• kattm

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Najje, vad kul att tvillingarna mår bra och att de växer som de ska.

Lulis, oj vad spännande att du är så nära nu. Hoppas att allt kommer att gå bra. Det är bra att du passar på att vila nu. Hoppas att det löser sig med lägenheten så att både ni och din bror blir nöjda.

Vickan, vad lustigt att de köpt två lägenheter, men det fanns ju en förklaring. Vad trist för dem att gå miste om den två gånger! Hoppas precis som de andra att det löser sig utan att ni blir alltför drabbade. (Och hoppas att ni hittar de där miljonerna innan ni flyttar Flört).

Jis, kul att det gick bra hos BM.

Kelsson, lycka till inför ditt besök där.

Ego: Tack för all input om illamående. Jag har mått illa tidigare också, men då har det varit hela tiden, inte just när jag rört på mig. Det gick i alla fall över fram mot kvällen, och ersattes av en timmes ilningar i bäckenet istället, och sen gick det över helt. Idag mår jag mycket bättre.

Jag har varit hos läkaren och fått ett sjukskrivningsintyg från idag till 17 feb som är min sista dag på jobbet. Där står att jag klarar arbetet om jag får alternativ resa till och från, vilket skulle innebära taxi. Men nu när jag ringde försäkringskassan så fick jag veta att det är först från dag 14 som de träder in. Så innan dess får jag diskutera med min arbetsgivare, som jag redan nu vet inte är så pigg på taxikostnader (eftersom vi går back just nu). Nåja, får prata med min chef. Imorgon och på fredag kan jag nog få henne att ta bilen till jobbet och hämta upp mig längs vägen i alla fall, och det funkar ju minst lika bra som taxi för min del (snarare bättre, för då får jag anpassa mina tider till hennes = kortare dagar Flört). Jag fick för övrigt beröm av läkaren vid besöket, hon kallade mig mönsterpatient som redan hade testat olika sätt att hantera foglossningen på egen hand (bälte, TENS och kryckor). Så det var inga som helst problem att få sjukskrivningsintyget.

Nu är det fika! Måste passa på att njuta av de få fikapauser jag har kvar innan mammaledigheten...

• kattm

Det verkar som att mina två senaste inlägg försvunnit ut i intet, och jag orkar inte minnas vad jag skrev i dem. Ursäkta ifall jag glömmer någon av er. Min hjärna har definitivt börjat ta mammaledigt...

Orkidée, grattis till pluset!

Kelsson, hoppas att du får sova.

Jis, vi har fått låna en bärsjal av min syster, men jag vet inte om vi kommer att använda den. Det verkar mysigt tycker jag, men babyn ska ju gilla det också. Min syster och hennes man använde den knappt någonting. Vi kommer inte att skaffa en babybjörn just för att vi har hört att det blir jobbigt att bära barnet i den längre stunder och att barnet inte sitter ergonomiskt i den (men min syster med man har använt sin babybjörn riktigt mycket och är nöjda med den). Men vi har inte testat någon sele alls ännu. Börjar man leta finns det ju massor av olika ergonomiska bärselar. Jag hittade följande sida som jämför olika varianter:
    www.edenbaby.se/pages/valjasele.php

Det skiljer 30 cm i längd mellan mig och min man. Vi kan nog behöva testa oss fram för att hitta en sele som passar oss båda. Eller också kostar vi på oss att köpa varsin, så att båda får en som sitter bekvämt, och då slipper vi ställa om alla remmar varje gång vi byter. Om vi nu ska ha sele. Det är så svårt att veta vad Sprattel kommer vilja när hon väl är här. Så jag testar nog med sjalen först, och sedan köper vi sele när vi vet vad hon vill.
    Var någonstans ligger Becos showroom?

Lulis, jag är vecka 36+3 idag. BF är 6 mars. Det börjar närma sig. Visst ligger du lite före mig? Bra att ni får ärva vagn. Trivs ni i nya huset?

Vi har inte sjungit någon sång. Jag hade tänkt det först, men det blev aldrig av. Min syster sjöng en vaggvisa för magen varje kväll. Nu gallskriker deras dotter varje gång hon hör den, så det gick inte som planerat för dem...

• kattm
    Jis skrev 2012-02-10 12:48:22 följande:
    Luella: Jag hittat denna och den finns kvar..det kanske är ett bättre alternativ?
    www.blocket.se/vi/37865308.htm
    Som sagt, det är en djungel där ute..å allt man vill är ju att ha det bästa för sin bebis å sig själv.

Vi var på BVC med Ws krånglande navel som aldrig vill läka, passade på att mäta å väga honom, 6005 gram och 65 cm lång  
    Vi funderar på att köpa en Ergo-sele, så om inte ni vill köpa den kan du väl säga till? Men du har självklart första tjing. Vi har inte provat någon Ergo-sele, men de ska säljas av bl a Barnbutiken vid PUB, så man skulle ju kunna gå dit och prova för att se om man trivs med den.
  • kattm

Klickade på posta lite för snabbt. Hoppas att naveln läker så att W slipper besvär.

• kattm

Jag skrev fel igår, det är idag jag är 36+3. Så här ser magen ut (bilden tagen nu på förmiddagen,  i samband med att vi tog lite andra bilder som ska bli 90-årspresent till min farmor. Jag är strängt förbjuden att åka dit, eftersom hon inte vill att jag föder barn på Silja Line (hon bor i Finland), så det får bli bildrepresentation på kommande barnbarnsbarnet istället).

Om jag skulle gå över tiden och det är en månad kvar tills Sprattel kommer ut, är jag rädd att jag spricker...
  • kattm

Stora kramar även från mig, Maria Liam. Som så många andra redan har sagt, så är det ju många som överlever bröstcancer, så när värsta chocken har lagt sig hoppas jag att det är hoppet som dominerar för er.

Lulis, hoppas att du får gehör hos din BM och en mer förstående läkare nästa gång.

Najje, vad mysigt det låter med någon som rör sig hela tiden, men får du vila något då? Jag kan tycka att det är svårt att sova när Sprattel härjar på som värst, och om du nästan hela tiden har det så måste det ta på krafterna. Även fast det är trevligt att de rör på sig.

Kelsson, hoppas att du får sova lite mer framöver.

Jis, det verkar som att mina inlägg försvunnit igen. Tack för att du släppte ergobabyselen till mig. Vi kommer dock inte att köpa sele nu, eftersom min man vill prova olika modeller först innan vi slår till, och det kommer vi inte riktigt att orka med just nu. Så om någon annan i tråden var intresserad så är det fritt fram. Hoppas att ni kommer att trivas med er sele. Jag blev också väldigt sugen på en sele med robottyget nu.

Ego: Idag var det ett längre besök hos BM för att sammanfatta graviditeten och gå igenom allt inför förlossningen. Vi har ju varit på Aurora, i måndags, och då lade vi upp planen för förlossningen så det tog vi inte upp i detalj idag. På aurorabesöket fick vi göra ett studiebesök på förlossningen på Danderyd, så nu vet vi lite mer om hur det ser ut där och vad vi kan förvänta oss. Vi beslutade också att om jag går över tiden så kommer det att göras en undersökning. Om jag inte alls är mogen då så blir det planerat snitt istället för igångsättning, om jag är mogen sätts jag igång. Det känns bra, för jag vill inte alls bli igångsatt om min kropp inte är redo för det. Mina värden idag såg bra ut. Järn 126, blodsocker 6.1, har inte ökat i vikt. Jag har gått upp 8 kg under den här graviditeten (så här långt), men hade ca 8 kg övervikt sedan innan också från alla behandlingar och tröstätande, så jag hoppas på att gå ner mer efteråt.

Sprattel är fixerad (det var hon ju redan förra besöket), och mitt magmått idag var 35. Jag har fortfarande hög mage, så BM tror att det kan bli en lång baby. Det har hon då inte från mig, jag är 1,58. Min man är 30 cm längre, så det är nog hans gener som styr i så fall. Men det förklarar ju varför jag inte känt att det blivit lättare att äta som jag läst om i gravidkalendrarna.

Min kropp har definitivt börjat säga ifrån, så idag jobbar jag min sista dag, skippar morgondagen. Jag var även hemma igår och i tisdags, och det var sååå skönt. Jag vill inte jobba mer nu, orkar helt enkelt inte. Får se när Sprattel tänker komma, men förhoppningsvis får jag ett par veckors vila och boande innan det är dags. Efter det får hon gärna komma, jag behöver inte gå två veckor över tiden, känner jag...

• kattm

Lulis, stort lycka till inför morgondagen! Vad spännande att du snart kommer att föda! Hoppas att allt går bra. Som sagt så är det ju de igångsättningar som är utdragna eller plågsamma man hör mest om, så det är nog klokt att inte läsa för mycket.

Vad tråkigt med flera små förkylda barn i tråden. Men det kommer väl förr eller senare, och deras immunförsvar behöver nog tränas lite också. (Ni får slänga tillbaka detta påstående när det väl är min tur att vara orolig om några månader... Flört).

Ego: Nu är jag mammaledig och ska ägna dagarna åt att ladda inför förlossningen. Det ska bli skönt, men jag har nog lite separationsångest från jobbet trots allt. Så det är bra att jag har ett par veckor på mig att komma ner i varv (om hon inte kommer innan BF).

• kattm

Stackars alla sjuka i tråden. Hoppas att ni blir friska snart.

Söte, jag hade lite problem med myrkrypningar i början, men det gick över igen. Hoppas att det gör det för dig också.

Kelsson, vad härligt att mormor äntligen fick träffa lilla Jenni, och att du fick sova.

Ego: Idag kände jag inte av fogarna speciellt mycket, och mådde inte illa heller, så jag passade på att shoppa lite. Fyra t-shirts som funkar vid amning från HM (var egentligen på jakt efter en ny pyjamas, men nu kör jag på toppar och mysbyxor istället), två amnings-bh:ar från Twilfit, två par stödstrumpor (för nu ser jag knappt fotknölarna längre) samt lite kläder till Sprattel. Vi har ju fått låna jättemycket kläder, men det är så roligt att få köpa lite eget, och så kom jag på att vi nog vill behålla kläderna hon åker hem från bb i, så att hon kan få dem när hon vuxit upp.

Jag vill köpa en ny morgonrock också, men hittade egentligen ingen jag tyckte om. Alla mysiga är ju i fleece, men det funkar inte alls med våra katter. Jag får stötar hela tiden när jag har min nuvarande morgonrock på mig, så den måste vara i bomull. Och då blir de svindyra om de är lite mjukare och tjockare. Jag är lite för snål för att köpa saker till mig själv. Min man tycker att jag ska boka pedikyr, eftersom jag har förhårdnader på hälarna och svullna fötter, men det är så svårt för mig att unna mig sådant. Min man skickar jag gladeligen iväg på massage och annat, och köpte en dyr fin morgonrock till honom i julklapp för ett par år sedan. Men jag KAN bara inte lägga samma summor på mig själv. Knäppt.

• kattm

Söte, vad underbart att allt såg bra ut. Grattis till en liten flicka. Passande med besked om en liten prinsessa till just idag.

Massa, jag började med mammakläder redan i vecka 11 eller så, innan KUB i alla fall. Min mage var svullen och all övervikt från behandlingarna satt runt midjan, så jag kunde helt enkelt inte ha vanliga byxor alls.

Vickan, grattis i efterskott! Vad tidigt med tänder. Min systerdotter som är 10 månader har inte fått en enda än så länge. Men hon är nog ovanligt sen också.

Luella, grattis till ny lägenhet.

Oj, det blir många grattis idag. Roligt! Solig

Najje, jag förstår precis vad du menar med att njuta av graviditeten trots krämpor. Jag har nog aldrig varit så tillfreds med mig själv, eller så nöjd med min kropp, som jag är nu. Jag får passa på att njuta extra mycket nu när det närmar sig förlossning, för snart är jag ju inte gravid längre...

Jis, vilken rolig artikel du hittade.

Kelsson, jag önskar så att jag kunde ha fleece istället, för de morgonrockarna är ju klart gosigast. Men när jag har min nuvarande (som dessutom är för liten) kan jag knappt röra mig utan att få stötar pga statisk elektricitet här hemma, så nu använder jag den nästan aldrig. Om jag kommer på hur man ska lära sig skämma bort sig själv hör jag av mig, men räkna inte med något... Däremot kommer nog min man att tvinga mig att boka fotbehandling och köpa ny morgonrock, så han hjälper mig.

• kattm

Kelsson, jag tycker inte att det skulle vara några problem alls med papperstallrikar och plastglas. Det finns som sagt fina varianter om man är villig att betala lite mer. Eller köpa billigt porslin på Ikea, men då måste man ju släpa och diska, och sedan ha någonstans att förvara det efteråt. Ett annat alternativ kanske kan vara att låna ihop porslin från släkt och vänner? Men även då måste man ju dras med hela hanteringen. Jag skulle i alla fall inte ha något emot att äta på engångstallrikar. Men det var tråkigt att lokalen ni ville ha var fullbokad. Kul att din mamma kan stanna flera dagar, så att hon verkligen får tid att lära känna Jenni lite grann och kan avlasta dig.

Najje, vad spännande att det närmar sig för dig också. Hoppas att shoppingturerna går bra!

Vi har kvar lite tillbehör till vagnen som vi nog gärna köper innan Sprattel föds, men det är ju inget som inte kan vänta heller. Vi har svårt att bestämma oss för vilken skötväska vi vill ha, men tills vi hittar en vi gillar kan man ju alltid packa i en ryggsäck eller annan väska. Och vi lär ju inte komma ut på långpromenader det första vi gör heller. Bärsele får nog också vänta ett tag.

Massa, jag tyckte att postafen och novalucol hjälpte riktigt bra. Jag testade SeaBands också, sådana där akupressur-armband. Vet inte om det var placeboeffekten som slog till eller inte, men det var flera gånger som jag upplevde att de gjorde så att jag kunde äta trots illamåendet, och det i sin tur gjorde att jag mådde bättre. Jag mådde illa från och till fram till vecka 16 ungefär.

Ego: Mina föräldrar kommer upp på söndag för att hälsa på. Moffa (finlandssvenska för morfar) har ju knappt fått se magen, så han måste passa på innan den försvinner. De ska hjälpa oss att sätta upp bokhyllor i arbetsrummet, de har legat nedmonterade sedan renoveringen. Jag kan inte lyfta, och min man har ont i händerna, så vi fixar det inte på egen hand just nu.

Min man har ont överallt. Händerna har spökat länge, och blev sämre i samband med renoveringen. Han kommer att få remiss till reumatologen om inget uppenbart syns på den magnetröntgen han väntar på tid till just nu. Tidigare har han varit hos arbetsterapeut, han har burit skenor som stöd, röntgat för att se om det har något samband med psoriasisen etc (man kan tydligen få ledbesvär om man har psoriasis). Han har alltid lite ont i ryggen och i knäna. Nu har han dessutom haft ont i bröstkorgen, även vid vila. Han har fått medicin för magkatarr och ska tillbaka till läkaren om den inte hjälper. Jag ser på honom att han är orolig över att ha så mycket ont. Det är svårt att veta vad som är psykosomatiskt och inte - det är ju så mycket som händer. Vi blir föräldrar för första gången, vi har haft renoveringen som drog ut så mycket på tiden pga vattenskadan, han får dra ett tungt lass här hemma när inte jag orkar med pga foglossningen och allmän trötthet, det är mycket på hans vanliga jobb samtidigt som han har uppgifter att utföra i det företag han driver vid sidan om tillsammans med tre kompisar... Jag hoppas i alla fall att det är så enkelt som magkatarr pga all stress, yttre och inre, och inte något värre.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011