• simple82

IVF/PGD väntar på eller är igång

Ringring spännande!! Förstår ni längtar!!!! :)

• simple82
    LS 1976 skrev 2012-11-19 21:11:43 följande:
    Det är 3 PGD IVF:er. Vi har aldrig fått några ägg till frysen. Totalt har jag gjort 5 behandlingar, bara 3 av dem har lett till att jag fått embryo/n insatt.
    Gud va jobbigt, förstår de måste vara tufft...Lycka till!!
  • simple82

Hej tjejer jag och mannen har ju aldrig lyckats bli gravida själva på 5 år nu och väntar ju PGD till våren. Slutade ni ha oskyddat sex någon gång förutom några dagar efter äp?  Läkarna säger ju att risken jag blir gravid naturligt är minimal pga mitt kromosomfel.. Hur har ni gjort? Ni som blivit gravid och fått göra abort el förlorat barn förstår jag ni skyddat er.. Men hur hade ni gjort? Borde ju kunna fortsätta ha oskyddat sex förutom där runt om äp el? Vet att de flesta som gör vanlig pvf gör så.. och eftersom risken är så liten enligt läkarna borde ju gå?

• simple82

Vi vill inte heller äventyra nått, men ändå säger ju läkarna att chansen jag blir gravid är så otroligt liten.. Läkarna har sagt att jag får pgd även om jag råkar bli gravid pga allvarligheten i felet. Men känns ändå fel om man skulle bli gravid nu innan och känns väldigt riskabelt.. Känner mig lite dubbel på hur man ska göra, skyddat el oskyddat.. Hmm får nog prata med mannen om de hur han känner med.. Men tror vi kommer fortsätta ha oskyddat eftersom risken är så liten skulle jag bli de får vi ta de då helt enkelt, eftersom läkarna ändå sagt från halland att jag har rätt till pgd.. Vi har pratat lite om hur vi ska göra om pgd inte funkar, och för oss tror jag de blir kanske äggdonation i så fall och funkar inte de så väljer vi nog att inte skaffa barn..  Som de ser ut nu, men de kan ändra sig med tiden de vet man ju inte.. men funkar de inte förblir vi nog barnlösa. En jobbig tanke men ändå nått jag håller på att förlika mig med att vi kanske inte kommer få barn och även pratat med mina närmaste om de att funkar inte detta blir de nog inga barn så de inte blir en chock för dom heller... Känns konstigt att förbereda sig på att förbli barnlös innan man ens påbörjat pgd.. Men de är väll så människan funkar el jag att skydda sig själv från sorgen som kanske kommer sen i stället.. Vissa dagar känns de ok vi kommer få barn, vissa dagar vill jag bryta ihop för jag bara ser en bebis vissa dagar känner jag de okey att vi aldrig komemr få barn... Jag är otroligt tacksam för att jag har en man som inte måste ha barn till varje pris.. han vill jätte gärna ha men får vi inga är han helt okey me de redan och skulle aldrig lämna mig för de.. vilket gör att jag känner ett otroligt lugn.. Just nu håller jag på kämpa med skolan så jag ska bli klar snart och vikten och all träning och räknar kcal allt för att göra kroppen till de bästa inför och äter vitaminer varje dag, slutat röka för ett bra tagsen nu.. så gör ändå allt jag kan för att få de bästa förutsättningarna jag kan.. samtidigt som man håller på förlika sig med att förbli barnlös.. man är bra knäpp *haha*

• simple82
    LS 1976 skrev 2012-11-21 11:02:15 följande:
    Om vi inte lyckas bli gravida nu på detta sista IVF försök lägger vi bebisverkstaden på hyllan. Vi har pratat om adoption men varken sambon eller jag vill adoptera. Jag är inte på något sätt motståndare till adoption men jag orkar inte med fler utredningar nu. IVF karusellen har varit i gång i ca 5 år med utredningar, läkarbesök och all denna väntan... Jag vill inte börja om på nytt med detta.
    Jag el mannen vill inte heller adoptera, vill andra de är de helt okey men de är inget för oss. Det är otroligt mycket jobb med att adoptera och kostar enormt mycket pengar som vi inte har råd att lägga ut bara sådär.. Och som du säger efter allt med pgd och hur man kommer må då om de inte funkar kommer jag inte vilja utsätta mig själv el mannen för ännu mera med att adoptera utan då kommer de få vara bra...
  • simple82

Ja vi har båda sagt att vi är öppna för att ändras oss i framtiden.. Men just nu känner vi nej på adoptera, kanske ändrar sig.. I våran remiss ingår äggfonation om de behövs redan.. Så de har vi pratat mycket om och är helt inställd på att de kan bli.. Och funkar inte pgd tar vi de då, kan ändra sig men som vi ser de nu äggfonation sen känner vi just nu de får va bra...

• simple82

Vi har oxå gift oss för 1,5 år sen just för om att underlätta vid adoptera om de skulle komma el nått annat.. Lättare va gift helt enkelt redan :)

• simple82

Tjej25 förstår helt hur du menar.. =)

Kattflickan: De är därför vi ändå är rätt öppna för att ändra oss ja att äggdonation ingår är väldigt skönt. Hon sa att hon ville skriva med de direkt eftersom de ligger hos mig och kan bli tal om de.. =0)

MalinoTomas: Hej och super välkommer!! Det är oftast kvinnokliniken el gyn på erat sjukhus som utreder er om de behövs mera och sedan skickar de remiss till pgd till huddinge. Jag ringde mitt sjukhus och prata med dom (halland) när vi ville ha barn och jag visste detta fanns och eftersom de inte handlar om vanlig ivf brukar alla landsting vara givmilda med pgd just för att de hanldar faktiskt om liv el död. Men ring och hör med dom, privat så måste man ändå oftast till sjukhuset och sen få remiss till hudding så de lättaste är att ringa erat sjukhus och helt enkelt prata med dom poch säga som det är och höra vad som ska göras. Jag ringde min kvinnoklink väldigt ofta och hörde med dom att allt va med och om jag skulle göra nått mera och undersökningar. Jag har fel på mina kromosomer så jag har ingen erfarenhet av när killen har de med är många här som har de. Själv är jag och mannen där vi väntar på tid till huddinge för att få komma på provtagning, info och läkarbesöks dag. =0)

• simple82
    Ulrika 80 skrev 2012-11-22 13:55:40 följande:
    Kul att komma in och läsa att det har blivit plus och att förlossningar är på g :)

Själv har vi fått tid till nytt ÄP, ska börja nässpray den 11 deember sen ska jag ta menopur den 1/1, är det svårt att blanda för er som gjort det?
    Sen är det om allt går som det ska AP 14/1

Malin: Min pappa har samma balanserade translokation som jag har på kromosom 2 och 4. min mamma har haft 6 tidiga missfall och en pojke som dog efter en dag. Jah har 2 brödrar, så det går på naturlig väg. Jag själv har en son på naturlig väg, sen har vi 2 avbrutna graviditeter halvvägs in. Men lycka till med allt!
    Ulrika: Vi har nästan samma fel jag har på 2 och 10... men tyvärr kan inte jag blir gravid naturligt el extremt svårt.. och mycket sorg väntar i så fall som i ditt fall =(

Malin: min mamma fick ju mig efter tre år försök sen min lillebror som dog efter 6 månader sen min lillebror som lever så visst går de Malin som ulrika skriver =)
Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång