• carlan

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Mitt besök idag på MVC. Hade ett järnvärde som var kanon, 140. Har aldrig haft så högt någonsin. BM förklarade att hon bara var glad att jag mådde som jag gjorde. Hon uttryckte sig -Graviditeten har tagit tag i dig!

Hon tyckte att om jag är nedstämd efter vecka 12 ska vi kolla mera annars ska det vara mer normalt att vara deppig än att vara glad just nu som kroppen får jobba som mest. Efter vecka 12 är det moderkakan som får göra det största jobbet.

Hon sa även att det är synd att man inte pratar om nedstämdhet i början av graviditen. Då la jag till att allt negativt om graviditet verkar man inte vilja prata om.

Kändes skönt att få höra att graviditeten troligen går som den ska eftersom jag mår som jag gör. Nu är det bara invänta tisdag då det är dags för VUL. Spännande med guuud så nervös över att allt ska vara prima.

• carlan
    Viksan: du är stark som orkar vara på jobbet jag vet inte hur det ska gå när jag kanppt orkar ta mig till skolan och sitta vid en bänk.

Är det någon som vet intervallet för järnvärde? Har gogglat men hittar bara att det ska inte vara under 100.
  • carlan

Gud vad ni skriver. Jag la mig innan 20 igår och vaknade igen kl 10. Snacka om trött!

Tack för alla bra svar om järnvärden, tänk vad ni kan. Ni är bättre än googel.

Cah: trevligt att du är med oss.

Älskar era inlägg om bl.a. att förfölja sin läkare mm.

Kul att ni tar upp sex frågan. I vårt förhållande är det jag som lider mest av att vi avvaktar. Han har släppt till två gånger. Dock var jag så trång så jag fick ont. Då blev det stopp! Min man vägrar då. Så nu hjälper jag mig själv några gånger i veckan. Min mans anledning är att han vill inte bli skyldig till att det inte går vägen, tror det handlar om hans samvete. Vi har ju kämpat ett bra tag nu så jag förstår och accepterar han.

• carlan

Silverklar: Välkommen hit! Tänk inte på MF utan njut nu och ta smällen sen om det nu måste trillskas med dig senare. Jag har själv haft två MF. Men nu får vi bara njuta av allt slit vi har lagt ner.

Tummen upp och stort Grattis!

Ps. Bra trick föresten med att testa det brukar få mensen att komma på en gång. Men nu lura den dig Flört

• carlan

Kul att ni handlar saker, det tycker vi om.

En fråga till er som har gjort och tänker göra KUB-test. Vi ska till MVC på torsdag och min BM sa att vi skulle prata om hur vi ville göra. Alltså läsa på innan vi kommer dit.

Varför gör ni testet? Tänker ni göra abort om barnet har Down Syndrom?

Det som slår mig spontant är att det inte finns någon anledning att utsätta bebis för ultraljudsvågor i onödan om jag ändå inte tänker göra abort om det har syndromet.

Jag tänker inte dömma någon alla får göra som man vill men önskar mera fakta om hur andra tänker. Tack på förhand.

• carlan

Tack tjejer för era inlägg och att ni är öppna i vad ni står. Jag och min man har diskuterat och vi kommer inte göra ett KUB-test. Vist jag är 29 närmare 30 när bebis kommer men min man är ung, 24 år så vi kommer att orka ett barn som behöver speciella behov.

Vi anser att många med DS lever ett bra liv och om bebis skulle ha mera missbildningar än så kommer jag acceptera min lott med mera prövningar i livet än andra med "friska" barn.

Något som jag är mera orolig över än att barnet skulle vara handikappat är själva födseln. Att den inte kommer ut levande. Min dotter hade navelsträngen fyra varv runt halsen när hon föddes. Jag hade gått över tiden med 10 dagar och pga av mina värkar kunde jag inte sova så jag ringde BB mitt i natten och frågade om jag kunde komma in och få sova hos dem.

Jag kom in och fick beskedet att hjärtljudet på henne var dåliga. Jag fick en alvedon, skrattretande. Precis som det skulle hjäpa. Jag sov till slut 2 timmar sen satt dem igång mig. Jag förstod aldrig då hur allvarligt det var. Men dem stod berädda att plocka ut henne om det behöves. Dem satt en elektod på hennes huvud och jag fick föda henne själv. När hon kom ut skrek hon inte och var alldeles blå. Mina första ord var -Lever den!

Hon fick inga men och är en toppen tjej. Men vad skulle hänt om jag inte åkte in? Hade fått en tid 4 dagar senare om att bli igångsatt men vem vet om hon hade fått skador då?

Jag vill inte skärmma upp någon. Men detta är vad jag oroar mig mest för. Jag hoppas att jag kommer att få prata med någon grupp eller liknande innan min förlossning.

Speck: Jätte fin mage!!! Har du fått någon brun rand från naveln och nedåt?

Kelsson: Det hoppas jag med att illamåendet försvinner efter vecka 12.

Spets: Vet inte hur du ska göra med dina mediciner men det skador nog inte att ta dem några dagar till. Jag tar fortfarande proggisar och är i vecka 9.

Om det är två? Jag fick tillbaka två ägg sist jag var gravid. Dock började jag blöda i vecka 6 och det kom ut veckan efter. Till mig sa dem då att det ena fortfarande kunde vara kvar. Dock var inte fallet så för mig. Vet inte om du blir klokare på det svaret, men men.

• carlan

Här är vårt undervärk. Allt såg bra ut. Hjärtat ticka på och den visade upp sig ordentligt. Den sprattla runt som en liten buse. Jag kunde inte hålla tårarna borta.

Min doktor Johannes sa att det såg så bra ut och att den värsta MF risken var över. Bebis mättes 2 dagar mer än vad jag är beräknad. Men fick ändå BF 26/12 men vad gör det. Den får komma när den vill i dec eller januari.

Sådan konstig känsla i kroppen jag har nu. Jag dum ler hela tiden.

Kände konstiga rörelser i helgen i magen. Undrar om det var den lilla ja. Det är ju mitt andra barn så jag vet hur det ska kännas. Kanske?
  • carlan

Jag är enligt äggplock 9+0 men bebis läng säger två dagar till alltså 9+2. Två dagar händer det ju inte så mycket så doktorn tyckte vi skulle hålla fast vid 9+0. Alla barn utvecklas olika fort.
    Den kanske ska gå i mammas fotspår och bli lång. Jag är 182 cm, min dotter jag födde för snart 6 år sedan var 52 cm lång när hon föddes. Så jag får väl en till lång och smal bebis. Men just nu ser den ut som en köttbulle.

• carlan

Kasa: skönt att det har vänt för dig nu.

Jag mår fortfarande dåligt pga av illamående och exstrem trötthet. Men jag känner lycka av att allt är bra med bebis. Glad Obegripligt att jag har fått sett den idag.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011