Inlägg från: K grrl |Visa alla inlägg
  • K grrl

Träningsnördar - här samlas vi!

MissKaos skrev 2014-12-08 20:07:06 följande:

Symbicort = pulmicort + bricanyl. Inget annat. Mam behöver bara en inhalator ist för två. Den.är asdyr. Men smidig.

Fel. Symbicort innehåller en långtidsverkande bronkdilaterande substans (Formoterol), Bricanyl innehåller en korttidsverkande bronkdilaterande substans (Terbutalin). Det går alltså utmärkt att kombinera om Symbicort endast används som underhållsbehandling. Jag fick det föreskrivet som såväl underhålls- och vidbehovsbehandling.
  • K grrl
    MissKaos skrev 2014-12-08 21:06:27 följande:

Där ser man!

Ja fick inte ha det så (haft tidigar) för det blev samesame enl läkaren. Jag tyckte det funkade bättre m symbicort än bricanyl. Eller kunde ta mindre vb bricanyl.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Min läkare sade att man ska ta minsta möjliga dos. Funkar det med pulmicort + korttidsverkande är det inte indicerat. Jag har legat på 5-10 doser Bricanyl/dag utan att få besvärslindring, så det är nödvändigt att sätta in något mer.
  • K grrl

Jag har äntligen kommit igång att träna igen. Symbicort har varit fantastiskt! Har gjort ett par pass och är så mör att jag knappt kan gå.

• K grrl
    Wilowa skrev 2014-12-18 18:30:50 följande:

Har den nån större betydelse om man kör en annan övning i pauserna istället för vila om man ser till att det är olika muskelgrupper? På grund av tidsbrist fick jag köra så idag och jag tycker det är både skönare och roligare...hatar de där jäkla pauserna. smile2.gif

Fast ser ni vad jag skrev? Jag har tränat! Solig ...eller jag har två övningar kvar, det fick bli en paus ändå för att få ihop det.

Det kallas superset, och problemet kan vara att intensiteten minskar eftersom man inte hinner vila ordentligt. Om man gör ett större lyft - knäböj, marklyft, axelpress/militärpress, bänkpress, chins, dips - kan det vara bra att låta nervsystem mm återhämta sig så att man kan lyfta så tungt som möjligt för sitt repintervall.
  • K grrl
    Wilowa skrev 2014-12-18 22:21:55 följande:
    Fast om man inte har som mål att lyfta så tungt som möjligt har det inte så stor betydelse eller? Jag tycker verkligen att vilan är dötrist och jag har inte tid med dem egentligen. Jag brukar passa på och träna när sonen har hockeyträning, då kör jag ner honom, åker hem och tränar och åker sedan och hämtar honom igen. Oftast hinner jag inte klart och får ta de sista övningarna när jag kommer hem igen.
    Målet för mig är inte att lyfta så tungt som möjligt, utan att bygga muskler, men för att göra det måste jag lyfta så tungt som möjligt i mitt repintervall och kunna ge så mycket som möjligt i alla set. Annars kommer jag inte heller att utvecklas. Även vilans längd har ju en viss betydelse för vad du vill åstadkomma, t ex 30-60 sek vila för uthållighet och flera minuters vila när du lyfter max (1RM). Om du marklyfter på, säg, 60% av din förmåga för 12 repetitioner och sedan inte vilar, kanske du måste ner på en lättare vikt för att lyfta 45% för 10 repetitioner, och 45% för åtta repetitioner. Om du vilar 30 sekunder kanske du får en något bättre effekt, 90 sekunders vila 60% för 12-12-10. Hänger du med? Även om du sparar tid kommer du att utvecklas mindre. Superset har absolut en plats i ett program, men ta det på de isolerande övningarna och inte på de stora lyften.
  • K grrl
    Wilowa skrev 2014-12-18 23:38:34 följande:
    Jo jag hänger med, men det måste väl ändå vara bättre att ta bort pauserna än att inte träna alls. Jag tränar inte för att bygga muskler annat än i rehabsyfte och jag vågar inte lyfta så tungt än. Jag ökar på allteftersom, men inte så mycket som jag vet att jag skulle kunna och jag gör oftast inte mindre än 12 repetitioner. Jag är verkligen ingen styrketränare egentligen, jag vill förflytta mig när jag tränar. Detta är en nödlösning just nu eftersom inget annat fungerar vare sig tidsmässigt eller kroppsmässigt...eller tack och lov att jag klarar att åka skidor, men snöbrist här hemma sätter käppar i hjulet för det.

Tyvärr så kände jag även i höfterna nu efter att vi var i fjällen för några veckor sedan. Fast då kunde jag bara åka i svarta och röda backar och de undviker jag annars just för höfternas skull. Jag har snapping hips.
    Jag tror att det beror helt på vilka övningar du pratar om. Jag skulle, som sagt, inte superseta stora lyft som mark, knäböj, bänkpress, militärpress, men jag super/trisetar rätt ofta isolerande övningar (t ex curls, tricepspress, flyes, axellyft, calf raises). Framför allt inte mark och knäböj - i dessa lyft måste formen vara bra för att du lätt skadar dig annars. Är du inte utvilad är inte formen bra.
  • K grrl
    Wilowa skrev 2014-12-20 10:20:09 följande:
    Fast de stora lyften måste väl ändå påverkas hur tungt man lyfter? Jag tror jag har 15 kilo på min skivstång så belastningen är ju inte jättehög.
    Det handlar kanske mindre om hur mycket vikt man har på stången och mer om hur trötta musklerna blir och vilka muskler man aktiverar. Gör du 6-7 repetitioner på en för dig låg belastning (dvs att du skulle ha klarat 20-25 repetitioner på den vikten), då är det väl inga problem, fast då styrketränar man ju kanske inte heller. 
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2014-12-21 10:54:53 följande:
    Här är ett test från Norge där musklerna både blir starkare och större på fler pass och lägre vikt än färre och tunga pass. Mätt på aktiva tyngdlyftare, lite intressant tycker jag.

tyngre.se/artiklar/hur-ofta-ska-du-traena-foer-att-oeka-i-styrka/&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

Jag har märkt det under senaste året att jag ständigt förbättrat mitt 1RM max trots att jag sällan utmanar min maxstyrka. Vi kör ju iofs till utmattning men med lite lägre vikter. Intressant var ju att måtten på låren är oförändrade för den tunga gruppen men 4 % för lätta. Inte särskilt vetenskapligt, men kunskap om träning är väl sällan det.
    Alltså, jag tycker ju inte att det där på något sätt motsäger vad jag säger? En av faktorerna vid muskeltillväxt är metabol stress i muskeln, det vill säga "pump", och det åstadkommer man i lite högre repintervall. Låga repintervall engagerar CNS i högre grad och kommunikationen i musklerna, varför det är möjligt att öka i styrka utan att få en ökad muskeltillväxt. Där har du vetenskapen i det.

Själva nyckelordet i det jag skriver är ju att man ska lyfta så mycket som möjligt inom sitt repintervall. Därmed inte sagt att man ska ta det till failure. Men oavsett om man ska öka i styrka, muskelmassa eller uthållighet gäller det ju att stressa muskeln. För låg procent av maxstyrkan gäller alltså många repetitioner (metabol stress) och för hög procent av maxstyrkan räcker det med få repetitioner. Men oavsett vad måste man kunna prestera det, själva grunden i styrketräning är att muskeln överbelastas kontinuerligt. Därför är det viktigt att äta tillräckligt innan ett pass och att inte trötta ut sig med isolerande övningar innan man gör compounds osv. I militärpress tar jag (nu, efter sjukdomen) 22,5 kilo för 12-12-10-10. Men skulle jag göra det mot slutet av ett pass skulle jag orka max 20 kilo för 5-5-5 (har testat). Visst att det gör att man är tröttare i isolerande övningar, men eftersom de är mindre komplexa, kräver mindre stabilitet, är lättare att få till korrekt form på och engagerar färre muskler gör det mindre. 
  • K grrl

Jag räknar ju kalorier för att se till att jag äter tillräckligt, och tillräckligt mycket protein. Jag blir snarare förvånad över hur mycket man kan äta... Ikväll åt jag ett halvt paket glass med 1 dl hemgjord chokladsås (på vispgrädde) och marshmallows för att komma upp i mina kalorier.

• K grrl
    Studentpappa skrev 2014-12-28 08:52:27 följande:
    Ja det kan nästan vara jobbigt att trycka i sig tillräckligt, jag undviker dock onödiga mängder socker av hälsoskäl. När jag körde bulk back in the days (lite nostalgi så gammal är jag dock inte). Så gjorde jag shakes på olivolja, havregryn proteinpulver och mjölk. Brukade landa på 1000 kcal :)

Olja är ju en killer, 900 kcal per dl om jag inte minns helt fel

Nu på morgonen är det dags för crossfit igen, satan så laddad jag är. Börjar nästan på att tappa greppet och har svårt att vila en dag.. Det är -15 så löpning är jag iofs inte sugen på, så det förenklar lite. 
    Jo, jag försöker också att inte få i mig för mycket socker eftersom jag har typ 2 diabetes på båda sidorna av min familj. Men så kan det ju bli ibland när man är bakis och sovit över både frukost och mellanmål nummer ett.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!