Träningsnördar - här samlas vi!
Jaha, idag satte en skadad fot stopp för min och sonens träning. Hoppas att det inte är nåt allvarligt utan att det går över på nån dag.
Kul med framgångar JTo
Jaha, idag satte en skadad fot stopp för min och sonens träning. Hoppas att det inte är nåt allvarligt utan att det går över på nån dag.
Kul med framgångar JTo
Någon som testat (eller övervägt att testa och vet mycket om) aktivitetsarmband?
Är det bara en 1000:- stegräknare eller har man faktiskt nytta av dom?
-
Och, jag tänkte sätta ihop ett pass för överkropp och köra på gymmet någon gång i veckan, jag har letat på nätet efter olika färdiga pass men jag har svårt att avgöra om de är bra eller inte. Studentpappas pass ser väldigt avancerade ut i mina ögon annars hade jag nog stulit ett där rakt av
Så iallafall, har någon tips på ett bra pass, jag tänkte köra på gymmet och främst använda mig av fria vikter.
Ni som tänker på vad ni äter och har barn på förskola/skola, har ni kollat upp vad era barn äter om dagarna? Det varierar väldigt mycket från kommun till kommun och från olika kök inom samma kommun. Vi får skaplig mat, men jag äter mer av den utan att känna mig mätt, så nåt vajsing är det.
Vi har fått order om att inte servera nåt socker. Sylt på filen är bannlyst och lika så den lilla glasspinnen när nån fyller år. Fast samtidigt köper köket in t ex messmör som pålägg och har bara cornflakes och havrefras som flingor...och russin till. Vi har order om att servera grönsaker till både frukost och mellanmål, men får bara 2-3 tomater och en gurka i veckan till ca 15 barn per måltid. Jag får inte riktigt ihop det där. Jag vill kunna servera socker på förskolan så jag får en chans att lära dem vad som är lagom, för det märker jag att alla inte får lära sig hemma.
Kunde jag som pedagog kunna styra över vad som ska serveras, så hade våra måltider sett helt annorlunda ut. Jag skulle vilja satsa lite mer på färg och form. Som det är nu så slängs färglös mat upp skålar och fat helt utan tanke bakom. Sedan tycker jag att maten ska lagas på plats precis före måltiden och inte köras med taxi och hållas var i timmar innan den äts.
Jag tycker att det är viktigt att lära barnen att äta rätt och att känna efter vad de vill ha och vad de behöver. Jag känner mig vingklippt när jag inte kan påverka vilken mat som ska serveras och ibland vet jag att barnen inte kommer att äta bara av att titta på maten. Helt klart ska barnen testa nya saker, men då får det faktiskt se aptitligt ut eller att det i alla fall finns ett alternativ.
Tanken är att förskolan ska ge ett hälsosammare alternativ än vad hemmet många gånger ger, men för de mer hälsosamma familjerna slår det tyvärr åt andra hållet istället.
I övrigt läser jag på om aktivitetsarmband, tack för tips Studentpappa och Wilowa!
1,5 timmes promenad upp och ner för slalombacken...jobbigare promenad än så får man inte.
Jag blev ganska utslagen av min förkylning(sätter sig alltid i lungorna på mig). Provade att träna i fredags med pt och han tog nästan livet av mig. Cirkelträning med knäböj och stång(10), armgång runt halva buren, lyfta 20 kg sandsäck upp på axeln(10), situps(15), armgång tillbaka *5. Med uppvärmning och fem vändor så tid det 30min. Hade seriösa andningssvårigheter efter så efter det blev det ett par dagis vila.
Idag tränade jag igen, liknande upplägg med lite modifikation på övningarna. Bättre! Börjar bli bra på handstående! Kul när det går framåt!
Äntligen har jag lyckats komma igång riktigt bra med träning efter flera år i uppförsbacke. Jag är så tacksam till den sjukgymnast som gav mig rätt verktyg för snart två år sedan!
Pass 112
Pulspass idag.
Ontheminute 24min
Goblet squat, clean, burpees med 10kg medicinboll.
30 min Teamwod 4pers, 400m, pullups, wallclimb, squat 60kg. En person springer, under tiden gör de andra en varsin övning till löparen kommer tillbaka. Sen rotera.