Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

Träningsnördar - här samlas vi!

Jaha, idag satte en skadad fot stopp för min och sonens träning. Hoppas att det inte är nåt allvarligt utan att det går över på nån dag.

Kul med framgångar JTo Solig

• Wilowa
    JTo skrev 2015-06-17 07:54:41 följande:

Någon som testat (eller övervägt att testa och vet mycket om) aktivitetsarmband?

Är det bara en 1000:- stegräknare eller har man faktiskt nytta av dom?

-

Och, jag tänkte sätta ihop ett pass för överkropp och köra på gymmet någon gång i veckan, jag har letat på nätet efter olika färdiga pass men jag har svårt att avgöra om de är bra eller inte. Studentpappas pass ser väldigt avancerade ut i mina ögon annars hade jag nog stulit ett där rakt av
    Så iallafall, har någon tips på ett bra pass, jag tänkte köra på gymmet och främst använda mig av fria vikter.

Jag har beställt ett som jag ska hämta idag. Jag har flera gånger använt mig av stegräknare för att komma igång och har lyckats med hjälp av den. Fast jag har en kropp som krånglar med mig i perioder och det är främst för att komma igång igen som jag använt stegräknare.

Nu den senaste tiden har jag använt S Health som jag har i mobilen och gillar hur det får mig att röra mig mer i vardagen. Det var dock klockan och aviseringar från mobilen som gjorde att jag beställde armbandet. Jag kommer inte behöva bära med mig mobilen hela tiden och heller inte behöva ta upp mobilen hela tiden för att kolla klockan...ser inte så bra ut i och med att jag jobbar på förskolan, det ser ut som att jag surfar.
  • Wilowa

Ni som tänker på vad ni äter och har barn på förskola/skola, har ni kollat upp vad era barn äter om dagarna? Det varierar väldigt mycket från kommun till kommun och från olika kök inom samma kommun. Vi får skaplig mat, men jag äter mer av den utan att känna mig mätt, så nåt vajsing är det.

Vi har fått order om att inte servera nåt socker. Sylt på filen är bannlyst och lika så den lilla glasspinnen när nån fyller år. Fast samtidigt köper köket in t ex messmör som pålägg och har bara cornflakes och havrefras som flingor...och russin till. Vi har order om att servera grönsaker till både frukost och mellanmål, men får bara 2-3 tomater och en gurka i veckan till ca 15 barn per måltid. Jag får inte riktigt ihop det där. Jag vill kunna servera socker på förskolan så jag får en chans att lära dem vad som är lagom, för det märker jag att alla inte får lära sig hemma.

• Wilowa

Kunde jag som pedagog kunna styra över vad som ska serveras, så hade våra måltider sett helt annorlunda ut. Jag skulle vilja satsa lite mer på färg och form. Som det är nu så slängs färglös mat upp skålar och fat helt utan tanke bakom. Sedan tycker jag att maten ska lagas på plats precis före måltiden och inte köras med taxi och hållas var i timmar innan den äts. Kräks

Jag tycker att det är viktigt att lära barnen att äta rätt och att känna efter vad de vill ha och vad de behöver. Jag känner mig vingklippt när jag inte kan påverka vilken mat som ska serveras och ibland vet jag att barnen inte kommer att äta bara av att titta på maten. Helt klart ska barnen testa nya saker, men då får det faktiskt se aptitligt ut eller att det i alla fall finns ett alternativ.

Tanken är att förskolan ska ge ett hälsosammare alternativ än vad hemmet många gånger ger, men för de mer hälsosamma familjerna slår det tyvärr åt andra hållet istället.

• Wilowa
    JTo skrev 2015-06-21 22:24:05 följande:

I övrigt läser jag på om aktivitetsarmband, tack för tips Studentpappa och Wilowa!

Jag är än så länge nöjd med min Samsung gear fit. Fast jag insåg att man ska kolla upp priser i alla fall på den modellen. jag köpte från Samsung för 990 kr men Elgiganten tog 1695 och Telia 1995...viss skillnad!
  • Wilowa

1,5 timmes promenad upp och ner för slalombacken...jobbigare promenad än så får man inte.

• Wilowa
    Margaux skrev 2015-07-08 20:23:04 följande:

Jag blev ganska utslagen av min förkylning(sätter sig alltid i lungorna på mig). Provade att träna i fredags med pt och han tog nästan livet av mig. Cirkelträning med knäböj och stång(10), armgång runt halva buren, lyfta 20 kg sandsäck upp på axeln(10), situps(15), armgång tillbaka *5. Med uppvärmning och fem vändor så tid det 30min. Hade seriösa andningssvårigheter efter så efter det blev det ett par dagis vila.

Idag tränade jag igen, liknande upplägg med lite modifikation på övningarna. Bättre! Börjar bli bra på handstående! Kul när det går framåt!

Du reagerar inte på gräspollen då?
  • Wilowa

Äntligen har jag lyckats komma igång riktigt bra med träning efter flera år i uppförsbacke. Jag är så tacksam till den sjukgymnast som gav mig rätt verktyg för snart två år sedan!

• Wilowa
    Studentpappa skrev 2015-08-13 17:32:21 följande:
    Oj svettigt med pt, mitt kort kostade mig 600:- förra året med subvention från jobbet. Men vi har bara 3000:-/år i friskvård så det blir inte många pt - timmar :-P
    Bara 3000:-/år...vi får 600:-/år. Inte ens värt besväret att lämna in papperna typ.
  • Wilowa
    Studentpappa skrev 2015-09-06 15:49:53 följande:

Pass 112

Pulspass idag.

Ontheminute 24min

Goblet squat, clean, burpees med 10kg medicinboll.

30 min Teamwod 4pers, 400m, pullups, wallclimb, squat 60kg. En person springer, under tiden gör de andra en varsin övning till löparen kommer tillbaka. Sen rotera.

Från när räknar du dina pass från? Jag har räknat sedan midsommar och ska ikväll iväg på mitt 50:e pass, men då räknar jag även med pw (ca 60 min i kuperad terräng).

Jag vet att vi diskuterat tidigare om promenader är träning eller inte, men för mig är det det. Jag är sned i bäckenet och därmed hela kroppen och jag korrigerar mig när jag går och fokuserar på att hitta rätt hållning.

Det är nu drygt två år sedan jag gick hem från jobbet för att sedan bli sjukskriven i tre månader. Att jag skulle vara där jag är idag, kunde jag inte i min vildaste fantasi tro, när det efter några veckor var en seger att kunna plocka ur och i diskmaskinen. Än är jag inte helt i hamn, men på många ställen är jag idag starkare än jag någonsin varit...dock är höfterna inte riktigt där de borde vara...rehabövningar är så grymt tråkiga.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!