• Isamia

Enligt ISO BMI har min dotter på 3år FETMA?!

Hon ser ut så här (kanske inte optimal bild men ni ser ju hur FEL det är!):
    http://i1023.photobucket.com/albums/af360/miask/bildd-1.jpg
    Lite mer putande mage emellanåt och visst hon har lite korviga lår... men är det ens NÄRA fetma?!
    Jag trodde att hon bara var lite knubbig och allmänt stor i växten för sin ålder.... Hon är 3år (nyligen fyllda) och vägde på 3års kontrollen för några dagar sen 20,7kg och var 100,5cm lång.

Hon är stor aptit på¨vanlig mat (äter gärna TVÅ mackor, tar om och är hungrig ofta - precis som sin mamma ;) ) men dricker ingen saft el dricka, godis bara på lördagar med vissa undantag... Ingen frossa! Inget ovanligt, bara ett barn med aptit... och därav lite hull...
    BVC-sköterskan sa att jag inte behövde oroa mig mer än att ha det "lite i bakhuvudet" men ändå - jag tycker det är hemskt att BMI visar SÅÅ fel. Eller är jag så förbannat hemmablind?! (meningen med tråden)
    Herregud, hon är väl "bara" lite överviktig/knubbig?!
    Jag trodde fetma såg ut så här:
    http://www.familjeliv.se/uimg/gallery/anonymous/4789899/phpbsyzzt.jpg

*chockad*

• Svar på tråden Enligt ISO BMI har min dotter på 3år FETMA?!
  • Isamia

Jag tror att det som gör hennes tunga vikt är ett kraftigt benstomme (ligger i släkten) och ett stort huvud (också ett släktdrag). Vi är "kallblod" i vår släkt... ;) Och när det gäller hästar vore det ju helt fel att ha samma "bmi" på kallblodiga hästar och varmblodiga!! Då skulle min nordsvensk på 152cm och ca 600kg också ha fetma, haha. (tänk er en arab på 152 och 600kg!).

• IsDimma

20 kilo är ganska mycket för en så liten och definitivt något ni föräldrar bör ha i åtanke enligt mig.

• 3 Barnsmamma 06 09 11

BMI görs väl inte förns 4års ålder???

• Isamia

Men nu ska vi inte hänga upp oss på VIKTEN - hur tycker du att det ser ut på bilden?

• Isamia
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2011-03-25 21:41:22 följande:
    BMI görs väl inte förns 4års ålder???
    Jodå... "ISO BMI" som är gjort för barn.
  • Dimitra
    Isamia skrev 2011-03-25 21:40:02 följande:
    Jag tror att det som gör hennes tunga vikt är ett kraftigt benstomme (ligger i släkten) och ett stort huvud
    På en vuxen person skiljer det 2-3 kilo mellen en tunn benstomme och en kraftig. På en treåring lär det bara skilja några hundra gram.
    The Dimitra universe.
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    Isamia skrev 2011-03-25 21:42:12 följande:
    Jodå... "ISO BMI" som är gjort för barn.
    självklart förstod ajg att det var BMI för barn men vårt BVC gör ite det förns år iaf.

Min sov var 106cm vid 3år och vägde 19kg och då skulle vi tänka oss för även fast de inte räknade BMI då. Tycker det är bra att BVC säger till innan det spårar ur. För som förälder kanske man blir lite blind när man ser dem varje dag. Vi fick tips om att hellre servera vatten till måltiderna istället för mjölk varje gång och hellre frukt till mellis än macka+mjölk.
  • Amirsmamma

Jag tycker att hon ser knubbig ut, inte alls fet! Är hon ett aktivt barn annars?

• 3 Barnsmamma 06 09 11
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2011-03-25 21:46:02 följande:
    självklart förstod ajg att det var BMI för barn men vårt BVC gör ite det förns år iaf.

Min sov var 106cm vid 3år och vägde 19kg och då skulle vi tänka oss för även fast de inte räknade BMI då. Tycker det är bra att BVC säger till innan det spårar ur. För som förälder kanske man blir lite blind när man ser dem varje dag. Vi fick tips om att hellre servera vatten till måltiderna istället för mjölk varje gång och hellre frukt till mellis än macka+mjölk.
    skriver som en kratta. BMI för barn görs från 4år på vårt BVC iaf
  • Isamia
    Dimitra skrev 2011-03-25 21:44:49 följande:
    På en vuxen person skiljer det 2-3 kilo mellen en tunn benstomme och en kraftig. På en treåring lär det bara skilja några hundra gram.
    Och gränsen till fetma är bara några hundragram neråt... ;)

Siffror spelar väl mindre roll när man kan SE och bedöma? Jag tycker att det är åt helskotta fel att kalla hennes kropp för FETMA. Spelar ingen roll vad vågen säger!
Svar på tråden Enligt ISO BMI har min dotter på 3år FETMA?!