Isamia skrev 2011-03-25 22:46:07 följande:
Hon äter inte särskilt mkt frukt. Ibland en banan, ibland ett äpple. På dagis äter de väl frukt till mellis ibland.
Jag är mycket kostmedveten träningsfreak själv så jag vet precis vad som är bra och mindre bra. Vi föräldrar dricker nästan enbart vatten, lite mjölk, bortsett från fester då alkohol kan intas och någon gång ibland unnar vi oss en cola.
Dottern brukar äta:
Frukost: 1-2 Macka (något ljust bröd, gärna fiberrikt sådant som är nycelmärkt men ibland vanligt ljust också, hon vägrar hårdare/segare bröd som vi gärna äter själva) med lite smör och sen antingen leverpastej, ost eller skinka/skinkkkorv på, ½-1 glas mjölk (mellanmjölk)
Om det är hemmadag (ej dagis) så blir det kanske en frukt och/eller yogurt (Arlas vaniljyogurt 2%fett) till mellis. Ibland vill hon ha en macka till mellis också.
Till mat brukar vi äta allifrån lasagne till något kött o potatis. Sämre mat som makaroner och korv eller dylikt någon enstaka dag i veckan. Och hon är bra på att äta grönsaker! :) Det dåliga är nog ev såser och creme fraiche... det får vi se till att minska på! Det gillar hon skarpt annars.... precis som de flesta andra av oss...
Jag tror att det största problemet är att hon gärna äter MYCKET. Inte VAD vi äter. Även om vi bara är vanliga människor och inte perfekta i matintag....
Då är det nog portionerna ni ska se över! Och byt vaniljyogurten mot naturell!