Inlägg från: Primrose |Visa alla inlägg
  • Primrose

Träningsnördar - här samlas vi!

Mollly skrev 2011-09-27 15:25:04 följande:
    19:e maj. Så det är ju ett tag till.Skrattande Jag har aldrig varit i Nice. Men har alltid velat åka dit. Skrattande
    Och, vanligen, en perfekt tid att resa till Nice - vädermässigt. Har man otur kan det vara blåsigt, men generellt ska det vara fint då. Och passa på att åka över till Monaco!
  • Primrose

Ingen träning i dag - fast det var tänkt så. Det får bli styrka i morgon, hoppas jag. Jag ska försöka skrapa ihop åtminstone tre pass den här veckan. Det borde gå - eftersom vi inte åker till stugan i helgen.

• Primrose
    Tullemi skrev 2011-09-28 21:37:30 följande:
    Pyramidträning? Ökning av vikter för varje reps eller?
    Att sk "periodisera" sin träning är bra. Dvs. kör inte på med samma gamla vanliga rutin, utan gör förändringar (c:a var 3-6:e vecka, litet  beroende på mål och förändringar).

Pyramid = t ex 40 - 60 - 40. Tänk formen av en triangel.

Det finns massor av varianter. Man kan köra samma vikt i varje set, eller "low to high" (ex 40 - 50 - 60) eller "high to low" ( ex 60 - 50 - 60) - men gör inte den utan ett uppvärmningsset. Man kan också göra till "utmattning", kommer ej ihåg namnet för ögonblicket, då man kör ett set på en viss vikt (rätt tungt) tills man känner att man inte klarar en rep till, då sänker man vikten litet och gör likadant och igen och igen och igen - tills man är nere på en mycket lätt vikt och kör tills man inte klarar en rep till. Tidsödande.

Sedan kan man ju köra cirkelträning (dvs. ett set av varje övning i programmet, med en kort (30-120 sekunder c:a beroende på hur tunga vikterna är) vila mellan varje övning, sedan börjar man om och gör samma sak två gånger till. Eller "supersetting", då man kör ett set vardera av två övningar utan vila/"back to back", sedan en liten vila och så kör man igen två gånger. Då brukar man oftast köra motsatta muskelgrupper (dvs. t ex först en quads-övning och sedan en hamstrings-övning, eller först en rygg och sedan en bröst osv.). Det går också att köra samma muskelgrupp (vilket är rätt tufft) eller t ex en överkropp och sedan en underkropp (bra för hjärtverksamheten).

Och så kan man ju, självklart, byta ut övningarna man gör.

Eller så kan man bara ändra vikterna - kanske tyngre vikter och färre reps eller tvärtom. Bodypump är ju, definitivt, MÅNGA reps (och därför med lättare vikter). Det är därför vissa muskelkillar, som är vana vid få reps med riktigt tunga vikter från gymmet, kommer in och håller på att smälla av i ett BP pass! De lägger på för mycket vikt och de är inte heller vana vid att göra så många reps.

Själv har jag inte gått på ett BP pass på säkert ett år (och även då gick jag ganska sällan) - det funkar ju inte så bra om man splittar sin träning. Och så har ju BP funnits i många år nu - och jag har liksom tröttnat på konceptet. Utbildade mig själv till BP instruktör i London (betalt genom klubben jag jobbade för) - men körde aldrig några klasser i det, eftersom jag tyckte att det var trist att köra helt förkoreograferat och med andras musikval.

Kör man bara styrka 1-3gg/vecka och tycker att det är kul att vara i en grupp, ja då funkar BP mycket bra för många.
  • Primrose
    Mollly skrev 2011-09-29 08:54:50 följande:
    Här blir det ingen träning på ett bra tag. Jag är ordentligt förkyld och det har satt sig på luftrören. Vilket gör att jag flåsat för minsta lilla rörelse typ. Gårdagens arbetspass höll på att ta dö på mig. Så idag och imon ska jag stanna hemma och bara ta det lugnt.
    Inte nog med att jag är förkyld, jag har pajat knät ockå. Klantig som jag är, så råkade jag springa in i vårat soffbord som har väldigt spetsiga hörn. Jag fick det på sidan av knät, det blev till o med ett jack in i knät.. ahha
    Jag pratade med sambon i telefon när det hände. Han undrade vad fasen det var som smällde till. Så det var ingen liten smäll.. hua Så VILA för min delSkrattande
    Usch, stackare!

Själv sov jag bara fyra timmar i natt - eftersom sonen, under nattningen, berättade om något upprörande som han hade utsatts för på dagis igår.Rynkar på näsan Och idag är jag helt slut, främst mentalt, men även fysiskt. Plötsligt fick jag näsblod, också! Obestämd Det har jag inte haft sedan jag var gravid med sonen. Så här sitter jag med en stor bomullstuss i näsan. Ja, ja det SER kul ut!

Träning i kväll - ja, vi får väl se. Nu ska jag lägga mig på spikmattan och vila.
  • Primrose

Jag lyckades komma iväg på ett litet pass i går i alla fall. Trots att jag var så trött. Det blev ingen styrka (vill inte köra det när jag är trött), men 30 min på x-trainern kändes bra.

Tullemi skrev 2011-09-30 08:46:40 följande:
    Yikes, jag är nere på 53,5 kg utan att ens ha försökt Obestämd.Not good! Ska ta med barnen till McDonald's idag (efter vaccineringen) och jag får väl frossa i läbbo-maten jag mä......
    Vad jobbigt! Hoppas att du kan klura ut vad det är gör att du går ner i vikt, på något sätt.

Som "tur" är tycker jag själv inte alls om Mc mat och liknande (allt "savory" som dryper av fett är ganska läbbigt!). Söta saker är min svaghet.Drömmer
  • Primrose

Här har det varit en ny förkylning som har drabbat mig. Jag fick nu makens variant som gör att stämbanden blir starkt påverkade så man tappar rösten, mer eller mindre. Och så en MASSA hostande som håller oss vakna på nätterna t o m. Så ingen träning idag.

I morgon ska jag på en intervju - så nu håller jag tummarna för att jag inte ska ha en alltför rosslig stämma och inte råkar ut för en hostattack (de blir just nu sådana som får tårarna att spruta).

Trist mileas mamma. Men skönt att det blev litet träning, trots allt.

• Primrose
    MissKaos skrev 2011-10-05 20:55:09 följande:
    Spinning och coreträning i gymmer INTE så smart. Känns i knäna. Men har iaf fått koll på vad det verkar vara: Överansträngning i muskelfäste(inre), quadriceps. Vet nu hur jag ska träna det. NU hoppas jag..Sitter med ett mega kvällsmål: Smoothie m proteinpulver, äggmacka och ett kesomellanmål. My vad goda dom är!
    Jag kommer inte ihåg om du springer mycket. Men ett bra tips för knäna, i så fall, är ofta att stärka vastus medialis och stretcha "IT-bandet" (illio tibial band).
  • Primrose
    MissKaos skrev 2011-10-06 19:54:38 följande:
    Mkt och mkt 3-4mil/vecka kanske. Tack för tipsen!

Knäna känns bra idag! SKÖNT! Har tvingat mig att vila idag med, ska gå på stepup imorgon Ska bli kuöl det var ÅR sedan sist. Ska göra mina sjukgymnastikövningar med.
    Bra med step - en del verkar tro att det är dåligt för knäna. Men bara man har bra teknik är det, tvärtom, mycket bra. Den person som först hittade på step var en kvinna (dansare, tror jag) som hade en knäskada och hade, som del av rehabiliteringen, skulle kliva upp och ner på en låda. Men hon tyckte att det var så tråkigt att hon började koreografera stegen. Och Step-klassen var född.
    MissKaos skrev 2011-10-06 20:59:34 följande:
    LÖPNING! *nickar* Det finns nog inte ngt som bränner av mer energi iaf.
    Kul med nytt pass

Nu, sängdax!!
    Håller med - löpning är den bästa kaloribrännaren! Jag önskar SÅ att jag kunde löpträna - men det går ju inte med min rygg.
  • Primrose

Jag testade LCHF i våras i c:a 6 veckor. Jag har tidigare tyckt att Atkins (som ju är en typ av LCHF-diet) verkar vara helvetet på jorden för en person som jag (dvs. en som äter ytterst litet kött, inte tycker så mycket om smör, grädde och liknande fett och som gillar kolhydrater). Men det var inte så himla svårt. Det jag tyckte mest illa om var att jag inte fick äta så mycket frukt och bär. Men de fysiska "besvären" var det som fick mig jag att sluta. Jag fick en massa blåmärken som tog evigheter att blekna och jag fick jättemycket kramp i benen. Troligen betydde detta på en vitaminobalans (möjligen orsakad av stora mängder kalcium) - men jag orkade inte hålla på och experimentera fram vad jag skulle göra för att slippa dessa symptom. Jag gillade inte heller att jag bara "gick på toaletten" (Ok bajsade! Drömmer) endast några gånger i veckan. Det kändes inte fräscht, med tanke på att jag åt mer kött (som låg och ruttnade litet i tarmarna - kanske är det inte så, men det var så jag kände). Jag fick också betydligt mindre ut av träningen ( i synnerhet styrketräningen). Sedan blir jag väldigt uttråkad av att man ska göra olika "substituträtter" dvs. LCHF-pizza (utan deg!), LCHF-latte (på ägg och grädde!), LCHF-pannkakor, LCHF-bröd, LCHF-kakor osv osv. MEN jag skulle faktiskt kunna tänka mig att testa den igen. För litet kul var det ändå. Och jag hade en god ursäkt till att inte äta pasta och bröd mm. som jag ändå ofta känner att jag kan vara utan.  GI tror jag på - det liknar mycket hur jag äter av mig själv. Förutom när jag slarvar med godis och bakverk.

Men det var litet kul att testa den, trots allt. Och det syntes på kroppen att jag var mindre svullen och gick ner en del (c:a 5 kilo).

• Primrose
    Fattig student skrev 2011-10-11 16:11:53 följande:
    Alltså alla reagerar vi ju olika på mat. Jag tror att det krävs en enorm kunskap om LCHFför att kunna köra den diet så att man får i sig alla viktiga vitaminer osv. Det räcker liksom inte med att äta ägg och bacon till frukost och t.ex. lövbiff, beasås och haricortverts till middag. Visst, man går ned i vikt, men det är ju inte hälsosamt.
    Jag kör inte på denna diet, men jag kan inte äta pasta och vitt bröd. Det ger migrän och förstoppad mage. Däremot kan jag äta lite, lite ris och potatis.
    Som sagt, alla är vi olika och reagerar olika på livsmedel. Ditt finns således inget matprogram som passar alla utan man får helt enkelt skräddarsy sitt eget med hjälp av kunniga eller pröva sig fram själv.
    Jag håller med. Jag är övertygad om att vissa mår toppen av LCHF - det är många som vittnar om det - men det betyder inte att den dieten är rätt för alla. Och det gäller all typ av mathållning. Sedan kan det nog, för de flesta, vara ganska skönt att inte krångla till det för mycket.

Äntligen TRÄNING idag! Det kändes bra. Jag har fortfarande trögt slem i halsen som irriterar mig - det här var en extremt enveten förkylning, måste jag säga. Men jag fick ihop 30 min på x-trainern och 30 min styrka, och det kändes lagom. Skönt! Tyvärr har jag känt mig krasslig igen nu på kvällen, så jag hoppas verkligen att det inte är en ny förkylning på gång. Dessa dagisbaselusker som sonen drar hem!
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!