Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Träningsnördar - här samlas vi!

Skivspinn igår; träningsvärk idag. Beh flr fogarna känns bra men risk för huvudvärk imorgon tror jag.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    ellen2008 skrev 2013-05-21 10:57:57 följande:
    Tack !! ska genast läsa din länk. 
    Vad du skriver om kolhydrater efter träning, gäller det både efter styrketräning och konditionsträning?  Och max hur länge efter kan man / ska man stoppa i sig kolhydrater? 
    Egentligen är hela äta efter träningen grejjen viktigare efter konditionsträning, tror du kan googla på det. MEN sen är det ju relaterat till vilken mängd träning du utför och med vilken intensitet. Det är ju stor skillnad på att träna spinning 2ggr/vecka eller att bygga och lägga 1-2h 6d/vecka. Eller träna löpning etc aktivt. En generell regel jag lärde mig för länge sedan är att om man tränar 4ggr/vecka eller mer så är det vikgtigt att kompensera direkt efter passet. Då har du ca 20min på dig. ca 20gr proteiner och upp till 1gr kolhydrater/kg kroppsvikt 40 gr kan då ses som ett minimum. Det finns även studier som tydligt visar att m man idrottar intensivt så mnskar risken att bli sjuk ngt om man äter frukt direkt efter träning som en del i återhämtningsmålet. INtensiv träning gör ju annars att man lättare blir sjuk..
    Själv kan jag tex behöva en gainomax och en banan direkt efter ett långt löppass eller proteinrik yoggi + frukt + flingor tex. Ett långpass för mig är att räkna som 90min till 2h löpning. Eller var, nu kan jag inte springa..

Idag: Skivspinn. Fogarna har blivit SÅ mkt bättre men gå längre än kort är inte skönt. Tur man kan träna lite iaf!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

För lite kolhydrater. Minst två bananer. Läs på kesobyttan tror du tjänar på att äta ägg istället. Eller en macka på ljust vröd med tonfiskröra och ägg.

I december :) 3e länge kvar Mao

ellen2008 skrev 2013-05-22 05:57:15 följande:
    Tack snälla för era svar ! 

Jag tränar ganska så intensivt. Joggar 30 minuter innan frukost varje morgon. Spelar tennis 1.5-3h 4-5 ggr per vecka och cyklar minst 1h 1-2 ggr per vecka. Vill även komma upp i milen då jag springer, nu endast 5km på morgonen.... Ska nu börja styrketräna 3 gånger per vecka också. 

Så det får man väl kalla en hel del träning. Har aldrig ätit direkt efter men ska börja med det nu. En burk på 200 gram keso med en banan borde väl vara OK att äta direkt efter träning?  

Miss Kaos, gratis till graviditeten, när är det dags?

• MissKaos

Frukost bär med en blandnibg av lätt yoghi naturell och kesella + frön och ett psr mandlar. Ägg på grovt bröd kaffe och juice

• MissKaos

Gymmet idag kört igenom kroppen. Igår spinning. Blev övertid i fredags så ingen träning men transport cykling ca 30:km

• MissKaos
    SweetSugarKiss skrev 2013-05-30 11:54:55 följande:
    Tjoo !

Har lite frågor till er träningsnördar :P 

Måste man verkligen äta både lunch o middag ? för att kunna gå ner i vikt när man tränar..Jag e inte så jäkla matglad o låter lite mastigt att äta så jäkla mkt. :O Så som jag äter nu e ju inte heller bra då jag skippar otroligt många måltider o vissa dagar äter jag bara 2 ggr per dag. Testade ett tag med både lunch o middag men jag mår fan dåligt av det :/ E det ok o äta ett mindre mål typ som kvällsmat/mellanmål istället för lunch/middag.

Sen har jag ingen lust att all mat kostar skjortan utan billiga alternativ^^

Har typ 8kg jag vill gå ner gärna 10 men det tar jag när jag gått ner dom 8 ^^ Aldrig tränat innan eller behövt o tänka på o äta vid vissa tider oså utan det e nu efter graviditen som jag fortfarande har det jag gick upp o jag har varit för lat o göra något åt det men nu jävlar:D

Hoppas på svar^^

Man kan tycka olika om detta. JAg och Anders tänker olika..

Hur och vad vill du träna? Hur ofta? Vad gillar du att göra? Det ska ju vara saker du vill göra länge så gör ngt kul och kör inte så du tröttnar.

Kost: Din plan måste vara hållbar för DIG. Inte för ngn annan. Frukost, lunch, middag är en bra start. Och alla målen måste ju inte bestå av potatis och kött. JAg väljer ofta en lättare lunch tex en sallad med rejält m proteiner (tex ett kokt ägg och burk tonfisk) och kanske lite kikärtor eller andra bönor för mättnad och långsamma kolhydrater.  MIddagen blir då ett lagat mål.
    Bra mat måste inte vara svindyr. Fundera över vad du äter nu och gör små ändringar. KAnske börja med att äta en bra frukost?
  • MissKaos

Ge detclitectid antagligen kommer han kompensera genom att bli mer hubgrig. Xtra mellanmål annars.

Wilowa skrev 2013-06-02 13:26:15 följande:
    Ja det är ju just det jag funderar på, att proppa i honom godis och chips är ingen bra lösning...om vi inte frågar honom själv.

• MissKaos

Och ett sent kvällsmål extra. Så gör man i vården när någon ska upp i vikt

• MissKaos

Hunnit till gymmet en enda gång denna veckan. Ska förhoppningsvis hinna dit imorgon. Bara släktssamankomst med mkt mat hela helgen.

• MissKaos

Skivspinn igår. Träningsvärk idag! Mini körde ett pass i minmage efter träningen. Räknar med att han bränner kcal åt mig och firade lyckat rul med glass!

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!