Inlägg från: viplanerar09 |Visa alla inlägg
  • viplanerar09

89:or som är gravida! :)

fair skrev 2011-11-08 19:06:54 följande:
    En vecka kvar till nästa besök hos BM (15/11). Känns väldigt spännande denna gången, vill gärna veta mitt sf-mått eftersom jag inte gått upp något alls sen förra besöket för 3 veckor sen. Det bekymrar mig lite :/ Fast man måste ju inte öka i vikt för att sf-måttet ska öka :P

Nu är det mest bök och stök inne i magen, inte så mycket hårda/snabba sparkar längre. Det märks att det börjar bli trångt. Hur är det för dig på den fronten Leia?

Ang. skillnad på graviditeterna så har jag mycket mer ont denna gång, mer illamående i början, mindre svullnad (kan dock komma senare), mindre viktuppgång (vem vet, jag kanske blir som en koloss i slutet), tappar mer hår, har ingen pigmentrand  och så finns det säkert fler skillnader, men kommer inte på dem just nu. Ändå väntar vi en till flicka så jag tror nog alla graviditeter kan vara olika oavsett kön.
    Spännande, jag har två veckor kvar. Vikten behöver du inte allt tänka på eller vara orolig över, min kusin som fick nu i oktober hade bara gått upp 4kg i vecka 35 tror jag att det var. Så slut vikten vet jag inte. Men det är lite ändå. Bebisen var det inget fel på och tror den vägde runt 3700g när den födes :)

Jag tycker att det är konstigt, det har redan börja bli "trångt" för mig :/ Alltså att det trycker mot revbenen och har svårt att sitta olika ställningar osv som jag kunde för kanske en vecka sedan. Troligen är det tarmarna osv som har tryckts upp.

Nä självklart är alla graviditeter olika än om det skulle vara samma kön. Men det är alltid roligt att undersöka :P Jag hade inget illamående med Ossian utan det kom i vecka 16-17. Denna gång kom det i stort sätt efter att jag plussade. Mitt hår på kroppen växte som ogräset med ossian, gjorde även de efter förlossningen fram till jag blev gravid. Behöver knappt raka mig efter tre veckor. Med Ossian var jag tvungen att raka mig efter två dagar. Till och med min frisör märker att mitt hår växer mindre(de på huvudet förstås).
    Ännu ingen hormonrand men den kan komma då jag har för mig att det kom senare med ossian. runt v.30. Denna bebis har också mycket, mycket mer hicka än vad Ossian hade.
    Sedan är min maga mycket, mycket bredare och rundare nu än med Ossian.

Men självklart vet jag att inget är att lite på eftersom det inte är vetenskapligt bevisat utan det är bara roligt att kolla. För om man skulle gå efter saker som jag testade med Ossian skulle han ha varit en flicka idag ;)

Smärta som foglossningar osv tror jag blir värre och värre för varje barn just för att fogarna varit uppmjukade tidigare. Så det tror jag inte har någon roll vilket kön det är. Inte för de andra heller har de Solig   
  • viplanerar09

Glömde att skriva att med Ossian hade jag strålande hy och fick ofta kommentar för att jag strålade, nu har jag verkligen inte bra hy och känner mig som en tonåring igen! :)

• viplanerar09

Nej det förstod jag men ville bara visa att denna verkligen är helt olik mot för med Ossian. Inget har varit likt ;) och självklart kan det vara en pojke, lika så väl en flicka :)
    Än om du mådde mer illa nu så hade du ändå illamåendet från början ;)

Hade du hormonrand med thilde?

Återstå att se i mars(eller februari), haha jag måste vara den enda gravida kvinna som vill gå övertid :p

• viplanerar09
    minjalin skrev 2011-11-09 10:42:45 följande:
    Okej, Leon gillar vanlig musik också, men nu det sista sen han lärt sig att sjunga med i alla barnlåtar så tjatar han mest om sin musik ;)

Jo, men jag menade att illamåendet triggas igång av tröttheten så därför är det vanligare att man mår illa med andra barnet. Så sa i alla fall den barnmorskan som jag hade första besöket då min ordinarie var på begravning. Men jag vet inte. Jag har i alla fall mått värre när jag vart trött och sovit dåligt så på mig har det stämt ganska bra.

Jo, det är roligt med sånna tester. Jag har pojkmage igen och har börjat få hormonrand och den verkar sträcka sig hela vägen precis som med Leon. Men den är jättesvag än så länge så det återstår att se. Hur säger man med hormonrand för de olika könen?

Usch vad jobbigt att de blivit värre :( Hoppas inte det fortsätter åt samma håll! Jodå, dom har börjat bli lite värre på mig med nu när man börjar bli tyngre. Ena blygdläppen är helt deformerad typ (ursäkta detaljerna) men det har i alla fall inte gått ner mer på benen ännu. Har bara precis ner i ljumskarna och sen slutar dom så jag hoppas det fortsätter så. Ljumskbråcket är också lite mer svullet nu men som sagt så trycker det ju på mycket nu när den sjunkt ner i bäckenet och allt, och den ökar ju ungefär 200 gram i veckan så nu går det fort. Den fyller verkligen ut livmodern nu och bökar och trycker och sträcker ut livmodern åt alla håll och kanter xD en riktigt livlig bebis precis som Leon var. Är skönt ändå när det är så för då är det lättare att upptäcka förändringar i fosterrörelserna. Har man en bebis som rör sig jättelite jämt så är det ju svårare att upptäcka om den börjar röra sig ännu mindre liksom. Men ibland gör det verkligen ont så som den bökar :p
    Fast otoligt nog var jag mer trött med Ossian. Men Ossian var jag trött jämt och ständigt(vare sig jag mådde illa eller inte) nu är det mer vecka för vecka.

Det sägs att om man får hormonrand så väntar man en pojke. Fast har läst flera som fått flicka som haft hormonrand. Så som sagt inget att lita på. Läste även att en tjej hade hört från sin BM att varför man får hormonrand är för att en pojkes hormoner inte är lik sina egna. Men som sagt så är det inget att lite på.

Nja så jobbigt tycker jag inte att det är, hade inte förväntat mig något annat. Hon ringde mig och sa lite tips. Typ de du skrivit. Sedan skar det i hjärtat då hon sa att jag nog ska undvika skoteråkning. För de kan förvärra. Hoppas verkligen att det inte gör de.
    JO håller med dig, bättre att dem är mer livlig i magen än lugn. Ossian var rätt lugn och samma med denna. Även fast de har/hade sina stunder så är det inte så mycket som man kan se på vissa som lägger ut video. Hela magen bara flyger fram och tillbaka. Nästan så man tror att bebisen ska komma ut genom skinet.
  • viplanerar09

Maajsi: jo jag vet ;) hur är det med dig/er? Förstår att det är riktigt tungt. Har faktiskt tänkt på dig/er.. Hoppas begravningen blev som ni ville!

• viplanerar09
    RS89 skrev 2011-11-09 19:41:27 följande:
    Jag ska på RUL om exakt en vecka! Ska bli spännande. Men Twilight premiären e samma dag, så jag går inte runt och oroar mig så mycket faktiskt =)
    Sen har jag fått två ganska stora inflammerade talgköttlar i huvudet som gör jätteont ='(... Fy faaan...varför ska de hända nu när man har massa gravsymptom me!?
    Vad spännande med RUL. Skit vad tiden går snabbt. Ska du ta reda på könet eller ska det bli en överraskning till förlossningen?

Oj låte inte roligt med inflammerade talgköttlar, du har inte sökt någon hjälp för de?
  • viplanerar09
    fair skrev 2011-11-09 22:22:37 följande:
    Viplanerar09: Jag hade en liten hormonrand med Thilde, men minns inte när jag fick den. Denna gång har jag inte fått nån än. Fast den kan ju komma senare också :) Rs89: så spännande med rum! Det är så underbart att få se sin bebis :)
    Jaha, hade du. Den måste ha varit väldigt svag. Minns inte att du hade någon och jag tror inte jag såg någon på bilderna du la ut på din blogg :)
  • viplanerar09
    Maajsi skrev 2011-11-09 22:08:23 följande:
    Jo, som jag skrev ovan så gick det bra till slut. det var ju tvunget. Men det var himla tungt :/ inget jag jag ens önskar min värsta fiende, om jag hade en sådan. Det är inte meningen att ens barn ska gå före en själv. Men varje dag är ett framsteg. Oavsett vad som händer,  så kommer han alltid att finnas med oss. Jag saknar honom nå så enormt mycket och jag är stolt över honom. Han kommer alltid finnas i mitt hjärta. Det är himla skönt att det inte bara är sorg man känner. Förhoppningsvis så fortsätter det att gå framåt och en dag så kan vi lära oss att hantera den sorg vi bär på bästa sätt. Nu är det bara att vänta tills min kropp kommit igång igen.
    Ja detta är verkligen inget man ens önskar sin värsta fiende. Självklart kommer eran lilla skyddsängel alltid att finnas i era hjärtan. Än om det känns svårt nu så kommer ni en dag att gå vidare och kunna börja leva igen. Än om det alltid kommer att finnas med er.

Vi har ett kompis par som först förlorade deras son som var runt 1år och sedan när de väntade tvillingar så tappade dom ena tvillingen vid förlossningen. Själv kan man inte riktigt förstå hur de orkade leva vidare efter att ha tappat två barn. Men jag tror att vi människor är starkare än vad vi tror och det gäller att bearbeta allt i sin egen takt och att man tillåter sig själv att både sörja och glädjas. 

Du behöver absolut inte svara och jag menar inte något illa på något viss. Men tycker du att ni fått bra stöd från sjukhuset osv? Har läst att många inte fått det, eller upplever man bara så efter en så stor sorg.
  • viplanerar09

Idag var vi inne för att göra ett UL. Var lite orolig då bebisen varit så lugn de senaste dagarna och hade inte känt bebisen sedan igårkväll. De på förlossningen tyckte absolut att jag skulle åka in och vi fick se vårt lillahjärta.
    Ååå de 45min till NUS var verkligen jobbiga och grinade en hel del!

Allt såg bara bra ut, bra fostervatten, hjärtat såg fint ut, flödet i navelsträngen var bra och bebisen var lite större än medel. Sedan har jag känt rätt också. Bebisen ligger för det mesta med huvudet neråt, ryggraden och rumpan på höger sida och sparkarna kommer på vänster sida upp mot revbenen(aldrig så att det känns i revbenen). Bebisen låg rätt högt upp också :)
    Han var snäll så vi fick ligga där ett tag och se på vårt lillahjärta. Fick även se ett bra tag i 4D. Men som på RUL var bebisen verkligen blyg och hade handen i ansiktet.

Försökte även att kolla om jag kunde se vilket kön det kunde vara. Såg rätt bra när han kollade lårbenet men måste ha varit något ivägen mellan benen. För inte kan bebisen ha en så stor pung att den gick ner för halva benen och dessutom ingen snopp :P Men huvesaken att bebisen mår bra. 

• viplanerar09
    minjalin skrev 2011-11-10 13:50:57 följande:
    Okej, ja mycket som talar för pojke för mig då ;)

Okej, mina åderbråck gör riktigt ont så dom är jobbiga, och ljumskbråcket gör det ju inte bättre, men det är ju så det är att vara gravid och det är i alla fall inte så långt kvar nu :)

Leon var livlig i magen han med så vi får nog en till livlig unge som bara springer runt och busar hela tiden :P Visst ser det roligt ut när hela magen hoppar runt :p
    Haha ja det återstå och se om alla de "löjliga" testerna har rätt då ;)

Ja exakt, man får ta den smällen och vara beredd på allt när man är gravid. Vi har iallafall tur som inte behöver vara sängliggandes från v.20 som många måste vara :)

Haha fast de där brukar inte heller stämma ;) Ja det är så sjukt hur vissas magar bara flyger och har sig. VIsst syndes de när jag väntade Ossian men inte alls så extremt.

Hur ligger ni till med bebisen ankomst? tänkte om allt var fixat osv?
Svar på tråden 89:or som är gravida! :)