Inlägg från: Viksan07 |Visa alla inlägg
  • Viksan07

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Här är det vecka 12 idag - nu kan man äntligen börja pusta ut lite Har haft ett sjukt beroende av att läsa om missfall, men nu ska jag inte göra det längre. Man blir ju tokig av det!

Kasa: Men fy stackars dig, vad obehagligt. Det måste ha varit fruktansvärt att ha sett så mycket blod. Men tur att din krabat är en liten kämpe!! Att ta en promenad låter väl som en lite förenklad lösning på allt som du har gått igenom. Hallå knäppa läkare... Ta hand om dig, vila mycket, det tror jag på.
    Stackars oss som är yra - det är inte lätt. Försöker äta lite hela tiden, dricka mycket, gå och resa mig långsamt... Och visst blir det värre med illamåendet av yrseln? Man vill ju bara spy hela tiden...

Speck: Var faktiskt förbi min snälla BM idag som gav mig en snabb tid. Alla blodvärden såg bra ut. Däremot hade jag väldigt lågt blodtryck, 85 /55. Därav yrseln antar jag. Men min kropp har alltid betett sig illa när jag stressar så det blir värre av det. Huvudvärken kan också bero på lågt blodtryck. Får se hur länge man ska dras med detta. Men gissar att jag får göra som du och jobba deltid om det inte ger med sig... BM tyckte att jag skulle gå till läk för deltidssjukskrivning om det inte ger med sig. Skulle vara skönt att kunna gå vid 14.00, man är ju zombie efter det.
    Kämpigt för dig att behöva dras med huvudvärken och att den inte ger med sig trots vila. Haft den hela graviditeten?

Strössel: Nee, vad jobbigt. Men tur att det såg bra ut där inne. Måste ha gjort jätteont att bli trampad på magen. Busig vovve du har!

Jis: VAd härligt att se den lilla krabaten! Förstår att det är med delade känslor att lämna FC. Vi har ju alla gått igenom långa resor för att komma hit - då blir det väl en viss separationsångest :)

• Viksan07

Speck: Tjusig stor bebismage! Det låter som om du hade lite tarmproblem om jag får gissa :) Det är inte lätt för de små tarmarna att få plats där inne! Jag hade också knip igår - blev helnojig att det var bebismagen som gjorde ont, men förstod sen att det var tarmarna som larvade sig.
    Jobbigt med så rejäl huvudvärk! Så järntabletter hjälpte för dig? Jag tror iofs att det beror på att jag är trött och lite stressad emellanåt, kroppen är ju så känslig nu...

Carlan: Grattis till ny månad! Vilken vecka är du i nu? Jag är också fortfarande jättenojig - rädd att något ska ske de kommande dagarna innan jag är förbi v. 12.
    Jag har också mycket kvar från förra graviditeten, skönt faktiskt. 4000 kr är överkomligt! Vi hamnar nog också där någonstans. Behöver tyvärr köpa nytt babyskydd eftersom det förra vägde ett ton och var väldigt opraktiskt. Bröstpump är ett måste, så maken kan ge mat en natt då och då Sen var jag dum och sålde babygym, bärsele och lite andra grejer på nätet, det ångrar jag lite nu Obestämd 

Kelsson: Njut av graviditeten och fokusera på vikten senare - eller inte alls! Vissa går ju upp i vikt, samlar på sig lite extra av allt under graviditeten. Själv ser jag ut som en heffaklump - efter alla behandlingar etc - i jämförelse med förra graviditeten när jag var en tanig 26åring Men det är ju inte så mycket att göra åt det, tänker jag. Vi kan ju varken banta eller motionera särskilt mycket. Bara försöka vara så hälsosamma som möjligt.
    Grattis till v 11! Nu kan du snart känna dig lugnare - skönt!

Kasa: Haha, känner igen de där läskiga, nattliga toabesöken! Vi får hålla tummarna för att vi inte trillar och slår i toastolen!
    Vet inte läkarna var blödningen kom ifrån när den var så kraftig. Stackars dig, det måste ha varit fruktansvärt.

EGO: Nu har jag berättat för alla på jobbet. Bestämde mig för det när jag tog på mig en alldeles för varm tröja på jobbet, för att det var den enda som dolde maggen bra. Svettades ihjäl och fick yrselattacker, och kände att det inte gick att fortsätta så. Såå skönt att alla vet och att man slipper hymla med magen. Nu har även brukarna som jag har stödsamtal med börjat fråga, så jag bara berättar. Eftersom man har fått barn tidigare, och dessutom har haft en viss svullnad från behandlingarna, så är maggsingen stor som i 5e månaden typ...

När ska det rackarns illamåendet ge med sig?? Är så trött på det nu... Åt veg sushi idag och det var inte en bra idé Obestämd

• Viksan07

Strössel: Försök att inte oroa dig - det är ju så ovanligt att det visar sig vara ngt fel på RUL... Lättare sagt än gjort, jag vet. Men det kommer säkert inte att hända dig

• Viksan07

Strössel: Åh stackars dig som fortsätter att kräkas! Vad kroppen jävlas med en ibland Jag går in i v 13 på tisd, men kräks också emellanåt. Förra graviditeten så gick illamåendet över runt v 14, så jag vet inte hur länge det håller i sig nu.
    Det kan mycket väl vara bebisen som du har känt! Jag kände i v 18 något slags sprattel, som en liten fisk ungefär, när jag låg i badkaret. Visste inte då om det var bebisen, men sen förstod jag att det var det Jättehärligt!

Speck: härligt att fixa bebisrum! Det blir säkert jättefint :) Mina småttisar ska få dela rum. Och till att bebben är tillräckligt stor för att sova i storebrors rum så får den sova i vår klädkammare, den lilla stackarn Det är den enda lösningen för att den inte ska väcka storebror.
    Appropå fogarna så börjar jag känna ganska rejält när jag går i trappor och i uppförsbackar redan nu. Det suger att det ska komma så tidigt, men det var väntat. Har du prövat bälten eller några bra behandlingar? Hörde att akupunktur ska vara bra. Stackars oss, som får lunka långsamt! Min kompis cyklade i 8e månaden - jag kunde gå typ tio meter då, utan att ligga som ett kolli dagen efter. Såå orättvist!

Carlan: Vad jobbigt att folk inte vågar hoppas för er skull. Är det någon gång som man behöver peppning, så är det ju nu.. Känner verkligen igen det, trots att vi inte har fått missfall tidigare - utan en massa av närmaste släkten har inte vågat hoppas bara för att vi har försökt så länge. Så irriterande... 

EGO: Idag försökte jag att gå en promenad med maken. Blodtrycket rasade som bara den, och jag vinglade nästan ut i gatan mot en bil som kom. Maken fångade mig som tur var i god tid. Bilföraren måste ha trott att jag hade tagit några järn lite väl tidigt på dagen  

• Viksan07

Speck: Ah, du får sd av bältet? Det trycker väl på, på ett obehagligt sätt för maggen. Jag fick också mycket sd när jag var i din vecka - det var helt ofarligt, hoppas samma gäller för dig. Men däremot ska man varva ner om sd uppkommer pga stress. Så håll lite koll på det. Fick rytmiska, obehagliga sd runt v 30, åkte in akut då. Det var som tur var ingen fara, men blev ändå sjukskriven eftersom det inte är bra när stress påverkar en så. Hoppas att det går över för dig - ta hand om dig!
    Suck, idag har jag verkligen ont i rygg och höfter, stapplar mig runt här hemma. Bältet hjälpte inte mig så mycket förra gången eftersom mycket av smärtorna satt en bit upp i ryggen. Lite hopplöst kändes det, för varken sjukgymnastik eller ngt annat hjälpte. Den här gången hade jag tänkt att pröva akupunktur...

Kelsson: Tack för omtanken! Den här helgen har jag varit både trött, yr och på depphumör - tydligen kan det bli så av väldigt lågt blodtryck. Så nästa vecka blir det att jag går till husläk för att få lite hjälp. Orkar inte med hela livspusslet just nu.
    Hur är det med dig? Fortfarande jobbigt illamående?

Strössel: Vikken fin bebismage!! Ska också försöka att lägga upp en bild på min kagge, men orkar inte leta fram rätt sladd just nu Obestämd

• Viksan07

Jis: Ja det där kan vara så olika. Jag hade faktiskt större mage för några veckor sedan - tror att jag var svullen efter behandlingen fortfarande. Nu är det mer en liten bebismage som börjar forma sig på nedre delen av maggen. Har ju barn sedan tidigare så jag svullnade fort, då är det ju inte lika mycket som håller tillbaka putet. Men det är ju kul att ha lite buktning, så folk tittar! Så länge som det inte är alltför tidigt och man inte vill berätta för allt och alla.

Speck: Aah, precis vad jag hade tänkt på också - en TENS Ska köpa en - det är värt det! Den kan ju användas vid ryggskott och annat senare också... De kan säkert hjälpa lite, fick det hos sjukgymn förra svängen - det var bra då.
    Ok, bra att dina sd inte är farliga - men jag trodde att det inte var bra med smärtsamma sd. Till mig sa de iofs att det inte var farligt med rytmiska sd, vilket jag har läst inte är bra. Men det är väl bra att åka in och kolla upp om man oroar sig :)
    Hur känns foglossning i främre fogarna? Jag har glömt bort det helt, hade inte så superont där förra vändan. Nu har det bultat, ilat och stuckit långt ner under livmodern på vä sida i ca en vecka. Trodde först att det var ligamenten, men kom på att det kanske kan vara fogen också.

Kelsson: Illamåendet kan vara fruktansvärt även om man inte kräks. Förra grav spydde jag inte heller, men var ändå helt utmärglad för att jag inte fick i mig ngn mat. Var helt slut och deppad av att ha noll energi i kroppen... Snart lugnar det nog ner sig för dig, ska du se :)

• Viksan07

Strössel: Kan det inte vara växtvärk? Både livmodern och ligamenten kan ju göra ont när den växer... Men bra att utesluta uvi - hade det i v 7, då ilade det upp i urinröret och det kunde göra ont i livmodern när jag kissade.

Speck: Skönt att du har fått det bra förklarat från läk, hoppas att du slipper oroa dig för dina sd. Det är ju lite obehagligt det där med sd.
    Aha, då går jag på att det är ligamenten som spökar, de brukar ju krångla en del. Hur är det med din foglossning nu?

Carlan: Vad jobbigt för dig att känna dig nere. Tror dock inte att det är ovanligt - det är så mycket som händer i kroppen. Och det krävs ju så himla mkt mer ansträngning för minsta grej för oss gravida. Jag blev själv utbränd för några år sedan. Blir därför orolig emellanåt för att anstränga mig för mkt under graviditeten och må dåligt av stressen. Men tar man hand om sig och verkligen prioriterar sin egen hälsa, vilar när det behövs, så tror jag att det går fint  Hoppas att du mår bättre snart.

Vickan: Känner precis som du: 4-åringen och jobbet är allt man klarar av. NOLL energi efter det.
    Vilka problem har du med underlivet, som knipövningarna är till för - hålla tätt? Jag har lite svårt för det om jag tex hostar och går samtidigt, jippi!  Fast bara nu när jag är gravid, inte innan.
    Det kommer att gå jättebra på screeningen!

EGO: Är hemma nu i två dagar eftersom vi har planeringsdagar som skulle innebärar 2 h resa för mig. Inte en bra kombination med yrsel och svimningskänslor... Men mår faktiskt mycket bättre nu när jag får vila - så jag tror att det har lite med överansträngning att göra. Våra kroppar signalerar ju ganska tydligt när det snurrar lite för fort runt oss  
    Ska träffa mvc-läkare nästa vecka och se vad hon säger. Vill inte sjukskriva mig, men hellre det än ständigt trötthet och yrsel... 
    Helt utan illamående idag - vilken frihet!! 

Heja heja, alla bebismagar!

• Viksan07

Är det några fler som har väldigt tröga maggar? Jag har så himla ont ibland för att det står helt still där inne

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011