minjalin skrev 2011-08-30 08:15:04 följande:
Jo gillar man pop så visst. Personligen tycker jag de har väldigt tråkiga kläder så har inte köpt ett enda plagg där. Mest rött och randigt och blått typ :p Men smaken är som baken. Leon höll sig supervarm i sin FIX-overall med ett tunt fleeceställ när vi hade 15 minus och skorna hade han bara vanliga strumpor med en extra ull sula i och fötterna var så varma och goa så. Kallare än så får vi inte här och det var ändå extremt mot vad vi brukar ha. Sen säljer jag inte vidare nåt direkt utan saparar till nästa barn. Tycker det är meckigt och omständigt och säljer bara nån gång ibland om jag vet att det är sånt jag får pengar för. Sen lånar jag och min kusin ut kläder till varandras barn för hon har en på 4 år och en på snart 1 år så Leon har fått låna massa kläder av den store killen (med ytterkläder och sånt för ärvda vanliga barnkläder ser oftast så urtvättade ut) och dom ytterkläderna har han haft på dagis och dom är från ullared och har håll även när Leon använt dom, men visst får man inte mycket om man äsljer dom. Men när jag tittar vad en popoverall kostar på tradera och du säger att det är halva priset man säljer dom för blir jag nästan mörkrädd. Dom ligger ju på över 700 kr! Då kan jag köpa många nya overaller på HM eller Lindex om dom skulle gå sönder och komma upp i samma summa ;) Nä men man får ju gå på det man gillar bäst helt enkelt :) Jag har aldrig vart mycket för märkeskläder men sen skulle jag inte köpa skit till min son heller. Hade jag märkt att han frusit och blivit blöt i sina ytterkläder hade jag ju självklart köpt dyrare men eftersom han inte blir det trots ovanligt kalla och blöta vintrar mot vad vi brukar ha så ser jag ingen anledning att betala mer än nödvändigt :)
Okej. Leons spjälsäng är jättefin trots att hans kusin haft den innan men han har inte bitit så mycket. Förstår om du inte känner för att måla om den. Att måla spjälor är nog ingen jättehit xD Men det är verkligen roligt att köpa massa nytt, men vi hade mer råd med det med Leon än vad jag känner att vi har den här gången. Har ju vårat sparkonto som nästan ligger på samma igen som det låg när Leon föddes men jag ska söka en utbildning nästa höst och kommer jag in på första försöket får Gustaf gå hemma 1 år och jag vill helst inte ta studielån så det kommer bli jättetajt så därför vill jag kunna spara så mycket på dagarna som möjligt när jag går hemma för sen om Gustaf ska vara hemma behöver han ta ut mer för att vi ska ha råd. Med Leon tog jag ut 1-3 dagar i veckan hela året men skulle Gustaf göra det som tjänar så mycket bättre än mig om jag dessutom pluggar och knappt får nån inkomst skulle det inte gå :p Men kommer jag inte in på första försöket så är det ju rätt lugnt på pengafronten för då kommer vi ha det ungefär som vi haft det nu. Inga jättepengar men vi klarar oss utan problem :)
Oj, ser att du verkligen inte har någon koll alls på deras(pop) kläder. De är faktiskt de kläder som har mest unisex kläder och dem med mest färglada. De har alltid den klassiska tröjan röd/vitrandig och blå/vitrandig eftersom det var första kläderna för pop. Om man jämför med HM och Lindex på killsidan så är det väldigt mörka färger. Ullared kan jag inte uttala mig om eftersom vi ej har det här i umeå.
Dessutom är kläderna inte så dyra heller. Snittet ligger en långärmat på 145-175kr. Byxor på HM och Lindex ligger runt 149-199kr. Pop mellan 199-299kr. Ser även att det bara skilljer 100kr på en fix overall och en pop(enligt viföräldrar kostar fix overall 799kr och pop 899kr) :)
Jag kan ju bara gå efter mina egna erfarenheter och vad kompisen säger hur kläder funkar på deras dagis/förskola. Sedan funkar varken lindex, h&ms kläder för våra vintrar och inte om man spendera hela dagen ute med skotern. Sambons brors barn fryser bara så fort dem varit ute en liten stund och blir alltid blöt. Fast vi har nog kanske kallare här. Inte vet jag!!
Dessutom har iallfall H&M:s kläder väldigt farliga kemikalier i deras kläder så till och med dem som jobbar på affären måste ha handskar för att packa upp varorna. Jag ser inte bara på kvalitet och vad som är märkeskläder utan jag tänker på allas hälsa också. Dessutom har h&m slaveri som tillverkar deras kläder. Deras anställda på turkiet lever i väldigt farliga kemikalier där både fötter och händer fräter på dem....
Pop har även vissa kläder som är mindre just för smalare barn. Det har jag också upplevt och då har jag frågat dem på affären och fick de till svar :)
Smaken är som baken som du skriver men jag har också haft h&m(innan jag fick höra om deras kläder), lindex i dem mindre kläderna då jag tyckte det var väldigt dyrt att köpa "dyra" kläder när dem växer ut dem på två veckor... Och alla deras kläder har jag fått kasta. Urtvättade, trasiga eller inte håller formen. Ändå tvättar jag alltid alla barnkläder ut och in för att de inte ska bli förstörda lika snabbt...
Jo det var verkligen jobbigt att måla. Mycket trix och fix. Eftersom den var träfärgad så blev det två -tre varv eftersom jag valde så ljusa färger. Nä det syns väl mest där Ossian tuggat just för att jag målat den. Skulle inte synas om den var i träfärg eller om den var köpt vit :)
Det är smart tänkt. Synd bara att man måste ta ut minst 5dagar efter att dem fyllt 1år. Om man inte jobbar eller gör något annat som skyddar sitt sgi.