Inlägg från: nyfiken flax |Visa alla inlägg
  • nyfiken flax

Vår 7-åring har inga kompisar :( Såå ensam...

Har du kommit på vad det beror på då att han inte har kompisar? Vad du ska göra (om du ska göra nåt) beror helt på orsaken tycker jag.

Min son har inte många kompisar och det beror på att han inte har samma intressen helt enkelt. De andra killarna gillar att "bråka", springa runt o vifta med pinnar, de leker krig och sånt, och det gillar inte min son alls. Han tycker helt enkelt att de andra är så tråkiga att han ofta väljer att vara själv.  När han har nån kompis hemma nångång och de leker sånt som min son gillar, blir det ofta som en aha-upplevelse för kompisen, de gillar jättemkt att leka med sonen medan han efteråt säger "det var rätt tråkigt".

Nu skriver du ju om mobbning också, så det kan ju vara helt annorlunda för din son. Frågan är vad skolan gör osv. Min erfarenhet är att det inte är så lätt att bli kompis med nån på fritidsaktiviteter, man är där på aktiviteten o sen går man hem liksom.

Du har väl sett din son i samspel med andra barn. Kan du se nåt som han behöver "jobba" med så kan t ex rollspel hemma vara bra.

Jag tror det finns mycket att göra och jag hoppas du får många tips.
    Viktigast är att inte överföra din ledsenhet på sonen, så han känner sig sämre för att han inte har kompisar. För det är han ju inte, troligen har det bara "råkat" bli så"

Svar på tråden Vår 7-åring har inga kompisar :( Såå ensam...