Inlägg från: Silverklar |Visa alla inlägg
  • Silverklar

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Nu när det ser ut att gå bra kan jag vara tacksam för mina lindriga symtom. Och trötthet är som sagt en av de lindrigare symtomen.  Även om jag också hoppas att jag blir piggare snart. Hoppas att ditt illamående går över snart.

• Silverklar

Hej, jag har skrivit lite i den här tråden tidigare, dock för länge sedan, senast var nog i juli. Tänkte bara uppdatera ifall någon minns mig och undrat vad som hänt sedan sist. Jag fick cerklage inlagt v. 22+0 efter att de sett att min tapp förkortats i ökande grad. Blev sjukskriven på heltid och låg mest hemma i liggläge. I v. 24+1 fick jag åka in akut pga hotande förtidig förlossning. Låg inlagd 2 veckor. De lyckades stoppa det hela och nu är jag hemma (mestadels i liggläge) sjukskriven på heltid fram till v. 36+6 vilket jag hoppas nå. Det ser lovande ut eftersom jag stabiliserats på en bra nivå. Är idag i v.27+4! Tänker inte försöka läsa ikapp eftersomdet skulle vara omöjligt. Men önskar stort Grattis till alla som fått sina bebisar redan! Ps. Skriver på min iPad som tyvärr tar bort alla radbryt...

• Silverklar

Viksan: ja, jag har också läst och hört att det kan hålla sig bra och länge sedan om man bara klarar sig vid kritiska lägen! Tydligen kan ärr från cerklaget hjälpa till att hålla emot/motverka att man öppnar sig även efter att man klippt cerklaget, vilket man brukar göra under v36. Just det, glömde berätta att de även konstaterat att jag har GBS, vilket jag fått en antibiotikakur mot, ska få det även vid själva förlossningen. Tur att de upptäckte det i alla fall, om det behandlas och hålls under uppsikt ska det inte vara farligt. Det är de oupptäckta fallen som är riktigt riskabla. Najje: tack för tummarna!

• Silverklar

Deally: tack för kramar! .............. Karmosin: Grattis!

• Silverklar

Tredjemaj: Vad bra att du ska ta provtest! Har du haft indikationer på det eller haft det tidigare? Undrar eftersom det inte verkar tas som standard ..................... Najje: Grattis till lyckat UL! ............ Jag väntar också en liten tjej. ............... Verkar som om jag också fått min sjukskrivning godkänd, i alla fall första delen (hoppas förstås på båda), för jag såg på internet att de skulle betala ut pengar imorgon. Skönt! Antar också att det kommer brev med papper om beslut med klara besked. Måste tala med FK om hur min sjukskrivning ev. påverkar min sgi/föräldrapenning. Misstänker att det sänker den, men hoppas inte... Någon av er som vet/ har erfarenhet?

• Silverklar

Strössel: Grattis till din fina pojke! ............ Anderska: Grattis till beviljad GP! ..................... Enya: Grattis till fina KUB-siffror! ................... Carlan: fin mage! .................... Karmosin/Lullis7: jag har också använt sjal, fungerade jättebra. Mysigt och praktiskt! Den är i rosa trikå med en stor ficka i marimeckotyg (de stora blommorna) framtill, lite över 5 m tror jag.. Står www.kaislakehto.fi på den, men tror den är köpt genom en svensk nätsajt, minns dock inte vilken. Var dock väldigt nöjd med den och tänkte använda den även till kommande barn .................................Ego: Igår hade jag en superbra dag! Var på återkontroll till KS och tappen och cerklaget såg mycket bra ut! Nästa kontroll först om 3 v. på SÖS. På viktberäkningen så bedömdes bebisen vara 1104 g, bara -12 % från förväntad vikt, för två veckor sedan bedömdes hon ligga på -19,9 %, så mycket bättre nu! Och sedan talade jag med FK och fick veta att min sjukpenning var beviljad, kommer löpa på automatiskt t.o.m. dec. I jan får jag kontakta dem igen om bebis inte kommit än för att få de sista dagarna utbetalda. samt ska förstås kontakta dem ifall bebisen kommer tidigare. Just nu känns det underbart, även om jag har mer mensvårk/molvärk än jag haft på sistone, men det beror på att jag satt/stod mer igår än vad jag brukar i och med kontrollerna på KS. Och tar jag det bara lugnt några dar nu, så går det över igen. Är idag 28+1, jippie!

• Silverklar

Vickan: Hoppas allt är bra med lillkillen och att det "bara" är orosnerverna som spökar när du tycker att han gör "konstiga" saker. Har ju varit borta ett tag så vet inte/har glömt bakgrunden till din historia/oron för medicinskador? Håller tummarna för att allt ska vara bra i alla fall! ............. Ang mediciner fick jag förresten veta igår att man inte ska använda pevaryl (mot svamp), efter första trimestern. Läkaren på KS rekommenderade den, men när jag skulle köpa den på Apoteket och råkade fråga en expedit om den berättade hon det. Verkar vara en ändring sedan juli i år som läkaren inte var insatt i. Hon nämnde i alla fall inga möjliga risker för fostret, bara att det var receptfritt! Expediten rekommenderade istället canesten.

• Silverklar

Tredjenaj: glömde skriva. Skönt att du inte har några symtom, men en förstående BM! Alltid bra om man kan ordna så att man har en mindre sak att oroa sig för, och alltid bäst att veta tycker jag. Speciellt i detta fall då det är relativt enkelt att behandla ifall man skulle visa sig ha GBS.

• Silverklar

Kasa och Anderska: kopierat från FASS "Graviditet: Pevaryl ska endast användas under första trimestern av graviditeten efter läkares inrådan. Pevaryl kan användas under andra och tredje trimestern om den potentiella nyttan för modern uppväger de möjliga riskerna för fostret." Man undrar ju lite vad de möjliga riskerna är, men det borde väl inte vara jättefarligt eftersom det dels verkar ha varit ok tidigare (ganska ny ändring) och fortfarande med vissa förbehåll och i vissa fall kan användas. Så om man råkat använda det någon gång är det säkert ingen fara, men nu när man vet om det är det kanske lugnast att undvika att använda det framöver. Och om ni är med i andra trådar kanske man kan nämna det eftersom det inte verkar allmänt känt...

• Silverklar

Tack för positivs kommentarer och grattis till ny vecka från flera! ......................... Kasa: om du får veta vilka de "möjliga riskerna" är får du gärna skriva det här. Gjorde en snabb googlesökning, men hittade det inte.

• Silverklar

Hej, håller på att skriva mitt förlossningsbrev och hittade en tråd som kan vara av intresse inför förlossningen (handlar mest om sen avnavling och värkstimulerande): www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html (så länkar till den i trådar som jag är (någorlunda) aktiv i ... ............. Jag är "bara" i v. 31+2 men är ju i riskzonen att föda för tidigt, så är sjukskriven hemma. Det såg i alla fall ok ut på senaste kontrollen. Sätter det igång efter v.34+0 kommer de inte att stoppa förlossningen. Klippdatum för cerklaget är i v. 37+1, 5/1 2012, får se om jag kommer så långt och vad som händer efter det isåfall? .................... Spännande med bebisar som är på G! Grattis till de som fått sedan sist!

• Silverklar

Vår bebis kommer också att ha äldre syskon som går på dagis, så blir nog svårt att undvika sjukbaciller som går .... Men kan ju alltid försöka att vara restriktiv ... (samtidigt vill man ju att storasyster ska kunna klappa på och sitta med lillasyster i famnen kanske, under föräldrars uppsikt förstås).

• Silverklar

Jis: Lycka till imorgon! ............... Kram till alla! .......... ........... ........... .............. .......... Läser lite ibland, men skriver sällan (som ni märkt). Jag mår annars okej. Får sammandragningar när jag blir kissnödig med mera, har ökad tyngd neråt, molvärk till och från samt börjar känna av foglossning, men det kunde vara värre! Vet andra som har det värre och bebisen kunde redan ha tittat ut, så vill egentligen inte klaga. Äter adalat i förebyggande syfte mot sammandragningar, bestämt sedan tidigare till v. 34+0, men ev. får jag äta den en vecka till utöver det. Nytt inbokat läkarbesök på SÖS SpecMVC för att tala om det och kolla tappstatus. Skönt att få lite koll på den inför julhelgen. ..... Är beräknad till 24/1 men tror inte jag når dit, hoppas dock nå över årsskiftet och helst till/förbi cerklageklippdatum 5/1.

• Silverklar

Tredjemaj och Kelsson: Tack för tummar och hopp att lilltjejen håller sig på plats åtminstone till 1/1! Hoppas att din bebis också håller sig på plats Tredjemaj! Tack för bra tips till bebisväskan!

• Silverklar

Kelsson:tråkigt med kliningarna! Hoppas att proverna är bra!

• Silverklar

Angående nagelklipp har vi använt/använder vi nagelklippare till vår dotter. Minns dock inte när vi började använda den, men den är lättare att använda än både sax eller fil tycker vi.

• Silverklar

Hon är 3,5 år nu och vi har använt dn utan problem så länge jag kan minnas.

• Silverklar

Jis: Glömde skriva lycka till! Hoppas ni inte behöver vänta alltför länge innan bebis kommer! Spännande!

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011