• Anonym (TS)

Min 1-åring vill bara somna i min famn o kan inte somna själv, vad/hur gör tills/när syskon kommer?

Hej!

Jag har en dotter på 1 år och hon sover i sin spjälsäng på dagarna (2 ggr/dag) och i våran säng på nätterna. När jag nattar henne på dagarna/kvällarna vaggar jag henne i min famn o nynnar lite o så sover hon efter 5 minuter.

Nu har jag försökt få henne att somna själv, eftersom hon ska få ett syskon om några månader. Men det går inte. Hon kan inte somna själv.

Hur ska jag göra när lillasyskon kommer? De första månaderna sover ju bebisen bara men sen ska ju den också nattas, och helst samma tid som dottern. Jag kan ju inte ha två i famnen och sambon jobbar på dagarna. Kan inte heller släpa upp och ner barnvagnen från våning till våning och dessutom vill jag inte ha barnvagnen inomhus.

Hur ska jag göra? Någon som har ett bra tips?

När jag har försökt få henne att somna själv så har jag lagt henne i spjälsängen o sagt att hon ska sova o sagt godnatt, sen har jag satt mig på en stol utanför sängen, men hon vill bara ställa sig upp o prata med mig o bita på sängen. Så då har jag gjort likadant (lagt ner henne osv) och gått ut ur rummet, men hon gör samma sak, sen slänger hon ut nappen på golvet o så blir hon sur för att hon inte når den (hehe, sötis). Så då har jag gått in efter en stund och så slutar det med att jag får ta upp henne o vagga henne i famnen o så somnar hon med en gång.

Tips, någon? :)

• Svar på tråden Min 1-åring vill bara somna i min famn o kan inte somna själv, vad/hur gör tills/när syskon kommer?
  • morochmer
    Anonym (TS) skrev 2011-03-20 18:29:37 följande:
    Jösses.
    Vad menar du med det? Tycker du att jag har fel?
  • Anonym (TS)

Men hjälp, typiska FL-svar av vissa här inne.
    Jag har inte påstått att min dotter är stor bara för att hon ska bli storasyster. Jag tvingar henne inte att somna ensam. Jag provade en dag (tre gånger, under mindre än 10 minuter) att få henne att sova själv men bestämde mig för att fråga om tips först. Genom att ligga bredvid henne ger jag henne närhet även om det är en spjälsängs"vägg" emellan, man kan sticka in armarna som ni säkert vet.
    Sen kanske ni glömt av, eller inte velat läsa, hur vi gör nattetid.

Förr eller senare måste man vänja sina barn med att sova själv (eller ni kanske har en sexåring vaggandes till sömns i famnen?), många barn sover själva redan som nyfödda, eller efter några månader. Om det inte funkar att låta dottern somna "ensam" (med mig bredvid) så är det ju bara att prova igen en annan gång.

Sen är det väl bäst att säga detta, med tanke på att det är FL jag skriver på: Nej, jag jämför inte en ettåring med en sexåring men jag hoppas ni fattar hur jag menar. Och ja, jag vet att det är skillnad på en ettåring o en sexåring. Men som sagt, funkar det så funkar det, funkar det inte så funkar det inte.

• Anonym (Stina)
    Anonym (TS) skrev 2011-03-21 10:39:22 följande:

Men hjälp, typiska FL-svar av vissa här inne.
    Jag har inte påstått att min dotter är stor bara för att hon ska bli storasyster. Jag tvingar henne inte att somna ensam. Jag provade en dag (tre gånger, under mindre än 10 minuter) att få henne att sova själv men bestämde mig för att fråga om tips först. Genom att ligga bredvid henne ger jag henne närhet även om det är en spjälsängs"vägg" emellan, man kan sticka in armarna som ni säkert vet.
    Sen kanske ni glömt av, eller inte velat läsa, hur vi gör nattetid.

Förr eller senare måste man vänja sina barn med att sova själv (eller ni kanske har en sexåring vaggandes till sömns i famnen?), många barn sover själva redan som nyfödda, eller efter några månader. Om det inte funkar att låta dottern somna "ensam" (med mig bredvid) så är det ju bara att prova igen en annan gång.

Sen är det väl bäst att säga detta, med tanke på att det är FL jag skriver på: Nej, jag jämför inte en ettåring med en sexåring men jag hoppas ni fattar hur jag menar. Och ja, jag vet att det är skillnad på en ettåring o en sexåring. Men som sagt, funkar det så funkar det, funkar det inte så funkar det inte.

Du ska ju helt klart göra det som du tycker känns bäst för dig och din dotter, du känner ju henne bäst. O sen behöver man inte bry sig om alla kommentarer man får här. Flört Hoppas det löser sig för er!
  • Waitmstar

När vår största var ett år tog vi bort sidan på spjälsängen och låg i en saccosäck o kramades tills han somnade..
    Nu är han över två och vi har en bebis. Nattar genom att alla ligger i hans juniorsäng, bebis äter tills storebror slocknat.
    Vi tycker det är mysigt och fungerar för oss. 

• morochmer
    Anonym (Stina) skrev 2011-03-21 10:41:58 följande:
    Du ska ju helt klart göra det som du tycker känns bäst för dig och din dotter, du känner ju henne bäst. O sen behöver man inte bry sig om alla kommentarer man får här. Flört Hoppas det löser sig för er!
    gäller den uppmaningen alla föräldrar?
  • Anonym (Stina)
    morochmer skrev 2011-03-21 10:45:24 följande:
    gäller den uppmaningen alla föräldrar?
    Jomenvisst! Skrattande
  • morochmer
    Anonym (Stina) skrev 2011-03-21 10:46:25 följande:
    Jomenvisst! Skrattande
    GenomtänktObestämd
  • Anonym (Stina)
    morochmer skrev 2011-03-21 10:48:44 följande:
    GenomtänktObestämd
    Yes box!
  • morochmer
    Anonym (Stina) skrev 2011-03-21 10:49:47 följande:
    Yes box!
    Nu när du haft en stund att reflektera över det så står du ändå fast vi det? Verkligen?
  • Anonym (ME)

jag vet inte hur du ska göra men jag vet hur jag gjorde. jag har tre år mellan ettan och tvåan. ettan gillade att somna i knät i soffan nära även när tvåan var född. skulle tvåan få mat fick ettan sitta bredvid eller ligga bredvid mig. annars fick tvåan ligga bredvid mig medans ettan satt i knät.

måste du sitta med din bebis i famnen tror du? bebisen är nog lika nöjd att ligga bredvid om du vänjer den att ligga bredvid.

jag lovar dig att dina barn kommer få massa närhet bara att du får se till att det inte sker samtidigt om dom inte kan sitta i knät båda två....

när tvåan föddes så ville bara ettan sitta i knät i två månader sen kom han på att han blivit så stor och ville somna i egen säng. funkade perfekt när han själv valde att somna själv.

Svar på tråden Min 1-åring vill bara somna i min famn o kan inte somna själv, vad/hur gör tills/när syskon kommer?