• minjalin

89:or som är gravida! :)

fair skrev 2011-06-21 22:35:21 följande:
    Leia: så underbart! Tänk så fantastiskt att man faktiskt kan se dem så tydligt trots att de är så små :) jag känner likadant med dagarna. När jag gjorde ul så fick bm det till 9+6/10+0 och jag hade räknat 9+4 så det får vara fram till rul :) har du fått tid till rul än? Jag ska dit 11/8. Synd att det är så länge till dess... Frökenfrågvis: grattis till plusset och välkommen till tråden :) när har du bf?
    Ja det är jättehäftigt! Ja men jag får vänta ända till 19/8 :( men det känns inte så farligt nu när jag fått se att den lever. Tror jag kände rörelser idag också. Måste vart det jag kände. Har legat och känt efter flera gånger i dagarna men inte lyckats känna nåt, men idag i solstolen när jag låg på rygg och vilade så buffade det supersvagt 5 gånger på ungefär samma ställe med lite mellanrum, typ under bikinilinjen mitt under naveln :)
  • minjalin
    happiness89 skrev 2011-06-22 19:59:09 följande:
    det ska jag göra. har dock upptäckt nu efter en svimmning imorse att jag har väldigt mycket yrsel. så hoppas det inte håller på och hända något farligt med den lille...
    Jag har haft flera kraftiga yrselanfall, dock inte svimmat men hela rummet har gungat. Det beror på att blodtrycket är lågt och min bm sa att det var helt normalt. Såg knyttet på ul igår också och hjärtat slog och den levde så du behöver nog inte oroa dig. Är i v 11+0 idag :)
  • minjalin
    happiness89 skrev 2011-06-22 21:00:17 följande:
    okey.då kan jag vara lite lugnare då.
    grattis förresten
    det samma :)
  • minjalin
    Maajsi skrev 2011-06-27 17:09:30 följande:
    YES! nu är sista betyget i omvårdnadsutbildningen satt :) jag är så stolt över mig själv. Nu ska jag bara jobba så länge som möjligt och njuta av graviditeten! :D
    Härligt :D Börjar du få nån mage än? Tänkte att vi får väl göra en magbildstråd snart där vi kan lägga upp bilder? Min mage börja komma så smått nu. På kvällen ser jag riktigt gravid ut tycker jag, men på morgonen är det en liten rundning. Men innan var magen platt före frukost och den har ändrat form nu så nu märker man att den riktiga bebismagen börjar komma så smått :)
  • minjalin
    Maajsi skrev 2011-06-28 11:50:29 följande:
    Ja,  den putar ut nå så otroligt! :) speciellt på kvällarna. Man ser tydligt att det är något där inne. Magen börjar komma nu. Okej, gud så roligt. Längtar tills det börjar synas ännu mer. Åh så skoj! då får man börja lägga upp magbilder sen då.
    Åh vad spännande :D Ja några veckor till nu så går det inte att dölja sen :p såg nu att det visst fanns en magbildstråd redan, måste spana in den och se om nån lagt upp :)
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-06-29 08:27:04 följande:
    En lite fråga till er, hur kände ni er i vecka5? Jag syftar på symptom?

Jag vet inte varför jag är så nojig denna gång. Var inte alls nojig med första barnet. Jag känner inte så himla mycket. Vaknar på nätterna och är hungrig och har ofta svårt att somna om p.g.a hungern. Lite hungrigare på dagen också. Lite fylligare bröst. Igår fick jag lite illamående efter frukosten, var nra att spy.

Men det är så hima lite känns det som, känner mig inte alls gravid. Att känna sig kissnödig kan jag strycka helt och hållet eftersom jag verkar ha ett extremt håll och det var inte fören sista veckorna jag behövde gå på toa en gång per natt!!
    Jag började kissa ofta då och hade mycket molvärk och brösten ömmade, men illamåendet började nog i v 6 den här gången. Kände mig väldigt trött redan från v 5 också. Jag har också vart nojigare den här gången än första så jag gjorde vul v 10+6 och fick se ett levande foster :) Så nu känner jag att jag slappnar av på ett helt annat sätt :)
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-06-29 10:45:35 följande:
    Visst behöver jag kissa mer, men som jag skrev eftersom jag har ett otroligt bra håll eller vad man ska säga känner jag inte av det så himla mycket. Gjorde inte det förra graviditeten heller. Jag har också lite "växtvärk" men inget att gnälla över.. 

Jo jag var också trött förra veckan, men det har gått över nu. Jag har också för mig att mitt illamående började smått i vecka 6-7 förra gången. och sedan kom spyan i fulla muggar runt v12!

Haha jag är så nojig att jag till och med beställt ett digitalt test igen :S

Jo vi har också bokat ett tidigt UL, gjorde inte det förra gången utan väntade till v18 till RUL!
    Jo och jag är tvärtom, kissade lika mycket förra grav. Nu är det upp en gång per natt, i slutet kommer det vara fem gånger per natt. Men så verkar bebisarna ligga långt fram på mig och då trycker det ju mer på urinblåsan.

Förra gången kom mitt illamående i v 8 men var väldigt lindrigt, den här gången kom det både tidigare och var mer. Har inte spytt mer än en gång men har vart gränsfall många gånger. Men nu börjar jag må bättre och mår mest illa när jag är hungrig. Halsbränna har jag också till tusen, men den börjar också lindras så smått nu så jag hoppas på att må prima några veckor snart. Har för mig att jag knappt kände mig gravid alls mellan v 16 och 20 förra gången mer än att jag kände rörelser.

Jag fick ett vul på mvc förra gången för att alla förstagångsföderskor får det här tror jag plus att jag hade jätteoregelbunden mens så de behövde ta reda på längden. Men denna gången bokade jag privat på en gynmottagning för 200 kr :) När ska du göra det då? Får hoppas testet visar positivt fortfarande då ;)
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-06-29 11:10:44 följande:
    Oj, jag började nog inte gå upp på nätterna fören väldigt sent. Och det var bara en gång och det var när sambons väckare ringde som jag vaknade och kände att jag var kissnödig ;) Dem på förlossningen blev helt chockad också, för dem ville att jag skulle kissa innan jag for upp på BB för att livmodern skulle dra ihop sig bättre. Jag drack och drack men blev aldrig kissnödig. Tillslut tömde dem min blåsa och ut kom en hel urinpåse(en såndär påse som man brukar ha när man tömmer en blåsa, tror att det är 500-600ml) Förvånad

Jag hoppas verkligen att jag slipper illamåendet denna gång. Spydde nämligen en hel del. Ända fram till v28-29!! Dessutom var det inte bara en gång per dag utan flera ggr.

Ja, man oroar sig nog bara i onödan. Ska försöka börja njuta lite mer och jag ska se att snart ligger jag väl där och kramar toan ;) Bara för att jag är orolig för att jag mår så bra!! :P

Okej, det är så roligt att det är så olika från olika län/kommuner, att vissa får UL tidigt och vissa inte alls. Jag har bokat tid och ska dit den 27/7 i vecka 9(8+4). Så det är ju ett tag kvar!!
    Oj, ja det är ju inte heller så bra att man inte känner när man är kissignödig. Jag åkte på flera uvi under min förra grav så jag hoppas jag slipper det den här gången. Första urinprovet verkar ju vart bra i alla fall för dom har inte hört av sig :) Det är inte roligt att kissa hundra gånger om dan för det blir så jobbigt när man åker bil och buss eller går på stan och ska betala en femma varje gång man ska på dass. Men det är smällar man får ta som gravid. Vet att sista veckan åkte jag på en förkylning och hade en enveten hosta, och varje gång jag hostade så läckte det i trosan men som tur var försvann det direkt efter förlossningen och knipet var det inget fel på på efterkontrollen. En kompis hade så jobbigt sista veckorna att det läckte så fort hon ställde sig upp efter att ha suttit :p Men som sagt så har det börjat bli på natten nu så jag räknar inte med att få sova en hel natt förrän bebis börjar få flaska så man kan dela upp nätterna :p Min son sov sin första hela natt när han var 5,5 månader och då har det kanske varit ett tjugotal nätter fram tills för ett par månader sedan då han började sova mer hela nätter än ickehela och han har helt slutat sova i vår säng utan somnar om i sin egen säng när han vaknar. Tror mest att de nätterna när han vaknar så är det hörntänderna som spökar för dom är på g. Verkligen jätteskönt. Får se hur länge det håller i sig så här lyxigt men han valde ju rätt tidpunkt att börja på (när jag blev gravid) :)

Ja det är jätteolika i olika kommuner. Här får man om man är omföderska om man haft missfall eller inte vet hur långt gången man är men annars får man göra det privat. Men var ju perfekt med 200 kr. Det är det ju värt för att slippa oroa sig :)

Hur gammal är din son/dotter? Har kanske frågat men är så många att hålla reda på :p Fy vad jobbigt att spy så mycket, hoppas verkligen du slipper det den här gången!!!!!
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-06-29 11:58:33 följande:
    JO, men jag bruka kunna kissa varje gång jag går på toa. Ibland kissar jag bara för att kiss. För att det inte är bra att hålla sig så länge.. Okej, ja men man får hålla tummarna att du inte behöver gå upp lika många gånger denna gång iallafall :)

Oj, ja vi har aldrig haft några större problem med sömnen för vår son. Han började sova hela nätter vid 2-3veckor. Men istället ville han äta varannan timme under dagen. Vilket var ganska jobbigt när man skulle bort/gå på stan osv. Hemma gick det ann, men så fort vi skulle bort var man tvungen att räkna ut ungefär hur mycket mat(ersättning/välling) som behövdes med. Fast när jag började ränka ut hur mycket han åt på dagen så blev det lika många gånger som om han skulle äta på 24timmar. Så han ät säker igen sig efter de han missat under natten. De få gånger han har sovit oroligt på natten är de få gånger han haft feber, fått tänder eller vi växt perioderna. Men då har vi bara behövt ge honom tutten och sedan har han somnat om. Sedan var det en eller två ggr vid jul som han ville upp och var vaken 1-2 timmar på natten då han dammsugade med sin nya dammsugare ;) Sedan förra augusti så vaknade han vid 3-4tiden och ville ha välling i ungefär 1-2månader. Men då sov han alltid till 8-9 så jag kände att det inte gjorde så mycket :) Så han fick sluta själv.

Som du läste har vi en son som är född nov-09. Jag tror inte du har frågat. Vad har ni? Det är omöjligt att hålla reda på alla man skriver till. Helst då man skriver i så många olika forum också!!
    Vad skönt att er son varit så lätt på nätterna :) Hur är han på dagarna? Går han på dagis?

Vår son är också född november 09 :) Han fick kolik när han var 2 veckor och den var i princip helt slut när han var 2,5 månader. Under koliken ville han bara sova vid tutten eller i bärsjalen och det fortsatte han med även när koliken var slut. Skillnaden var då att han även somnade när man gick ut och gick med vagnen vilket han inte gjorde under koliken. Så jag gick en långpromenad varje dag för att spara ryggen eftersom han bara sov i bärsjalen. Men när han var 4 månader började han plötsligt kunna sova i sin säng på dagarna och sen kom det sakta men säkert att han började somna på kvällarna också och så flyttade vi in honom i vår säng om han vaknade och inte somnade om. Han slutade i alla fall att äta på natten där runt 6 månader. Sen kom första tänderna vid 8 månader och då kom liksom alltid typ 5 på samma gång så han sov oroligt, plus att han ahft feber hundra gånger i vinter. Massa förkylningar då plus en öroninflammation (blev nedsatt efter penicillinkuren och hade typ konstant feber i över en månad med bara någon dags uppehåll) så har han haft magsjuka en gång och så kom alla kindtänderna i vintras också så han har sovit dåligt hela vintern. Men som sagt nu äntligen sover han jättebra. Men till hans försvar kan jag säga att han är världens lättaste unge på dagarna. Allmänt glad och snäll och gör itne mycket väsen av sig när han inte får som han vill utan accepterar nej ganska bra :) Pratar jättemycket, hela meningar, så det är lätt att förstå honom. Så nu när han då sover på natten också så börjar man undra vilket litet monster nästa säkert kommer bli för att man haft sån lätt unge nu :p han har liksom vart lätt utom på nätterna sen han var 4 månader. Sen har han vart väldigt tidig med allt så det var mycket passande ett tag när han gick innan han förstod riskerna med att klättra och sånt (10 mån). Men alla barn är ju så olika :) Vad tycker din son om att mamma ska ha bebis? Har ni berättat? Mmin son pussar och kramar magen och säger "natti natti bebisen" på kvällarna. Och när han pussat och sånt och ska dra ner tröjan så säger han "stänga bebis" ^^ Han vet vad en bebis är och han vet att mamma har en i magen, men han förstår nog inte riktigt innebörden av det och att den ska komma hit och bo kosntant sen och själa uppmärksamhet :p
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-06-29 22:14:52 följande:
    Okej, vad roligt med fler med barn i samma ålder!! Men visst ska du ha i januari? tyckte jag läste det på BF-listan.. Oj det låte verkligen inte roligt med kolik, man kan nog inte förreställa sig hur jobbigt det är fören man själv upplevt det. Hoppas att andra barnet sover bättre :) Inte roligt heller när dem har mycket feber och bli sjuk. Det brukar bli så griniga då och man känner sig så hjälplös!

Ossian(som vår son heter) hade sin första feber efter att han fyllt 1år. Sedan hade han bara åkt på magsjuka(skit) och en liten förkylning under sitt första år. Så vi har verkligen haft tur. Inge feber vid tänder eller sprutorna. Ossian fick också fyra tänder på samma gång. De fyra främersta tänderna uppe. Men det gick riktigt bra faktiskt. Det låter kanske lite som om man skryter men Ossian har faktiskt varit ett underbar. Nu kanske många tänker att alla föräldrar tycker att sitt barn är ett underbarn, men saken hör den till att Ossian alltid haft lätt för att sova och äter som en häst. På dagarna är han lugn och vill gärna bara vara med mig och göra det jag gör. Dammsugar jag tar han fram sin osv. Han brukar vakna mellan 7-8.30 på morgonen och vill gärna sitta och gosa 1-1,5 timme innan han vill börja dagen :) Så ja, vi har verkligen haft "tur". Det skulle nog bli som en chock om andra barnet blir "vildare"... Då känns det ju en aningen bättre att ha ett jobbigt första barn för då har man bara en att tänka på. Skulle ju bli värre om vårt andra barn skulle bli "vild"...

Vad duktig er son är som vet att mamma har en bebis i magen. Nä vi har inte sagt något till honom, har inte riktigt hunnit smällta att jag faktiskt är gravid. Fick ju mitt plus för en vecka sedan :P Så det är ganska nytt för oss.

Har ni berättat till någon annan? tänkte kompisar, mamma/pappa osv Kram{#emotions_dlg.flower} 
    Jag tycker inte heller vår son vart nåt jobbig. Det som vart jobbigt har ju vart saker som inte han kan hjälpa. Sen passar nog livliga barn mig. Tycker det är lite tråkigt med för lugna barn och tycker barn ska vara livliga och busiga bara dom är trevliga. Gillar inte sånna där ungar som gapar och skriker och är vana vid att alltid höras och synas och ska ha sin vilja igenom jämt. Men olika barn passar olika föräldrar och man älskar ju alltid sitt barn oavsett personlighet :) Men det är nåt speciellt med honom. Alla charmas av honom just för att han alltid är glad och har ett leende till hands och han pratar jättemycket fast han bara är 1,5 år och är väldigt snäll. Han håller inte på och puttar andra barn och så som många av hans kompisar gör, och ger gärna ifrån sig leksaker om man säger att han måste dela med sig. Sen kanske han lär sig massa dumheter av de andra barnen när han börjar på dagis, det återstår att se ;) Sen tror jag lite att alla får samma men vid olika tider. Vi hade jobbigt första 4 månaderna men sen har han vart ett jättelätt barn. Vissa har världens lättaste barn första åren men får "monsterbarn" när dom är 3-4 år. Andra kanske har lätta småbarnsår men får jättejobbiga tonår. Allt jämnar nog ut sig :)

Jodå dom flesta vänner och sånt vet och nu börjar vi väl berätta så smått för mindre nära vänner oh sånt också eftersom jag passerat v 12. Ska berätta för min chef om 2 veckor när hon är tillbaka från semestern. Ni då?
Svar på tråden 89:or som är gravida! :)