• AW76

Hur mycket sover din 3-åring?

Min 3-åring sover 10-12 timmar per natt och inget på dagen. Hon slutade med dagssömnen innan hon var 2 år (hemma, fortsatte sova 30-45 minuter på förskolan tills hon var nyss fyllda 3. Men nu är det slut även där, hon somnar aldrig på kvällen annars)

3-3½ timme på dagen låter väldigt mycket för en 3-åring, så mycket har min dotter ALDRIG sovit, inte ens som liten bebis. Allas sömnbehov är förstås olika, men jag reagerar på varför en 3-åring sover så mycket på dagen.

• AW76
    vittra skrev 2011-06-02 09:16:05 följande:
    Måste fråga om det bara är vår tjej som vaknar på nätterna ibland? Jag har så svårt att tro att alla andra sover "hela nätter" och aldrig vaknar... alltså har de aldrig mardrömmar?! Eller blir kissnödiga, störs av något ljud och vaknar, blir törstiga osv..? Jag har alltid trott att alla barn vaknar av mardrömmar ibland men här på FL får jag känslan av att alla sover hela nätter, alltid, vilket ju för mig betyder - inga uppvak. Eller är det jag som har en för snäv defintion på det hela?

Min 3-åring sover oftast hela natten, men härom natten vaknade hon och skrek. Antagligen mardröm. Hon var svettig också, så hon fick lite vatten o somnade om. Eftersom detta händer så sällan (inte ens en gång i månaden om jag ska försöka mig på en gissning) så säger jag att hon sover hela nätter. För hon gör ju det nästan jämt.

Min 5½-årige son däremot, han vaknar i princip varje kväll/natt, och går för det mesta in till oss. Men ibland går han i sömnen, för ibland hör vi hur han går omkring däruppe (om vi ff är vakna och är där nere) och går sen tillbaka till sin egen säng.

Svar på tråden Hur mycket sover din 3-åring?