Carlan - Ja det här med KUB är svårt. Med sonen var det självklart, men mest för att vi ville se bebisen igen och vi hade nog inte tänkt så mycket på om det skulle bli dåliga siffror och vad vi skulle göra då. Tur brhövde vi aldrig ta ställning till det då. Denna gång gjorde vi KUB igen. Fick inte i närheten lika bra siffror denna gång, men ändå inom vad som räknas som väldigt bra siffror. Då satte ju tankarna igång direkt. Äggen är ju lika gamla, vissst jag är lite äldre än sist, men såååå mkt lägre siffror osv.
Efter allt vi varit med om detta försök så har jag börjat tänka om lite om värdet av ett KUB-test och tycker inte längre att det är så bra. Det visar på indikationer för tre olika kromosomavvikelser, medan det finns otaliga fler som inte syns. har läst mycket i en annan tråd där mammor med barn med olika kromosomavvikelser samlats och många av dessa hade inte synts på ett kub-test innan. En tjej här på FL som skrev till mig fick avbryta graviditeten vid RUL då barnet hade missbildningar, likaså Strössels "vän" från Strössels tråd där barnet vid rul ändå hade "fel" på hjärnan och inte kunnat leva efter födseln. Båda dessa kvinnor hade fått bra resultat på kub innan. En del får dåliga siffror på kub och går vidare med foster/moderkaksprov och stressen och oron för den ökade risken för missfall (om än låg) måste vara jättejobbig och ofta är ju dessa barn friska då det finns flera andra anledningar till varför siffrorna ibland dras ner. Pratade med en kollega om detta och hennes son och svärdotter hade fått ett barn med DS för några år sedan, trots bra på KUB. Det finns ju en kvinna här på FL också som fick 1:7000-någonting som sedan fick en son med DS. Hennes son var just den "1 av", så jag har börjat känna att det inte är tillförlitligt nog. Visst föds de flesta barnen friska och det visar ju provet också, men felmarginalen är ju där. Känner man stark oro och en övertygelse att man vill avbryta om det visar sig vara något "fel" så tycker jag man ska gå vidare med foster/moderkaksporov direkt istället. Dessa kan man göra en utvidgad analys av som med säkerhet visar på fler olika kromosomavvikelser och inte bara de tre som kub vidar ev risk för. Men detta är bara hur jag tänker nu, dock har vi tagit beslutet att stanna här för denna gång och inte gå vidare, men vid en ev nästa gång blir det nog direkt moderkaksprov om jag känner oro.