• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • trettioplus
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-09 12:15:29 följande:
    Att ha två partners måste ändå vara så oarbetarklass man kan tänka sig, eller?
    Det är lite udda förvisso, men det var inte frågan :p
    Det är mera en kompicerande klassificerings-faktor ekonomiskt och utbildningsmässigt, då ena partnern (som tjänar mest) har tvåårigt gymnasium och den andra åtta år på universitetet.
  • Lollo36
    Anonym skrev 2011-05-09 12:16:11 följande:
    Inte enbart. Du kan leva på gamla pengar och räknas som överklass, trots att du endast läst ett fåtal poäng på högskola.
    Ja, men det får vara mycket pengar då
  • k girl
    Inte enbart. Du kan leva på gamla pengar och räknas som överklass, trots att du endast läst ett fåtal poäng på högskola.
    Fast med kulturellt kapital menar inte jag utbildning eller bildning, utan exempelvis sätt att tala, sätt att föra sig, förtrogenhet med samtalsämnen med mera. Talar man om enbart bildning så skulle jag vilja påstå att de mest bildade, kultureliten eller vad man nu vill kalla den, framför allt är övre medelklass och inte överklass.
  • trettioplus

Egentligen borde vi åtminstone skrota begreppet arbetarklass, då "arbetarna" av idag ofta tjänar mera än tjänstemännen. Men även i uppdelningen socialgrupp ett, två och tre, får vi bekymmer, i och med allt som går att väga in.
    Själv tycker jag väl egentligen inte att saken är viktig, annat än i politiska diskussioner kring de mest priviliegade och de minst tillgodosedda i samhället, men diskussioner kring det är ändå underhållande.

Förmögenhet, inkomst, utbildningsnivå, arbete, kulturell- och social status...
    Hur ser skalan för de sistnämda ut, tycker du? Och var befinner du dig själv?

• trettioplus
    k girl skrev 2011-05-09 12:33:18 följande:
    Fast med kulturellt kapital menar inte jag utbildning eller bildning, utan exempelvis sätt att tala, sätt att föra sig, förtrogenhet med samtalsämnen med mera. Talar man om enbart bildning så skulle jag vilja påstå att de mest bildade, kultureliten eller vad man nu vill kalla den, framför allt är övre medelklass och inte överklass.
    Ekonomiskt och utbildningsmässigt kan nog "kultureliten" vara såväl undre medelklass och arbetare med. Lite beroende på vilka du betraktar som kulturelit. Kulturarbetare är inte sällan sådana med lägre ekonomisk standard än medelinkomsttagaren och har ofta arbetarbakgrund.
  • Anonym
    k girl skrev 2011-05-09 12:33:18 följande:
    Då förstår jag, håller med i resonemanget för den delen också
  • Anonym (fyrtioblankt)
    trettioplus skrev 2011-05-09 12:43:46 följande:
    Ekonomiskt och utbildningsmässigt kan nog "kultureliten" vara såväl undre medelklass och arbetare med. Lite beroende på vilka du betraktar som kulturelit. Kulturarbetare är inte sällan sådana med lägre ekonomisk standard än medelinkomsttagaren och har ofta arbetarbakgrund.
    Med tillägget att en annan del av kultureliten nog får hänföras till överklassen, då de också tjänar övermagan bra, umgås med överklassen och har makt.

Så, vad är det då som kännetecknar denna grupp, egentligen?
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-09 11:56:55 följande:
    Vad var det annars i min uppväxt som du anser tillhöra arbetarklassen, än föräldrarnas utbildningsnivå, menar du?

Välskötta villaförorter, utlandsresor och hyggliga fordon tillhörde definitivt medelklassen på den tiden jag är uppväxt. Detsamma gjorde moderna tv-apparater, videobandspelare, videokameror och sådant som var standard i området jag växte upp.
    Att ha mycket saker gör väl ändå inte att man kvalificerar sig till en viss samhällsklass? Dessutom kan de ju vara köpta på avbetalning eller för familjens sista pengar. En adlig, högutbildad  mångmiljonär kan leva mycket spartanskt och ändå vara övre medelklass eller överklass.
  • Anonym (fyrtioblankt)
    Och om man har överklassföräldrar, gifter sig medelklass (med ekonom) och själv blir hemmafru och ger upp socionomstudierna och istället tar en snabbkurs till sekreterare?
    Och om man sedan skiljer sig och blir ensamstående mamma till två barn? Och allt detta i denna norrländska bruksort där "alla" är arbetarklass?

*nyfiken*
  • trettioplus

Funderingar kring vad som ger social/kulturell status:
    Ger en utbildningshomogen umgängeskrets plus eller minuspoäng på den sociala statusskalan? En åldershomogen? En åsiktshomogen?
    Får man högre eller lägre status av att utöva idrott? Är det skillnad gentemot att bara se på sport?
    Får en person plus eller minuspoäng av att spela teater? Att SE på teater förväntar jag mig att de flesta anser som en statusmarkör "uppåt".
    Ger många bekanta automatiskt god social status?

Och bönder...vilken samhällsklass har yrket bonde i dagens samhälle?

fyrtioblankt> Jag antar att de flesta skulle anta att man gjort en klassresa nedåt?

Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?