• Luella

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Jag tycker att ni som är öppna med det IVF jättemodiga eller vad man ska säga . Jag beundrar er för att ni orkar med att ta diskussionen med alla märkliga människor som sitter och tror och tycker ännu märkligare saker. Jag orkar bara inte, tur att FL finns så man kan prata med människor som vet hur det äär.

Aurora och Kel, ja vad ska man säga. Iofs trodde/hoppades jag att nummer två skulle gå som en dans eftersom det gick så bra första IVFn men nu vet jag med säkerhet att det inte funkar så.

Vickan, jag förstår ang den randiga Molo-overallen. Jag gillar den och tycker att den är hur cool som helst. Men jag är osäker på om jag verkligen skulle köpa den. Jag ska nog kasta ett öga på Isbjörn också. Jag vet att några på min dotters dagis har overaller från dom.

Lulis, grattis till tjejen

Kel, 8 års kämpande! Jag är otroligt imponerad att ni kämpat så länge.
    Förresten, ang järnvärdet igen. Det känns otroligt lågt att jag bara har 107 när jag äter 2 niferex om dagen och har gjort det en längre tid. Jag måste nog fråga BM om jag verkligen hörde rätt.

• Luella
    Tredjemaj, när jag frågade så sa BMen på Ultraljudet att det är en gammal kvarleva som hänger kvar från när man var osäker på IVF-graviditeter. BM som jag frågade poängterade dock att det egentligen inte behövs men sa också med glimten i ögat att det ju kan vara skönt med en extra koll om man är lite extra orolig.
  • Luella

Strössel: man blir ju helt chockad över människors okunskap. Jag hade helt klart blivit galen.

Tittar bara in lite snabbt för jag och min man ska iväg och fira bröllopsdag som egentligen är på tisdag men då har jag en jobbgrej. Synd att alla tänkbara barnvakter är bortresta just den här helgen så vi får ta med oss vår livliga dotter. Det slutade i kaos sist så jag hoppas på snabbare service den här gången så vi kommer ut från restaurangen innan vi får mörka blickar från gäster och personal. Så har ni en tumme över så håll den gärna ikväll

• Luella

Strössel: Andningslarm köpte vi aldrig till dottern av någon anledning. Det var nog min man som var emot det mest mycket pga falsklarmen. Men vi har båda varit supermainiska och kollat henne hela hela tiden så hon andas. Det gör vi fortfarande men inte lika ofta. Nu är jag så van vid det att jag brukar kolla så min man andas när han sover. Jag vet inte om jag varit mer avslappnad om vi köpt larmet eller ännu mer hysterisk.

Aurora: I Stockholm får man bli igångsatt efter en vecka om man själv vill.

Speck: Ja, denna amning. Vilken vetenskap! Jag hade ingen aning om när ett bröst var tomt eller om jag hade tillräckligt med mjölk. Men eftersom min dotter inte gick upp i vikt så gav vi ersättning efter varje amning för att vara säker på att hon blev mätt. Men jag fick stränga order om att hon bara fick äta max 15 på varje bröst, sen skulle det bytas av någon anledning. Jag håller absolut med Vickan om det där med närhet, det går inte att ge för mycket närhet och kärlek. Dom små liven bryter sig loss tids nog.

Välkommen Najje!

Jis: jag blir verkligen helt chockad. IVF-dagis? Det är så korkat att man måste skratta samtidigt som jag känner ännu mer för att inte berätta så att inte barnen får problem längre fram.

• Luella

Har varit borta lite från tråden men nu har jag hunnit läsa allt som skrivits.

Jag glömde att ta mina järntabletter och jag vet inte om det är psykologiskt men jag är med ens tröttare än någonsin. Jag som en zombie som knappt förstår vad som händer i min omgivning.

Grattis till Isbjörn-overallen Vickan! Jag får kika både på Geggamojja och Alewalds. Jag var på väg för att titta på Reimas vinterkollektion på Små grodorna på Kungsholmen men jag orkade inte ta mig dit fast det bara var runt hörnet. Jag kanske är piggare nästa vecka.

• Luella
    Jis skrev 2011-09-01 20:38:39 följande:
    Var inne på FK.s hemsida nu när jag finally fixat bankID. Jag tänkte ta up 5 dagar i veckan, då blir jag hemma heltid från 12 dec till 10 sept, sedan delar jag å min man på oktober och november å tar halvtid var. Min plan är att jag inte tar några FL dagar då utan lever på  min halvtdslön. Jag kommer i snitt få ut 13000 kr i månaden från FK, det är faktiskt mer än jag trodde. Känns det mkt att ta 5 dagar/veckan. När vi varit hemma i 1.5 år har vi 100 dagar kvar...är det för lite? Åh, det är ju en djungel där ute.
    Jag har egentligen ingen aning. Vi hade ca 90 dagar sparade när vi började jobba båda två. Nu under första året på dagis har vi tagit ut ca 10 fl-dagar dels under sommaren men även för planeringsdagar. Men både jag och min man har 6 veckors semester så det kommer nog inte bli att vi tar ut så mycket över somrarna. Det kommer nog bli ca 10 dagar/år och man får väl ta ut fl-dagar tills barnet är ca 7?  Så det ser bra ut tror jag, vi kanske får ta ut lite mer nästa sommar så vi hinner göra av med alla.
  • Luella

Vickan, tack för tipset om rabatten på Alewalds. Det blev ingen Isbjörn men ett par Vikingvinterstövlar och det känns bra att ha dom inköpta för ett lägre pris. Vi hade Viking förra året och dom var kanon.

Jag fick samtal från läkaren på MVC idag. Provsvaren hade kommit där dom kollade järnvärdet samt produktionen i sköldkörteln. Järnvärdet var lågt men ändå inte katastrof-lågt. Däremot var ett av sköldkörtel-värdena lite lägre än normalt och läkaren sa att det är förmodligen därför jag är så himla trött hela tiden. Så nu har jag fått Levaxin utskrivet som jag ska ta en om dagen så blir det nya prover om 1 månad. Hoppas hoppas att det är svaret på mina problem och att jag kommer bli pigg och glad resten av graviditeten.

Imorgon ska vi på bröllop så jag får passa på att önska en trevlig helg!

• Luella

Vickan, vilken fantastisk klänning och kappan är också så fin verkligen. Bara en vecka kvar! Hur känns det? Är du nervös eller känns det bara bra och härligt?

Ang KUB, vi gjorde det men hade vi fått hög risk hade vi inte gått vidare med fostervattenprov. Aldrig i livet att någon skulle få sticka in en lång läskig nål i min mage in till bebisen. Men hade vi fått hög risk hade vi mentalt kunnat förbereda oss för ett barn med DS och läsa på lite så inte chocken kommer sen.

• Luella

Anderska: Härligt med Turkiet! I somras höll jag mig i skuggan hela tiden för det var helt enkelt för varmt. Men det är inte farligt för bebisen om du har magen i solen. Men som Vickan sa så ska man vara försiktig pga pigmentfläckar. Inte så kul att få det i ansiktet. Det ska tilläggas att jag är väldigt känslig för värme nu och sover med kylklampar nere vid fötterna i sängen.

Dealiy: Skönt att flytningarna försvann, man blir ju så himla orolig.

Kelsson: Ja, det du skriver om KUB är ju helt klart ytterligare en aspekt. Vad roligt med kryssningen och din syster!

Jis: jag lider också av skavsår ibland, ska nog följa Specks tips om 3-pack boxers från HM.

Ego: Vi blev hemringda från bröllopet precis innan bröllopstårtan. Min mamma sa att I hade försökt bajsa i ca 6 timmar och att hon nu har helt slut men kunde inte somna. Så på vägen hem i taxi köpte vi Microlax på Sjukvårdsrådgivningens inrådan. Tyvärr hjälpte det inte ett dugg så i morse åkte vi till akuten. Där fick hon Klyx istället och efter 20 min kom det äntligen när hon låg i vagnen och sov. Det är så märkligt, det man tyckte var äckligt förut är inte ett dugg äckligt när man är förälder. Nu mår hon bättre fina tjejen och sitter och tittar på barnTV. Själv är jag helt slut efter den sena kvällen och tidiga morgonen.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011