Inlägg från: mamma till tre busungar |Visa alla inlägg
  • mamma till tre busungar

Enligt ISO BMI har min dotter på 3år FETMA?!

Jag tycker att det ser ut som att hon lider av en lindrig form av barnfetma.

Hur ser ni föräldrar ut?

busgrodan skrev 2011-03-25 21:59:10 följande:
    tycker inte hon ser fet ut på bilden, är ju bara lite småbarnshull, absolut inget man skulle reagera på..skulle absolut inte säga att hon har fetma. så länge hon är aktiv och mår  bra så borde det inte vara några problem.

kan ju säga att jag hatar allt vad bmi heter, tycker det 'är en hemskt måttstock som känns gjorde för att hetsa folk.
    Nu är hon tre år och då har oftast småbarnshullet "runnit" av. Det är självklart fortfarande möjligt att det kommer att göra det. Det är inte frågan om att banta henne men att börja tänka på det.
    Isamia skrev 2011-03-25 22:02:32 följande:
    Tycker du? Mycket mage?! Jag har hela tiden sett det som normalt barnhull... i lite överkant men inget farligt. BVC-sköterskan sa att vi inte skulle ändra på nåt, bara ha detta i "bakhuvudet" och fortsätta med att begränsa godis o dylikt till lördagar och kanske aktivera henne ännu mer.

Hon som var ett benrangel som nyfödd-3mån.... 3275cm/50cm vid födseln... bara ca 4kg/56 cm vid 7 veckors ålder... pga dåligt med mjölk. Förstörde väl hennes ämnesomsättning.... sen åt hon som en häst när hon äntligen fick ersättning och fick äta sig mätt för första gången i sitt liv!
    Vällingen lämnade hon dock tidigt, redan vid dryga ett års ålder. S¨å det är iaf inte välling som är orsaken till nuvarande vikt!
    Fast det där barnhullet ska ju rinna av. Vad jag ser på bilden är för mycket mage  och även för mycket fett på övriga överkroppen. Armarna ser ut att ha ganska mycket underhudsfett också. Låren ser också knubbiga ut.
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2011-03-25 22:08:01 följande:

slänger in en bild på min 4åring som räknas som stor, Han e betydligt kraftigare än många jämnåriga. Ser hans rygg stor ut?
    Tycker det är helt omöjligt att se på den bilden hur hans kroppsform är. Ryggen är inte där man brukar lägga på hull....
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2011-03-25 22:31:57 följande:
    BVC sa inte överviktigt men att han låg på gränsen för överviktig enligt BMI
    Han ser ur att vara kraftigt byggd med aningens mera underhudsfett än genomsnittsbarnet. Men  inte övervikt!
    Vad söt han är förresten! 
    Isamia skrev 2011-03-25 22:46:07 följande:
    Hon äter inte särskilt mkt frukt. Ibland en banan, ibland ett äpple. På dagis äter de väl frukt till mellis ibland.

Jag är mycket kostmedveten träningsfreak själv så jag vet precis vad som är bra och mindre bra. Vi föräldrar dricker nästan enbart vatten, lite mjölk, bortsett från fester då alkohol kan intas och någon gång ibland unnar vi oss en cola.

Dottern brukar äta:
    Frukost: 1-2 Macka (något ljust bröd, gärna fiberrikt sådant som är nycelmärkt men ibland vanligt ljust också, hon vägrar hårdare/segare bröd som vi gärna äter själva) med lite smör och sen antingen leverpastej, ost eller skinka/skinkkkorv på, ½-1 glas mjölk (mellanmjölk)
    Om det är hemmadag (ej dagis) så blir det kanske en frukt och/eller yogurt (Arlas vaniljyogurt 2%fett) till mellis. Ibland vill hon ha en macka till mellis också.
    Till mat brukar vi äta allifrån lasagne till något kött o potatis. Sämre mat som makaroner och korv  eller dylikt någon enstaka dag i veckan. Och hon är bra på att äta grönsaker! :) Det dåliga är nog ev såser och creme fraiche... det får vi se till att minska på! Det gillar hon skarpt annars.... precis som de flesta andra av oss...

Jag tror att det största problemet är att hon gärna äter MYCKET. Inte VAD vi äter. Även om vi bara är vanliga människor och inte perfekta i matintag....
    Då är det nog portionerna ni ska se över! Och byt vaniljyogurten mot naturell!
    Busbellan skrev 2011-03-25 22:42:36 följande:
    Jag tror det är farligt när bilden för vad som är "normalt" förändras för mycket. De barn som faktiskt är normalviktiga ses av många som spinkiga och de som har lite övervikt ses som normala.
    Det är faktiskt så att fler och fler barn är överviktiga därför är det ganska farligt att se det såhär.
    Håller med dig.
    Isamia skrev 2011-03-25 22:02:32 följande:
    Tycker du? Mycket mage?! Jag har hela tiden sett det som normalt barnhull... i lite överkant men inget farligt. BVC-sköterskan sa att vi inte skulle ändra på nåt, bara ha detta i "bakhuvudet" och fortsätta med att begränsa godis o dylikt till lördagar och kanske aktivera henne ännu mer.

Hon som var ett benrangel som nyfödd-3mån.... 3275cm/50cm vid födseln... bara ca 4kg/56 cm vid 7 veckors ålder... pga dåligt med mjölk. Förstörde väl hennes ämnesomsättning.... sen åt hon som en häst när hon äntligen fick ersättning och fick äta sig mätt för första gången i sitt liv!
    Vällingen lämnade hon dock tidigt, redan vid dryga ett års ålder. S¨å det är iaf inte välling som är orsaken till nuvarande vikt!
    Jag tror att du eventuellt kan ha en poäng i detta med att den första perioden i livet kan ha påverkat hennes benägenhet att lägga på vikt. 
    Isamia skrev 2011-03-25 23:10:26 följande:
    Ja, så kan det mycket väl vara! Om man går på svältkost ett tag går ju kroppen ner i ämnesomsättningen och drar till sig varje droppe den kan få! Men det är inget vi kan göra nu. Önskar bara att det inte var sån amningshysteri.... :-/
    Ja fast ersättning ökar också risken för övervikt så det är ju bra att man försöker få amningen att fungera även ur den aspekten.

Vill du läsa mer om det fenomenet kan du googla på "neonatal programming" och även "fetal programming" eftersom det är närbesläktat.
    Cloudy skrev 2011-03-26 14:31:35 följande:
    Och nu såg jag bilden som TS ansåg vara fetma. Det där är inte fetma, det är barnmisshandel.
    eller bakomliggande sjudom?
Svar på tråden Enligt ISO BMI har min dotter på 3år FETMA?!