Inlägg från: Linda1976 |Visa alla inlägg
  • Linda1976

Enligt ISO BMI har min dotter på 3år FETMA?!

Hm, jag tycker hon ser rätt kraftig ut. Min dotter är 120 cm och väger 19,5 så spontant låter det rätt mycket. Så ja, utan att döma, så tycker jag nog att du är lite hemmablind. Inte så att jag tycker att hon är fet men ja - jag hade nog reagerat om jag såg henne "live" och tänkt att "Oups - där är det dags att hålla koll så hon slipper bli retad i skolåldern".

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Isamia skrev 2011-03-25 21:40:02 följande:
    Jag tror att det som gör hennes tunga vikt är ett kraftigt benstomme (ligger i släkten) och ett stort huvud (också ett släktdrag). Vi är "kallblod" i vår släkt... ;) Och när det gäller hästar vore det ju helt fel att ha samma "bmi" på kallblodiga hästar och varmblodiga!! Då skulle min nordsvensk på 152cm och ca 600kg också ha fetma, haha. (tänk er en arab på 152 och 600kg!).
    På en vuxen gör benstommen totalt ca 2 kg upp eller ner beroende på "sort", så det kan man inte skylla på
  • Linda1976

TS: Se till att hon inte äter för mycket frukt - det innehåller mycket fruktsocker och är inte särskilt nyttigt. Max 1 om dagen - ge hellre grönsaker.

• Linda1976

Vad ni gör  - börja INTE med lätt/lightprodukter. Kanske tom grekisk yoghurt med 10% fett. Då äter man inte lika mycket och håller sig mätt bättre.

Laga riktig mat utan tillsatser. Rör på er tillsammans, håll igen på bröd/pasta. Barn ska INTE gå på lågkolhydratkost, men hellre äta köttfärssås med spaghetti än spaghetti med köttfärssås sas. 

Svar på tråden Enligt ISO BMI har min dotter på 3år FETMA?!