• kattm

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Jag blir också lite orolig att något ska ha hänt med anderska. Hoppas, hoppas att det inte är så.

Najje, mitt BF är 6 mars, så nu är det bara en månad kvar. Spännande är det!

Kelsson, det är jättekul att jag är välkommen imorgon, men jag har fullt upp på jobbet och besök hos BM på förmiddagen, så jag kan ändå inte komma. Stor mage har jag i alla fall, mina arbetskamrater börjar spekulera i om jag kommer att spricka innan BF i den här takten... Jag har väldigt kort rygg, så jag bär nog min mage "framåt" i väldigt hög utsträckning.

Ego: Affärsplanemöte från igår till idag var i mesta laget. Det var jättekul, vi var i min chefs föräldrars sommarstuga och åt gemensamt tillredd middag på kvällen och sov över till idag, och fortsatte mötet på förmiddagen. Men en ovan säng ("sommarstugesäng" dessutom, dvs inte den nyaste) och långa möten var lite påfrestande för ryggen, så jag fick köra ett pass med min TENS-maskin mitt under mötet. På väg tillbaka strax efter lunch låste sig nog musklerna i ryggen, så jag fick jätteont och började andas ansträngt. Min chef blev lite orolig tills jag lugnade henne med att det nog inte var någon förlossning på gång i alla fall, men jag åkte hem så fort vi var tillbaka vid 1-tiden. På eftermiddagen har jag vilat med en varm vetekudde, och sedan sovit några timmar. Har mått illa mycket idag, men det beror nog på att magen är lite i olag. Min man håller på att göra kvällsmat till mig, en smoothie på vaniljyoghurt och frysta bär. Lättätet och gott. Imorgon ska jag till BM, så då ska jag fråga lite mer om vad man kan göra mer mot foglossningen. Den här gången ska jag INTE äta en bärsmoothie till frukost, och be att hon tar om sockervärdet. Förra gången hade vi nämligen också tid rätt tidigt på förmiddagen, och då hade jag jättehögt värde, men hade ätit just smoothie på vaniljyoghurt (som ju inte är sockerfri direkt...) och bär (som har fruktsocker som går ut snabbt i blodet). Så hon avskrev det som måltidsrelaterat, men jag tänker nog be om ett blodsocker imorgon för att vara på säkra sidan. Så då blir det typ knäckebröd med ost och te till frukost istället.

Vi har varit på vår profylaxkurs nu. Annas profylax blev det, och vi är jättenöjda. Kan verkligen rekommendera det för er som inte har fött ännu. Det handlar inte bara om andning, utan mycket om hur man ska ta sig an förlossningen som ett team, tillsammans. Vi har fått jättemycket tips på vad min man kan göra för att stötta mig. Massage, avslappningstekniker, hur man ska hantera värkar (som att fokusera på att gå från värkvila till värkvila istället för från värk till värk) mm. Andning har vi också tränat på så klart, och även om det inte tar bort all smärta så tror jag att det kan vara till stor hjälp. Jag profylaxandades idag på väg tillbaka från mötet, och det hjälpte en hel del (men bidrog nog till att min chef blev orolig... Flört).

Ha det jättekul imorgon ni som träffas. Hoppas att alla är friska och kan vara med!

• kattm

Vad roligt att ni hade kul på träffen.

Ego: Nu är vår lilla Sprattel helt fixerad. Jag måste ha sett förskräckt ut, för vår BM skyndade sig att förklara att det inte betyder att hon kommer att födas när som helst. Blodsockret var mycket lägre igår, efter en mer balanserad frukost. Idag kunde jag dock återgå till min älskade smoothie igen.

Det hände något jätteläskigt igår, jag fick svårt att andas och det höll i sig i en timme ungefär. Lungorna kanske var mer ihoptryckta än vanligt på något sätt, om Sprattel låg annorlunda eller så. Jag vet iaf inte riktigt vad som hände, men obehagligt var det. Hoppas att det inte upprepar sig.

Idag på morgonen gick jag till vårdcentralen och hyrde ett par kryckor. Har fått mer problem med fogarna, och det är lite knepigt att ta sig till och från jobbet nu. Har pratat med min chef om andra möjligheter, så ev kan jag samåka med henne de dagar hon är på plats på kontoret här och tar bilen, och annars kanske jag kan få ersättning för parkering om jag tar vår bil. Vill dock helst inte köra själv. Taxi var uteslutet, vi går back ekonomiskt just nu. Jag jobbar bara två veckor till och har massor kvar att överlämna till min vikarie och en hel del gammalt trassel som släpat efter som vore bra att stöka undan innan jag går hem, så jag vill helst inte bli sjukskriven. Skulle kännas jättebra att faktiskt jobba de här två veckorna som jag föresatt mig. Även om jag inte hinner allt så kommer jag att känna att jag gjort det jag kunnat då. Plus att det ju faktiskt är kul att jobba, och jag kommer att sakna mina arbetskamrater när jag går hem. 7 juni är det blodomloppet i Stockholm, och det kommer att bildas lag från jobbet. Jag har skrivit upp mig på 5 km gång (med barnvagn), så det blir nog ett bra tillfälle att få träffa dem igen och visa upp Sprattel.

• kattm

Najje, jag jobbar på labb som gruppchef. För det mesta sitter jag vid min dator, och det klarar fogarna utan problem.

Jag har köpt en TENS på Clas Ohlsson för 499:-, och tycker att den lindrar bra, även om effekten inte sitter i så länge. Det är en USEL bruksanvisning med, men jag har hittat lite info på nätet om hur man kan sätta elektroderna för att motverka foglossningssmärta, och så testar jag lite olika program. I bruksanvisningen som följde med min maskin finns det 20 olika program, men det står inget om hur man ska sätta elektroderna eller vad som skiljer programmen åt, och i schematiken så står det prickar för vilken del av kroppen olika program ska användas för. Då blir jag lite störd när det INTE finns en prick för rygg under programmet som kan användas för ryggont...
    Men som sagt, om jag struntar i bruksanvisningen helt, placerar elektroderna enligt andra TENS-maskiners instruktioner, och väljer program på måfå, så tycker jag ändå att det funkar.

Här är lite länkar:
    www.cefarcompex.com/se_SE/TENS_Smartlindring_Elektrodplaceringar.html
    norrkopingsbloggen.wordpress.com/2010/10/06/hur-man-anvander-tens-mot-foglossning/
    www.medicalfitness.se/attachments/File/CEFAR_REHAB_X2_svensk.pdf - sista delen har tydliga foton på placering av elektroder.

Jag tycker definitivt att du ska testa!

• kattm

Jag kan ju lägga till att mina problem med fogarna hittills mest har varit mer som molande värk, och att jag fått ont i musklerna vid höfter och ländrygg, antagligen för att jag går annorlunda pga värken. Mot det funkar TENS jättebra. Däremot tror jag inte att det lindrar lika effektivt om man har skärande smärta (som jag har börjat få nu, känns som en kniv i underlivet ibland).

• kattm
    Kelsson1 skrev 2012-02-03 19:53:37 följande:
    Vickan: Tack för att vi fick komma hem till dig! Var väldigt trevligt att träffa så många.
    Locket är nog inte mitt fick med ett hem

Speck: Var väldigt roligt att du kunde komma, jag hade nog gjort likadant o åkt hem tidigt om jag misstänkt att febern var på väg upp.
    Tack själv för hjälpen!

kasa: Är gärna på fika hos dig när du kryat på dig

Jis: W är lika bedårande även om han ser lite trött ut

vinterbebis: Tiden går sååå fort när de är små. Vår älskling är 8v imorgon o tycker att jag födde henne i förra veckan. Vet inte vart tiden tagit vägen...

kattm: Vad roligt att sprattel är fixerad.
    Andnöd fick jag flera gånger mot slutet av graviditeten, visade sig vara förvärkar fick jag reda på på sjukhuset när de tog CTG... Obehagligt men övergående. Hoppas också att du slipper fler sådana upplevelser.
    Har hört från andra trådar att Clas Ohlssons TENS inte ska användas vid förlossning...

Najje: Jag hade TENS med till förlossningen, den hjälpte rätt bra till en början men när jag öppnade mig 5cm på en timme var den inte mycket värd längre

Ego: Har varit helt utslagen både igår kväll och hela dagen idag. Var nog för mycket för mina fogar med både fika (alla trappor till T-bana) och promenad med vovven . Hoppas på att vara piggare imorgon...
    Var ändå värt det, helt klart! Var så roligt att träffa så många från tråden o se alla fiiiina bebisar!
    Jag har ju haft andnöd förut också, men då har det varat i samband med sammandragningen, och inte hållit i sig så länge. Men det är ju rätt så troligt att det är någon typ av förvärk eller liknande, har helt klart samband med graviditeten i alla fall.

Jag har också läst det om Clas Ohlsons TENS. Men det är ju en helt vanlig TENS, det är mer att de inte specificerar att den inte ska användas under graviditetens första del som de flesta andra utan bara skriver att man inte ska använda den som gravid utan att rådgöra med läkare innan, som jag har förstått det. Och de specificerar inte att man inte ska sätta elektroderna på var sida om livmodern så att impulserna riskerar att gå igenom barnet. Så länge man inte gör det ska det inte vara någon fara med den här modellen heller. Sedan finns det ju dyrare apparater som har program som är direkt anpassade till just foglossning och förlossning, som säkert är bättre. Jag kände mer att jag kunde köpa denna och testa med, eftersom det kostar lika mycket som att hyra en annan apparat, och min man kommer att kunna använda den mot sina axel- och ryggbesvär senare.
  • kattm
    Enya70 skrev 2012-02-06 13:58:24 följande:
    99 dagar kvar till förlossningen idag.
    Härligt att ha gått under 100-dagars strecket Skrattande
    Grattis till milstolpen! Jag har gått upp ca 8 kg hittills, men hade ungefär lika stor övervikt innan jag blev gravid. Jag har legat på samma vikt väldigt länge, men nu börjar jag gå upp lite igen. Det verkar som att vikten omfördelar sig istället om man inte går upp så mycket. Så länge man följer sin kurva så ska det inte vara någon fara, och ju längre graviditeten fortskrider, desto tätare blir ju kontrollerna. Var glad bara att du inte gått upp så mycket.

Ego: En månad kvar till BF, 6 mars. Nu börjar det kännas väldigt nära. 9 dagar kvar på jobbet om man inte räknar återstoden av idag. Hjälp, det är ju snart dags...
  • kattm

Vickan, vad skönt att det gick bra! Verkar tokläskigt. Bra med tips om första-hjälpen-kurs. Det vore ju jättenyttigt att lära sig.

• kattm
    Enya70 skrev 2012-02-06 15:56:39 följande:
    Kattm, tack för input. Jag hade också ca 10 kg övervikt sedan innan och det är säkert en förklaring till att jag inte ökat så mycket nu.
    Wow, 1 månad kvar bara! Spännande! Känner du dig redo eller känns det som du behöver mer tid att fixa och ladda mentalt???
    Jag börjar nog närma mig redo mentalt sett. Jag är förlossningsrädd, men det hjälpte jättemycket att få komma till en auroramottagning och diskutera förlossning. Sedan har vi också gått en profylaxkurs, något jag rekommenderar varmt, just för att man får bra tips på hur man hanterar förlossningen som ett team, tillsammans. Däremot finns det många saker jag inte hunnit alls, t ex gå igenom de kläder jag fått låna av min syster, för att se vad som finns och vad vi behöver komplettera med. Vi har tänkt köpa en bärsele, men har knappt tittat på någon, och nu när jag har ont vet jag inte när vi kommer iväg. Vi behöver också lite tillbehör till vagnen. Men det viktigaste har vi iaf, vi har nämligen fått låna ett babyskydd från min svägerska. Behöver tvätta tyget i den, men det ska jag nog hinna med. Sprattel får gärna vänta till BF innan hon kommer, då har jag två veckor på mig hemma att fixa det sista, eller iaf det nödvändigaste.

Det är jättespännande, och lite läskigt. Tänker jag för mycket på vad själva förlossningen kommer att innebära blir jag lite rädd igen, men om jag undviker att tänka för mycket på vad som händer rent "kroppsligt" börjar jag nog vara lite förväntansfull också. Och jättenyfiken på vem det är som finns där inne. Jag har svårt att greppa att det faktiskt är en egen person där inne, som snart ska komma ut. Kopplingen mage=baby har inte landat ännu, och vete tusan om det gör det innan hon är ute.
  • kattm
    Vickan I skrev 2012-02-06 17:36:53 följande:
    Kattm
    Det där var jag inte helt med på.
    Fy tusan vad jobbigt med lägenheten. Hoppas att det ordnar sig utan att ni blir helt utslitna. Tycker även lite synd om de som nu måste sälja er lägenhet, vad trist det måste kännas när man har ställt in sig på att få flytta och hittat en lägenhet man tycker om. Hoppas att det ordnar sig med kaklet i er nya bostad.

Luella, vilken trist attityd vid hämtningen. Hoppas att det var en engångsföreteelse.

Ego: Mår illa idag när jag försöker röra på mig. Jag tror att Sprattel trycker mot någonting, för när jag är uppe och rör på mig får jag kväljningar, men är jag stilla känns det ok. Men det blir iaf inget jobb för mig idag. Känner någon annan igen detta?
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011