• Luella

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Speck: Ja, om det nu funkar på första när man gör syskonförsök. Nu är det ju inte alltid så tyvärr. Med facit i hand är jag galet glad att vi började försöka få syskon så snabbt som vi gjorde. Jag skulle göra samma sak igen med tanke på att det tog drygt ett år och 7 försök innan det tog sig .

Krya på er alla sjuklingar. Min mans influensa har passerat och mirakulöst nog klarade sig resten av familjen Solig
  • Luella

Men som ett litet tillägg så ska man ju självklart inte försöka bli gravid igen på en gång om man känner att man inte orkar tänka på ett till barn .

Själv får jag sån ångest över dom i frysen. Jag känner mig så nöjd med mina två fina barn och vill inte ha fler. Men ska vi bara kasta dom där små i frysen? Tänk om någon av dom är livsduglig och är ett syskon till mina barn som aldrig får se dagens ljus. Vi kan inte vänta så länge heller då jag är 40 och min man 41.

• Luella
    Speck: Jag håller med. Alla dom där sprutorna var hemska och färskförsöken var ju helt klart värst även om jag var mest hoppfull då. Men för min del så hade det varit värre och vänta och ha det framför sig istället för att sätta igång och förhoppningsvis få det överstökat snabbt och sen njuta av barnen. Men en sak har jag bestämt i alla fall, om vi nu provar med dom i frysen så ska det vara ostimulerade försök i min naturliga cykel.

Jis: A=Anton

Vickan: Vad roligt med en liten tand

Förskola: Visst var det väl någon här inne som arbetar som förskolelärare? Najje, är det du?
    Jag måste bara fråga, på min dotters förskola är det två killar som nästan alltid gråter när jag lämnar. Det som är lite märkligt är att ingen av de som arbetar verkar bry sig om att trösta barnen så dom står där själva och gråter med sitt gossedjur i famnen eller står vid sin vagn och försöker klättra upp. Mitt mammahjärta bara skriker när man ser det här. Brukar det vara så här på förskolor? Menar man att man kanske härdar barnen? Har dom kanske försökt att trösta men ger upp när det inte hjälper? Jag känner att jag snart måste ringa föräldrarna och fråga om dom kommit överens med personalen om att göra så här men jag drar mig lite.

Ego: I dag ska vi skriva köpeavtal för våran nya lägenhet som vi ska flytta till om 2,5 år
  • Luella

Najje, jag slänger in min fråga till dig igen

Förskola: Visst var det väl någon här inne som arbetar som förskolelärare? Najje, är det du?
    Jag måste bara fråga, på min dotters förskola är det två killar som nästan alltid gråter när jag lämnar. Det som är lite märkligt är att ingen av de som arbetar verkar bry sig om att trösta barnen så dom står där själva och gråter med sitt gossedjur i famnen eller står vid sin vagn och försöker klättra upp. Mitt mammahjärta bara skriker när man ser det här. Brukar det vara så här på förskolor? Menar man att man kanske härdar barnen? Har dom kanske försökt att trösta men ger upp när det inte hjälper? Jag känner att jag snart måste ringa föräldrarna och fråga om dom kommit överens med personalen om att göra så här men jag drar mig lite.

• Luella
    Tack snälla för svar om situationen på förskolan! Vi lämnar ute på vår förskola och de är ute ca 2 timmar på förmiddagen. Min dotter är avvisande när hon är ledsen och vill vara ifred. När hon började på den förskolan var hon ledsen i början men då informerade den dåvarande personalen oss om det samt berättade att någon av dom alltid sitter på ca en halvmeters avstånd och pratar med henne så hon ska veta att de finns där för henne om hon vill. Det verkar så himla mycket bättre och humant än vad den nuvarande personalen håller på med.

Najje, jag har vid ett tidigare tillfälle signalerat åt en i personalen att ena lilla pojken gråter. Hon var med ett annat barn (som inte grät) och visade inte med någon min att hon hade bråttom att komma. När hon kom efter en stund sa jag att han gråter och hon menade på att det brukar han göra. Men jag ska nog fortsätta säga till och om typ en vecka ringa mamman och berätta och fråga om de är informerade om hur situationen är. Jag är bara lite rädd att hon ska bli arg och att det ska komma fram på förskolan att jag "skvallrat" eller att hon faktiskt tycker att det är ok att han gråter så där och uppfattar det som att jag tycker att hon är en dålig förälder.

Tack för grattis om lägenheten. Även om det är långt kvar så känns det så himla kul och skönt att veta att vi har någonstans att ta vägen när vi börjar bli riktigt trångbodda.
  • Luella

Maria Liam. Hoppas att det går bra för din syster! I ditt blogginägg den 23e har du två overaller/mysdress, vad är det för märke? Superfina båda två!

• Luella

Oj, nu ligger jag efter märker jag. Hoppas att alla har haft en trevlig helg i alla fall.

Jordgubbe: Jag älskar Brio Go. Den är lätt att köra överallt (stan och på landet, snövallar och barmark) och den är smidig att fälla ihop och lägga i bagageluckan på bilen. En kompis till mig har en Teutonia som hon är supernöjd med. Både rejäl och smidig. Jag skulle iallafall välja en med framhjul som rör sig för att minska belastning på handlederna. Man brukar alltid kunna låsa framhjulen om man nu vill det. Jag har haft min Brio Go i snart 3 år och är jättenöjd med både liggdel och sittdel. Den har förvisso inte lufthjul men det är så bra gung i den så det behövs inte.

Maria Liam: Tack snälla, jag får gå och spana!

Jis: Kul med Itrim! Ja, jag är jättenöjd. För mig är det det enda alternativ som funkar. Jag betalar 849:-/månad. Då är det gruppträffar, individuell uppföljning, träning och vägning som ingår.

• Luella

Jag håller på att försöka boka i en lunch med en kollega, om hon inte väljer onsdag kan jag då.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011