Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
Jag blir också lite orolig att något ska ha hänt med anderska. Hoppas, hoppas att det inte är så.
Najje, mitt BF är 6 mars, så nu är det bara en månad kvar. Spännande är det!
Kelsson, det är jättekul att jag är välkommen imorgon, men jag har fullt upp på jobbet och besök hos BM på förmiddagen, så jag kan ändå inte komma. Stor mage har jag i alla fall, mina arbetskamrater börjar spekulera i om jag kommer att spricka innan BF i den här takten... Jag har väldigt kort rygg, så jag bär nog min mage "framåt" i väldigt hög utsträckning.
Ego: Affärsplanemöte från igår till idag var i mesta laget. Det var jättekul, vi var i min chefs föräldrars sommarstuga och åt gemensamt tillredd middag på kvällen och sov över till idag, och fortsatte mötet på förmiddagen. Men en ovan säng ("sommarstugesäng" dessutom, dvs inte den nyaste) och långa möten var lite påfrestande för ryggen, så jag fick köra ett pass med min TENS-maskin mitt under mötet. På väg tillbaka strax efter lunch låste sig nog musklerna i ryggen, så jag fick jätteont och började andas ansträngt. Min chef blev lite orolig tills jag lugnade henne med att det nog inte var någon förlossning på gång i alla fall, men jag åkte hem så fort vi var tillbaka vid 1-tiden. På eftermiddagen har jag vilat med en varm vetekudde, och sedan sovit några timmar. Har mått illa mycket idag, men det beror nog på att magen är lite i olag. Min man håller på att göra kvällsmat till mig, en smoothie på vaniljyoghurt och frysta bär. Lättätet och gott. Imorgon ska jag till BM, så då ska jag fråga lite mer om vad man kan göra mer mot foglossningen. Den här gången ska jag INTE äta en bärsmoothie till frukost, och be att hon tar om sockervärdet. Förra gången hade vi nämligen också tid rätt tidigt på förmiddagen, och då hade jag jättehögt värde, men hade ätit just smoothie på vaniljyoghurt (som ju inte är sockerfri direkt...) och bär (som har fruktsocker som går ut snabbt i blodet). Så hon avskrev det som måltidsrelaterat, men jag tänker nog be om ett blodsocker imorgon för att vara på säkra sidan. Så då blir det typ knäckebröd med ost och te till frukost istället.
Vi har varit på vår profylaxkurs nu. Annas profylax blev det, och vi är jättenöjda. Kan verkligen rekommendera det för er som inte har fött ännu. Det handlar inte bara om andning, utan mycket om hur man ska ta sig an förlossningen som ett team, tillsammans. Vi har fått jättemycket tips på vad min man kan göra för att stötta mig. Massage, avslappningstekniker, hur man ska hantera värkar (som att fokusera på att gå från värkvila till värkvila istället för från värk till värk) mm. Andning har vi också tränat på så klart, och även om det inte tar bort all smärta så tror jag att det kan vara till stor hjälp. Jag profylaxandades idag på väg tillbaka från mötet, och det hjälpte en hel del (men bidrog nog till att min chef blev orolig... ).
Ha det jättekul imorgon ni som träffas. Hoppas att alla är friska och kan vara med!