• Alexi

Enligt ISO BMI har min dotter på 3år FETMA?!

Busbellan skrev 2011-03-25 22:42:36 följande:
    Jag tror det är farligt när bilden för vad som är "normalt" förändras för mycket. De barn som faktiskt är normalviktiga ses av många som spinkiga och de som har lite övervikt ses som normala.
    Det är faktiskt så att fler och fler barn är överviktiga därför är det ganska farligt att se det såhär.

Fetma skulle jag inte kalla det ditt barn har kanske, men överviktig är hon nog. Syns inte bara på siffrorna utan även på bilden tycker jag. barn i 3-års ålderna ska ha blivit av med babyhullet och i den åldern är det helt normal att kunna se revben och ryggrad för det är så kroppen ser ut i den åldern och några år framå till.
    Hur vet man att det är så, dvs hur "bestäms" det vad som är normalvikt i olika åldrar?
  • Alexi
    Isamia skrev 2011-03-25 23:07:59 följande:
    Jag ska försöka, jag äter naturell yogurt själv och hon gillar inte det. Men kanske med frukt/bär i.... kan ju försöka.
    Vad gäller portionerna försöker vi begränsa henne redan som det är för ibland kan hon äta/vilja äta "hur mkt som helst"! Men hon måste ju få ta OM en gång, precis som vi andra. Hon måste ändå tillåtas att bli MÄTT.

Det löser sig säkert... men man måste va försiktig även åt andra hållet... Jag har en kusin som i tonåren fick allvarlig anorexia efter att att som barn varit lite knubbigt och hennes egen mamma tjata på henne om det.
    Fast måste någon av er ta om? Jag och min man har båda övervikt och vi inser att ett stort problem är storleken på våra portioner. Så vi lägger numera upp maten på tallriken i köket och sen är det bra. Någon gång kan man ju gå ut och ta mer om man helt bedömt fel men genrellt så lägger vi upp en portion som känns lagom och sen äter man inte mer. Och nu går vi ner bra i vikt. Så jag tror att det är lite farligt att vara inställd på att man ska ta mer automatiskt, då hinner man inte vänta de där 20 min som det sägs ta innan mättnadskänslan kommer osv. För jag behöver väldigt sällan ta mer och de få gångerna jag gör det inser jag lite senare att jag är proppmätt, dvs borde inte ha tagit mer i alla fall... Men tidigare tog jag väl om typ varje måltid, bara för att det var ett inövat beteende och gott.
Svar på tråden Enligt ISO BMI har min dotter på 3år FETMA?!