Inlägg från: Vickan I |Visa alla inlägg
  • Vickan I

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Speck - ja visst är det häftigt med magen och hur det kan röra sig så . Längtar dit jag med. har ju inte velat ha ngn mage som syns fram till nu, men nu längtar jag plötsligt efter det. Klart vi ska hålla reda på varandra hela vägen fram i mål! Oj vecka 24 snart, hur kan tiden gå så fort för sig, men inte för mig haha.

villsågärna - Tack, hann få lite puls ska ju erkännas innan jag hittade rackaren lååångt där nere. Skönt man kan lyssna in lite då och då, eftersom det känns långt till nästa koll för mig i v 20. Då måste du ha beräknat bf strax innan mig då . Fick du med ngt du ska smörja med? Min var ju köpt begagnad och jag använde bara lite vasselin, men gör ju så jäkla ont i öronen när det raspar till när jag flyttar den då det inte glider bra. Gud vad skumt det här måste låta för dem som inte har ett angelsound själva ännu haha.

Ingen nämnd ingen glömd, eller hur är det man brukar säga, men jag tycker allas inlägg är mer eller mindre egoncentriska haha. Man skriver ju om det som händer i ens liv eller så jämför man ngn annans oro med det som man själv varit med om så då beskriver man ju hur det var för en själv för att lugna/trösta ngn annan osv. Eller så frågar någon hur någon annan mår och så berättar den personen...ja som sagt det handlar ju om det största man kan vara med om det här. Vi vill ju alla att det ska vara en tråd där alla ska känna sig välkomna och som redan i förra tråden där många av oss också hängde så vet vi ju att det perioder kretsar extra mycket runt vissa personer som har det jobbigt och sedan klingar det över och då är det ngn ny som behöver extra pepp och stöd av oss andra. Jag minns själv att jag "snodde" mkt utrymme med mitt utomkveds i höstas och sedan igen med metotrxatet och ni var alla där för mig vilket betydde oerhört mycket. Nu är de andras tur och sedan kommer det nya igen. Hoppas vi kan fortsätta hålla den här tråden glad och trevlig så att alla kan känna att dem är välkomna. Det är jätteviktigt. Kram alla!
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Vickan I

Oj vilken dag! Började med duggregn här vid 6 imorse...morgonpigg son ja....men sedan oj sommar ju. Varit ute heela dagen verkligen och gått och gått. Känns lite i vad jag tror är fogarna nu.

kasa - Usch stackars dig att må så illa hela tiden. Har tyvärr inga bra tips till dig heller, men skickar en kram.

villsågärna - har bf den 26 okt så är dig hack i häl. Screeningen i v 20 är ett utökat rutinultraljud kan man säga. Man kollar HELA bebisen supernoga med extra fokus på hjärna, hjärta och ryggrad. Detta för att vi pga slarv inom sjukvården har hamnat i en situation där vi har en förhöjd risk för fosterskador. Jag fick cellgift vid mitt utomkveds i höstas och skulle väntat längre tid innan nytt FET egentligen fast detta glömdes meddelas och lång krånlig historia där vi hoppas på det bästa och att vi inte ska se ngt avvikande som gör att vi måste avbryta graviditeten så sent. Sprutorna jag tar varje dag är fragmin, blodförtunnande, då jag för många år sedan har haft en blodpropp i benet. Alla gravida har ju en liiiiten förhöjd risk för propp, men vi som haft det innan har en ganska stor risk att få det igen (ofta sätter den sig i navelsträngen då) så sprutorna ska minska risken för detta.

Jis - skönt höra att du är hemma och hoppas du ska få lite smooth sailing nu som Kelsson sade till mig .

Kelsson - Hoppas du också känner dig bättre och att blödningen håller sig borta.

• Vickan I
    Speck - Hahaha ja det är väl så. Alltid fortare för andra. Men jag tror tiden även för mig kommer att börja gå fortare snart när förhoppningsvis den största oron lagt sig då det nu med kommande fint väder blir mer fullt upp både på jobb och hemma med sonen då man är ute mkt mer och fixar och gör saker.

Kelsson - Skit då att det inte håller sig borta. Men bra med symptom och snart är det vul så du får kolla och se att det tickar på finfint ändå. Självklart har du inte orkat kommentera allt som skrivs. Inte ens jag som egentligen mår ganska bra nu, minus oron då är trött av gravidtet, vårallergi och en tvååring som inte sover så jag orkar inte heller alltid kommentera allt. Sådant ska man inte känna dåligt samvete för. man skriver det man orkar och det går upp och ner i oloka perioder.

Sputnik - Usch då sådant där är aldrig roligt. Hur har natten varit? Hoppas det hållit sig borta med ngt mer brunt. Om du läst i trådarna så har du sett att både lite brunt, rosa och tom rött kan vara helt ofarligt. Värken du känner kan mkt väl vara växtvärk. Håller tummarna för dig. kram

missan - Ja det rubricerades som ett utomkveds tillslut. Vi gjorde fet, men fick som mens redan på rd3 och kliniken sade att det var mkt ovanligt att blöda så tidigt, men att vi fick se det som misslyckat försök och göra nytt fet igen. Sedan plussade jag chockat på test ändå 10 dgr senare. Många turer med kliniken som knappt trodde mig som jag inte ska dra här igen (finns i gamla tråden), men blodprover visade sedan att hcg steg och steg, men för långsamt för att vara en fullgod gravidtet. Vände mig till gynakuten på KS i Solna istället där jag fick toppenhjälp. Flera vul och flera läkare, men de kunde inte hitta vart det satt någonstans, fast det med säkerhet satt någonstans. Tur i oturen i detta så eftersom hcg steg ganska långsamt så växte den också långsamt vilket gjorde att jag kunde få cellgifter. Gick ju inte operara eller skrapa när de inte hittade den och cellgiftet skulle ta död på den vart den nu än satt. Blev jättedålig av cellgifterna som hemsk influensa i kroppen. Men har båda äggledarna kvar. usch jobbigt för dig att må dåligt. Hoppas du kryar på dig. Jag har också haft ont i magen i två dagar. Riktigt ont i förrgårr?! ingen aning om varför, men bättre nu.
  • Vickan I
    missan skrev 2011-04-23 09:51:00 följande:
    Vickan: Tänk att ett x kan ge så olika behandlingar och utgångar.. Tänk att du blev gravis så snabbt efter, underbart!
    Ja fast hade jag fått informationen (som de skulle gett) att vi skulle väntat några månader till pga av cellgiftet innan nytt försök så hade vi självklart gjort det. Nu sitter vi en situation där vi har förhöjd risk för fosterskador och ett ev avbrytande av gravidteten i v20 om missbildningsscreeningen visar på avvikelser så allt är tyvärr inte underbart. men vi hoppas på det bästa så länge.
  • Vickan I
    carlan - det är ett vaginalt ultraljud man gör så här tidigt. Går inte se annars. De kontrollerar att de sitter där det ska, har rätt strl för tiden, att hjärtat slår och om de ev är mer än ett.

Jag ringde inte MVC förrän efter första vul då jag ville få ett ok att allt var somd et skulle innan jag bokade tid. Men det där gör man precis som man vill. Efter inskrivningen och ev hälsosamtal om man vill ha det på mvc så dröjer det en massa veckor ändå tills nästa gång man ska dit, så ingen brådska egentligen.
  • Vickan I
    dealiy - vet att det ibland räknas/sägs olika fast man menar samma sak. Ex så var jag på inskrivning på vanliga mvc i vad jag, FC, spec.mvc räknar som v 10+0, dvs vecka 11. Bm på mvc sade dock att jag var i vecka 10, nej 11 sade jag och då skrattade hon lite och sade att vi menade samma sak, fast man kan räkna/säga på två olika sett. SÅ allt är säkert precis som det ska och som andra sagt så ändrar man aldrig ett beräknat bf vid IVF. Vid mitt kub med sonen ville de egentligen flytta fram mig fem dagar pga strl på fostret, men det gjordes inte just enbart för att det var en IVF-grav.
  • Vickan I

carlan - Om kliniken säger nej och du ändå vill ta proggisar så hör av dig. Har en maaaaaaaassa askar som jag aldrig använde och tänkt kasta.

Jis - Oh älskade min bugga (mina buggor) haft två stycken. Det enda som var trisst var den dåliga fjädringen på typ is/snö och att man måste ta den i två delar för att fälla ihop den. Men kommer säkert köpa en ny till nästa barn igen haha. Suveränt andrahandsvärde också på dessa grejer när man säljer vidare sedan.

Vad roligt att folk börjar vara ute och titta runt på saker nu. Blir det snart lite sådant prat också här i tråden . Håller på och inreder om tvåårigens rum nu och det blir så fint . Tänkte det var dags att byta ut spjälsängen i tid så han inte känner att kommande bebisen snor den sedan av honom.

• Vickan I

Ang bh med byglar har jag bara fått höra att dessa ska undvikas efter bebis är född om man ammar då byglarna kan trycka åt så man får mjölkstockning då. Vad har ni hört för anledning att man inte ska ha det under grav?

Härligt Jis och Mumkan till fina UL för er båda .

• Vickan I

Kelsson - ok, ja inget jag hörde under min förra graviditet men är säkert olika som med allt annat. Vi har också alltid fått bilder från FC på våra små. Vi fick både bilder samt veta kön när vi gjorde kub och sedan rul på ultragyn på Odenplan.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011