• Yrja M

IVF/PGD väntar på eller är igång

LS 1976 skrev 2013-01-02 18:41:17 följande:
    Idag var vi på första besöket hos BM. Det var mycket info att ta emot, uppgifter som som skulle lämnas och blodprov som skulle tas. Urinprov ska jag lämna senare eftersom jag för ovanlighetens skull inte var kissnödig. Fick även tid för läkarbesök, KUB-test och nästa besök hos BM. Gäller verkligen att ha koll på sin kalender.
    Skoj! Jag var också på inskrivning hos BM idag och fick lämna blodprov Glad

Jag ska dock inte göra något KUB-test. Jag tänker att embryot i vårt fall redan är testat för kromosomfel. För visst är det det man kan se genom KUB?
  • Yrja M
    simple82 skrev 2013-01-02 19:00:29 följande:
    Vid kub ser dom alla sorts kromosomfel och öveiga fel inte bara sitt egna och sen är de en försäkring om att barnet verkligen är frisk :)
    Ok, jag förstår inte varför man i Sverige inte kollar sådant redan vid PGD´n. Det innebär ju bara ett stort lidande att sätta tillbaka embryon som man sedan ev gör abort på efter KUB. Det är ju bättre att testa allt direkt och bara sätta tillbaka de embryon som är helt friska.
  • Yrja M
    Kattflickan skrev 2013-01-02 19:57:36 följande:
    Med de metoder som används här räcker inte de celler som tas ut för fler analyser tror jag. Jag tror det finns en annan metod där man kan titta på hela kromosomuppsättningen, men att den inte används här. Minns att jag läst om det i nån artikel.
    Jag tror det mycket beror på att det inte är lagligt att testa för fler avvikelser än de ärftliga i Sverige. Utomlands är det vanligt att embryona screenas på alla möjliga fel, särskilt för riskgrupper tex de som haft upprepade missfall, kvinnor som är lite äldre osv..

• Yrja M
    simple82 skrev 2013-01-02 20:00:57 följande:
    Tack för ni finns tjejer!! Är så hemskt nervös inför måndag att vi ska missa nått el få ett nej.. :0(
    Hade du inte fått en remiss redan?
  • Yrja M
    simple82 skrev 2013-01-02 20:34:28 följande:
    Jo vi har remiss och ska på första besök på Huddinge.. Men vad jag förstått de kan de ändå säga nej trotts rekommendationer från genetiker och remiss från Gyn..
    Men det måste väl vara väldigt ovanligt? Vi får hoppas på det bästa Glad
  • Yrja M
    RingRing skrev 2013-01-02 20:45:01 följande:
    Önskar er alla ett riktigt gott nytt år.
    Jag hoppas på ett år där det kommer att födas fler PGD bebisar i tråden och ett år där vi kommer att få höra om fler lyckade behandlingar.
    Desamma! Det hoppas jag med Glad
  • Yrja M
    Kattflickan skrev 2013-01-02 22:10:26 följande:
    Yrja: Du har säkert rätt, att de inte får anslysera mer än det genetiska felet. Ett av mina ägg fick diskvalificeras för att de inte helt kunde friskriva det pga för lite material. Utomlands används en annan metod för screening, det är jag rätt säker på.
    Ja, som jag förstår det finns det två metoder: PCR och FISH. Och det är FISH som används utomlands för screening (efter eventuell PCR). Så här står det på sahlgrenska "En till två blastomerer biopseras och placeras antingen i ett PCR-rör eller fixeras på ett objektglas beroende på vilken teknik man valt för diagnostiken. PCR-tekniken används oftast när en specifik mutation skall detekteras och FISH-tekniken är vanligast vid könsbestämningar och vid risk för aneuploidier (fel antal kromosomer)."

Vecka 30! wow! Då har du ju kommit långt! Skoj!

Jag tänker att risken 1:800 skulle vara ifall du blivit gravid på naturlig väg och inte gjort PGD. Och att du som gjort PGD borde få en lägre risksiffra. Fast jag är ju inte alls insatt i hur beräkningarna görs. Men läkaren borde väl veta hur det ska räknas?
  • Yrja M
    simple82 skrev 2013-01-05 22:28:02 följande:
    Nu är de inte långt kvar till måndag... Och rädslan och glädjen är enorm...
    Oroa dig inte! Det kommer att gå bra! Jag förstår inte varför du tror att ni skulle få hjälp när ni har fått remiss. Har du läst/hört om några som blivit nekade då? Eller är det din läkare som har sagt det? Och i så fall av vilken orsak har de blivit nekade hjälp?

Men som sagt så tror jag att det kommer att gå jättebra för dig på måndag. Och om det dyker upp några problem eller hinder så finns vi här om du behöver råd eller stöttning Glad

Kram!
  • Yrja M
    simple82 skrev 2013-01-07 21:10:21 följande:
    De känns helt otroligt skönt att vi kommer få börja snart... känns helt otroligt =0)))
    Spännande! Glad Skönt att höra att det gick bra idag.
  • Yrja M
    simple82 skrev 2013-01-08 18:53:38 följande:
    På vilket försök lyckades ni bli gravida?

Har ni på vilket sätt förberett eran kropp på att bli gravid? Vitaminer? Dragit ned på koffeinet? Vad har ni gjort och gjorde ni nått speciellt när de lyckades?

Tack tjejer =0)
    Blev gravid på mitt första frysförsök.

Jag slutade med kaffe och började äta vitaminer (Mittval kvinna) och Omega3. Försökte även äta nyttig mat.
Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång