Inlägg från: viplanerar09 |Visa alla inlägg
  • viplanerar09

89:or som är gravida! :)

fair skrev 2011-09-12 18:20:05 följande:
    Usch så jobbigt med åderbråck för er :/ Är det något som försvinner efter graviditeten eller kommer det alltid vara kvar?

Jag har börjat få problem med blodtrycket. Förra grav hade jag hög puls och ett blodtryck som var precis gränsen till för högt.
    När jag var på inskrivningen nu i juni hade jag 135/65, det lägsta jag någonsin haft tror jag så jag blev ju otroligt glad. Men idag när jag var på BVC bad jag dem att mäta en gång eftersom jag haft så hög puls och dessutom huvudvärk och det hade gått upp till 150/75. Det är inte alls bra! :/ Så imorrn ska jag ringa min BM och be henne om att få komma på kontroll så fort som möjligt istället för att måsta vänta nästan två veckor....
    Fast jag har inte så himla farligt nu. Utan bara att jag ser/känner att det kommer att komma :/ Som Leia skrev så brukar det försvinna. För mig försvann det, nästan direkt efter förlossningen. För när jag kollade några dagar efter vi kommit hem så var det borta. Konstigt de där.

Oj, hoppas att det lugnar sig. Hoppas du får komma in och kolla dig. Vad låg din puls med Thilde?
  • viplanerar09

Glömde att skriva att jag håller tummarna att blodtrycket blir bättre! Kram

• viplanerar09
    fair skrev 2011-09-12 20:24:11 följande:
    Jo, det är havandeskapsförgiftning som är risken. Chansen är mycket mindre som omföderska men har man otur kan det ändå utvecklas. Är verkligen livrädd för det, för ofta föds barnen för tidigt med ks och jag vill verkligen uppleva en "normal" förlossning igen. Jag vet inte riktigr vad pulsen låg på men kring 90 - 100 i vila. Jäkligt jobbigt.
    Ger styrkekramar till dig Fair. Jag hade också ganska högt blodtryck i slutet och jag gick på koll de sista veckorna varannan till var tredje dag. Sedan veckan innan tror jag hade jag +1 i urin.

Du ska se att det är ingen fara. Börjar inte blodvolymen att öka ganska häftigt nu för er som är längre gången? Fick du tag på din BM och vad tyckte hon? Kram
  • viplanerar09
    Miapingla skrev 2011-09-13 10:52:05 följande:
    Hej hej Hoppar in i tråden tillsammans med er andra havande mammor!
    Jag väntar mitt  2:a barn 13/5-2012.
    Har en son på 8månader (16/1-2011) som springer omkring här hemma..

Är ensamstående då barnens pappa bara tycker det är "roligt" att tillverka de små liven men sen när verkligheten kommer ifatt honom lägger han benen på ryggen och springer iväg...... Kan tillägga att barn nr 1 är under p-piller, barn nr 2 är under oskyddat då jag denna månaden skulle satt in sprial, men bebisen är mycket välkommen ändå
    Välkommen! :) Stort grattis till plusset.
  • viplanerar09
    minjalin skrev 2011-09-12 20:50:17 följande:
    Nä samma för mig, såg mycket värre ut med Leon men då var jag ju höggravid så jag lär se likadan ut när jag blir tyngre :p

Jo lite bebis såg man men det var inte mycket eftersom det var ett vaginalt för den är ju så stor nu. Man såg lite av huvudet och ett par små händer bara :p 
    JO det lär ju bli värre. Fast hoppas verkligen att det inte blir värre än vad jag hade med ossian. För då hade jag inga större problem. Förutom att man kände sig väldigt svälld där nere :P

Allt man få ser får en att njuta :)

Hur går det för Leon på dagis?
  • viplanerar09
    minjalin skrev 2011-09-13 19:30:00 följande:
    Välkommen och grattis till plusset :)

Okej, skutk vad olika det är för jag har svinont i underlivet när jag står upp nån längre stund även om det än så länge inte ser lika illa ut som med Leon, men har ungefär lika ont med Leon, fast då hade jag inte ljumskbråcket som jag dessutom har värk i den här gången. Men tanken är ju tröstande att de tinte behöver göra mer ont bara för att det blir mer åderbråck i alla fall ;)

Jodå, han har vart ledig 4 dagar nu men ska gå onsdag, torsdag och fredag så vi hoppas det fortsätter lika bra som det hittills gjort. Han är ledsen när vi lämnar men se går det över jättefort och så har han massa kul där och äter duktigt och somnar utan problem :) En riktig utekille säger dom att han är, och att han är tokigast i bilar på hela avdelningen ;) 
    Okej, låter inte roligt iallafall. Nä för för mig var det så att det svällde ganska mycket mellan benen. Så blir det inte värre kanske du slipper det..
    Känner nu ikväll att jag har ont/öm men det beror inte på "åderbråcken" utan det sitter i blygbenet. Foglossning?!

Skönt att få vara ledig lite. ROligt att det går så bra. Jo det brukar oftast vara jobbigast just när man går med sedan glömmer dem bort sig när dem ser allt roligt:) Alltid roligt att barnen vill vara ute. :) 
  • viplanerar09
    Tila skrev 2011-09-13 19:39:20 följande:
    Hej !
    Hoppar in om det är okey.
    Väntar mitt första barn och har BF 6/3 :)
    Grattis :) Roligt med fler med bf i samma månad :) Vi har inte så långt ifrån varandra. Jag har bf 2/3. Visst är du också med i marsbebis2012. Tycker jag känner igen dig :)
  • viplanerar09
    minjalin skrev 2011-09-13 19:51:45 följande:
    Jag är också jättesvullen i blygläpparna, det är det som gör så ont. Att det liksom bultar och värker av svullnaden när jag står och blodet samlas där. Men var ännu mer svullen med Leon plus att det var helt lila och massa utstående "maskar" och så illa ser det inte ut än även om det gör lika ont som med Leon så förmodligen kommer det se värre ut i slutet men inte göra mer ont än det redan gör kan man ju hoppas :P

Ja kanske, mitt blygdben är ömt om man trycker på det och det beror på foglossningen sa min sjukgymnast.

Ja de tär verkligen skönt att det går så bra :) 
    Kanske skre vlite tokigt med jag är inte så svullen nu utan var så med Ossian. Men hade inte speciellt ont och inte nu heller utan det var mer obekvämt. Nu gör det mer "ont" när jag ska torka mig.
    Utåtstående maskar var en väldigt bra beskrivning. Hade så med ossian också. Inte lika farligt än. Det bultade inte för mig, inte vad jag minns iallafall. Vi får hoppas på att du inte får mer ont än vad du har :)

Jag är öm om jag går osv. Jag behöver inte trycka för att det ska kännas. Utan jag behöver inte gå så himla långt så börjar jag känna tryck/ömhet. Fick så med Ossian med ja det var nog inte fören efter vecka 30.
  • viplanerar09
    Tila skrev 2011-09-13 20:15:15 följande:
    Det är jag de :)
    Då hade jag rätt :) roligt att du hittat hit!
  • viplanerar09
    minjalin skrev 2011-09-13 20:01:51 följande:
    Okej, nä mitt känns som när man exempelvis stukar en handled och den börjar svullna (så gör det ju skitont medan den svullnar och sen lättar det lite när den svullnat klart) den svullnadssmärtan har jag konstant när jag jobbar.

Menar du mer att det gör ont mellan benen, typ som att blygdbenet slits isär för varje steg? Så har jag med, men bara vissa dagar. Värst är foglossningen bak. Sen är det ömt om man trycker fram på blygdbenet. 
    Okej, ursch! Hoppas det lindrar lite nu när du är hemma. Det brukar ju ofta blir värre när man går osv.

Ja typ så. Eller som om någon har slagit med ett slagträ mellan benen. För jag känner av det än fast jag har sovit. Inte smärtsamt men man känner att det är lite ömt. Så det blir ju klart värre när man går. Funderar på att jag ska börja simma en gång i veckan. Eftersom jag har legat rätt mycket i sommar så är kroppen rätt stel efter de också. Så simning känns bättre då det inte belastar som när man är ute och gå. Far just nu är jag så himla less. Orkar inte göra så himla mycket. Det är då man märker hur fort kroppen/musklerna försvinner när man bara ligger ner.

Nä jag känner av mer på blygbenet än så länge. Men det kommer nog att komma i svanken också som det gjorde förra gången!!

Tränar du något?
Svar på tråden 89:or som är gravida! :)