• Luella

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Enya: Jag mådde illa tidigt och har mått illa från och till under hela graviditeten.

Jis: vilken bra kommentar av din mamma! Jag får ofta kommentaren att jag har så stor mage men jag vet ju hur jag såg ut förra gången då jag var större för att jag var tjockare och säkert någon annan anledning också. Och så stor mage har jag inte den här gången faktiskt. Och härligt att det gick bra hos BM idag.

Eileen: Skönt med positiva besked och att allt är bra.

Najje: Grattis till ny vecka!

Kasa: Det kanske beror på att du har mycket mer blod i omlopp? Förmodligen inget att oroa sig för. Det är jättejobbigt att vaxa bikinilinjen, jag försökte förra gången på säsong när jag var ganska långt gången och det var en dålig idé då det var så svårt att komma åt plus att det blödde lättare.

Lillstintis: Jag känner av bebisen flera gånger varje dag, allt från hicka, vanliga små rörelser och riktiga sparkar. Jag tror att jag skulle reagera om det gått en arbetsdag och inte känt bebisen alls. Känner dock igen din oro. Och grattis till vecka 30 .

Speck: Visst sover du väl på dagen när Loke sover?

Ego: På torsdag är det dags för förlossningssamtalet på BB Stockholm. Det ska bli skönt att få komma dit men jag är lite orolig för vad dom ska säga.

• Luella

Speck: det låter kämpigt, jag förstår att du är trött vännen. Skönt att din man ändå är villig att dra det stå han kan till stacken. Och snart, snaaart är det helg igen! Det är skönt när tisdagen har passerat tycker jag för då är det tre snabba dagar till helgen.

Vickan: Ja, jag fattar inte varför folk tycker det är så viktigt att påpeka magen. Speciellt om man tycker den ser liten ut. Då blir man inte bara ledsen utan orolig också.

Har ni funderat på vad ni ska köpa för mössa till bebisen inför vintern? Jag hade ju spanat in en mössa på HM men nu är jag osäker igen . På POP förelslog dom en hjälmmössa av ull och en vindfleece mössa utanpå den. Men det känns kallt även om den ligger nedbäddad i vagnen.

• Luella
    Tredjemaj: Det var väl en bra lista som du har skrapat ihop! Omlott-kläder är jättebra för det är skönt att slippa dra skar över bebisens huvud hela tiden. Det finns att köpa på typ Lindex, Åhléns och Kappahl just nu på erbjudande, köp 3 betala för 2. Annars är jag helt säker på att det finns massor att buda hem på Tradera för inga pengar alls. Bara att sälja vidare sen eller ge bort.

Vad gäller mössa har jag velat fram och tillbaka i flera dagar nu så nu har min man fått bestämma. Det blir en hjälmmössa i ull från POP och en vindfleecemössa från POP att ha i vagnen. Man bör inte ha bomull närmast bebisens huvud på vintern. Sen ska jag köpa en stickad mössa på HM med tofs som har fleecefoder att ha om bebisen ska sitta i sele. Storlek är svårt, jag vet inte utan tänkte nog be om hjälp i affären. Sen har jag även en sån mössa som du också verkar ha Vickan från Kik Kid.

Sen ska jag köpa en ullbody att ha närmast kroppen riktigt kalla dagar och en kofta utanpå den. (Sen åkpåsen som yttre lager). Vantar och tossor är bra att ha till små fötter och händer.

Hm, det var vad jag kunde komma på just nu. Har var det, har du köpt åkpåse/overall?

Jo, en ullfilt är inte fel att ha förresten.
  • Luella

Hej tjejer, oj vad ni lyckas skriva mycket. Jag har inte hunnit läsa ännu men ska göra det nu.

Ego:
    I dag träffade vi en läkare på BB Stockholm som hade tittat på ul-bilderna. Tydligen så är det två blodkärl som löper från moderkakan och mot livmodermunnen som oroar lite. Dels kommer jag börja blöda när livmodermunnen börjar öppna sig och sen finns det en ökad risk att jag börjar blöda när bebisen ska ut. Det kan blöda mer eller mindre och börjar det blöda för mycket så kan det bli akutsnitt. Så dom ska göra ett till UL den 7 oktober och därefter ska jag träffa samma läkare igen för att prata om dom där blodkärlen och om dom flyttat sig.

Suck, det känns himla jobbigt faktiskt. Jag vill absolut inte börja blöda massor och råka ut för ett akutsnitt, det kan ju bli hur traumatiskt som helst. Jag är inte jättesugen på ett planerat snitt heller eftersom jag dels inte får vara med bebisen efter den kommit ut och dels för att jag vill slippa bli opererad och sen gå runt med ett ärr som ska läka. Sen är är det bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. En fördel med planerat snitt är att jag i lugn och ro kan förbereda min lilla dotter att vi ska vara borta en natt och lämna henne hos morfar under ordnade omständigheter.

• Luella

Nu har jag försökt hinna läsa i kapp, jag har säkert missat någon men jag lovar att det inte beror på ointresse.

Aurora och Kelsson: Man bör ha ull närmast bebisen på vintern eftersom det materialet transporterar bort fukt och svett. Bomull gör inte det vilket innebär att det blöta ligger kvar mot barnet och gör så bebisen blir kall. Bomull är bra på sommaren.
    Hoppas att det löser sig med FK Aurora.

Carlan: Jag beklagar verkigen att det är strul och att du måste vara sjukskriven. Hoppas att du hittar på något bra att göra så tiden går snabbt. Har du moderkakan i fram- eller bakvägg?

Kel: Jag har hört samma sak om omlottröjor även om jag inte upplevde det. Men omlottbodys är tydligen bra. Jag hatade att dra saker över huvudet på min dotter oavsett om det fanns knappar vid halsen.
    Irriterande kvinna föresten, jag förstår att du blir irriterad.
    Varför vill dom att du ska vara ledig 3 veckor innan BF?

Deaily: Det där med hjärtljud och kön är en myt. Enda sättet att ta treda på kön är UL eller om man gör fostervattenprov/moderkaksprov. Vad skönt att allt såg bra ut för dig

Jis: Men fy vad hemskt och stackars den lokföraren .
    Försök att strunta i vad folk säger om din mage även om det är svårt.

Vickan: Men vad är det för människor som säger sånt?! Helt obegripligt. EDA funkade föresten himla bra på mig.

Speck: Din son är helt underbart söt!

Eileen: Att folk inte känner några begränsningar i vad som är ok och inte.

Ego: Precis som många andra oroar jag mig för att något ska hända bebisen (eller mig) under förlossningen.

För den som är intresserad av begagnat finns det massor av POP fleeceoveraller ute på Tradera nu i olika storlekar och färger.

• Luella
    Kelsson1 skrev 2011-09-22 17:16:01 följande:
    Karmosin: Hon vill att alla ska gå hem minst tre veckor före BF. Hon tycker att i Sverige har man ändå så lång föräldraledighet att man kan vara snäll mot sig själv. Dessutom tycker hon att gravida i slutet är så trötta att de brukar inte tillföra något vettigt till arbetsplatsen ändå. Hon pratade även om någon studie som visat på att utvilade kvinnor hade lättare förlossning med mindre komplikationer.
    Allt det tycker jag låter vettigt, har bara svårt för att prioritera mig själv framför jobbet...
    Aha. Jag förstår

Jag tror att det är viktigast att man känner efter själv vad man tycker är bäst och om man är en person som kan få tiden att gå sista tiden utan att bara tänka på förlossningen. Jag gick ju hem på föräldraledighet 2 veckor innan BF förra gången, sen gick jag 9 dagar över tiden. Jag är den typen av person som inte kan få tiden att gå av att vara hemma så jag satt bara och tänkte på bebisen, förlossningen och allt hemskt som kunde hända. Den här gången ska jag jobba till 31 okt med BF 4 nov. Men den lösningen bygger på att jag har en bra chef som sagt att det är ok att köra om jag orkar och om jag inte orkar så kan jag med bara en dags varsel välja att vara hemma istället. Om jag inte hade haft den möjlighet hade jag inte jobbat så länge. Sen kan jag jobba hemma också om jag vill.
  • Luella

Kel: förresten, hade jag jobbat som konsult som du hade jag nog funderat på att försöka gå hem tidigare.

• Luella

Lillstintis: Man häpnar verkligen! Dysfunktionella barn?! Det finns absolut inga studier som visar på det.
    Lycka till med val av barnvagn, det är svårt men kul . Jag är förresten jättenöjd med min Brio Go.

• Luella
    Aurora: Ja visst är det märkligt!! Jag hade velat ha lite olika ullkläder till min dotter när hon är på dagis. Kalla dagar har hon ulltröja och ullfrotébyxor närmast kroppen, sen ett lager fleece och sen overallen. Men kläderna ser ju lika dana ut, bara färgen som skiftar . Till lilla bebisen har jag inte tänkt att köpa en helt ny baby-garderob med bara ullplagg utan nöja mig med en eller två bodys för riktigt kalla dagar. Men huvudet ska få ull på sig iaf.

Carlan: Då finns det ju en liten chans att moderkakan växer uppåt med livmodern iaf. Men vad är du i för vecka? När jag gjorde ULet i v. 32 sa läkaren att det inte flyttar sig så mycket men det kan bero på att min moderkaka ligger i bakvägg.

Kel: Åh vad härligt att din man kan vara hemma med dig sista veckan! Det låter inte kul att behöva planera så långt fram med något som är så svårt att veta. Jo, jag är otroligt tacksam över min arbetsplats och min chef. Men vem vet, du kanske kommer på att du ska byta arbetsgivare när du är föräldraledig ?

Ego: Nu har jag äntligen börjat rensa bland babykläderna och tvätta. Jösses vad med kläder vi har Förvånad. Dels är det mina gamla kläder från när jag var bebis, sen kläder som jag köpte nya till min dotter som funkar till en kille och sen alla kläder jag fått av min syster. Dessutom har jag ju köpt nya kläder till bebisen plus att min mamma också har gjort det. Det blir en ullbody, inget mer känner jag. Kanske att jag säljer sånt som jag inte är urförtjust i på Tradera...
  • Luella
    Tredjemaj: det enda stället jag sett är på Pop, där finns det i typ rött, blått, benvitt och en randig. Jag har inte sett den på Kappahl om Aurora tipsade om men jag ska dit och kolla.

Jag har säkert frågat förut, vilken adoptionsorganisation står ni i kö till? Jag är så klart otroligt glad över graviditeten men jag känner även en viss sorg över att vi inte kommer adoptera. Det finns ju så mycket fina historier även om jag förstår att det är jobbigt ibland. Men det är det ju även med bio-barn.
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011