• Hertha

Enligt ISO BMI har min dotter på 3år FETMA?!

Jag tycker också att 20 kg till den längden låter mycket, min 4-åring var ca 101 cm och vägde 15 kg, han är absolut inte spinkig utan väldigt vanlig i benstomme. Tittar man dessutom på bilden tycker jag att det ser ut som ganska mycket mage på henne. Jag hade nog försökt att hitta på lite mer aktiviteter där hon får röra på sig och utveckla lite mer muskler (kanske en hinderbana i trädgården?) men utan att ge henne mer mat.

Bebisen på den andra bilden ser ut att lida av sjuklig fetma.

• Hertha
    Isamia skrev 2011-03-25 22:02:32 följande:
    Tycker du? Mycket mage?! Jag har hela tiden sett det som normalt barnhull... i lite överkant men inget farligt. BVC-sköterskan sa att vi inte skulle ändra på nåt, bara ha detta i "bakhuvudet" och fortsätta med att begränsa godis o dylikt till lördagar och kanske aktivera henne ännu mer.

Hon som var ett benrangel som nyfödd-3mån.... 3275cm/50cm vid födseln... bara ca 4kg/56 cm vid 7 veckors ålder... pga dåligt med mjölk. Förstörde väl hennes ämnesomsättning.... sen åt hon som en häst när hon äntligen fick ersättning och fick äta sig mätt för första gången i sitt liv!
    Vällingen lämnade hon dock tidigt, redan vid dryga ett års ålder. S¨å det är iaf inte välling som är orsaken till nuvarande vikt!
    Ja, faktiskt. Om jag tittar på hur mina pojkar har sett ut i den åldern med tajta tröjor på. Jag har aldrig behövt tänka på hur mycket mjölk och välling de äter men de får knappt kex, kakor, chips eller godis istället och vi äter oftast hemlagad mat. Men råden från BVC låter väl bra? Och det kommer ju bli ännu lättare nu när sommaren snart är här .

Lycka till!
  • Hertha

Om ni har möjlighet så kanske det vore en idé att skriva upp henne på någon aktivitet. Typ småbarnsgympa eller Mulle eller Knatteridning?

Då blir det en regelbunden grej, hon får lite nya saker att testa hemma och du behöver inte känna att du måste orka aktivera på samma sätt? Jag förstår att det kan kännas rätt oöverstigligt ibland att komma ut ur huset och göra saker och så blir det lätt att man tänker "sen när jag...". Med en aktivitet man betalat för blir man ju lätt snål .

• Hertha

Vill ni komma ut och röra på er hela högen så kan jag verkligen rekommendera en sådan här:

www.skuut.com eller www.kazambikes.com/contact.htm. Det var helt underbart när sonen började använda den för det innebär att jag faktist kunde sträcka på benen och gå lite snabbare själv samt att man kunde göra roligare och längre utflykter samt att han klagade inte tå samma sätt att han blev trött i benen.

• Hertha

Han är också superförsiktig med allt! Han fick en cykel med stödhjul som fyraåring och vägrade använda den för att han tyckte det var så läskigt. Men efter 5 månader med balanscykeln så lärde han sig cykla och stödhjulen kom aldrig till användning .

Svar på tråden Enligt ISO BMI har min dotter på 3år FETMA?!