Inlägg från: K grrl |Visa alla inlägg
  • K grrl

Träningsnördar - här samlas vi!

lille Birger skrev 2014-08-12 23:16:16 följande:
    Jag har svårt att göra marklyft pga min fotled. Har funderat på att köpa en pilatesboll, men om jag gör det är det enbart för hamstrings och med tanke på hur lite utrymme jag har är det alternativet inte optimalt. Dock kanske man kan göra curl med hjälp av något annat än en pilatesboll. Tränar ensam och har ingen som kan hjälpa. Utfallsgång stimulerar inte hamstrings för mig trots att jag tar så långa kliv jag kan. Testade att göra utfall bakåt, men det kändes mest i framsidan av låren, bra stretch för höfterna dock. Lite grann kanske den tog på baksidan.

Min sjukgymnast tipsade om att jag skulle stå på knä, med fötterna under något som håller emot min kroppsvikt, också fälla ned överkroppen om marken och lyfta den, men jag har svårt att hitta något som är så pass tungt att det inte trycks upp i luften av min kroppsvikt.
    Använder du vikter? Det kan vara nödvändigt. Också viktigt att tänka på att "köra hälarna genom golvet" på väg upp. Ja, det är lätt att quadriceps tar över, det är en övningssak. Jag känner numera bara av rumpa och hamstrings i utfall.
  • K grrl
    lille Birger skrev 2014-08-14 00:26:35 följande:
    Jag behöver göra många träningspass med högt repsantal i renodlade hamstringsövningar för att skapa en starkare neurologisk länk från hjärnan till hamstringsen. När det är gjort kommer jag kunna stimulera hamstrings mer i övningar som är mer för underkroppen i allmänhet.

Skulle behöva träna hamstrings varannan dag, kanske 3 set innehållande 25+ reps för att göra de musklerna mer aktiva.
    Det finns ju få hamstringsdominerade/isolerande övningar som inte görs på gym. Det är väl curls på boll/bänk, glute ham raise (samma sak som din sjukgymnast nämnde) och möjligen donkey kicks, höftlyft. Låtcurls kan du göra i en trapp och med vikt runt foten också.
  • K grrl

Gårdagens träning: rygg och biceps. Det går otroligt bra för mig nu, antagligen för att jag faktiskt ligger i kaloriöverskott, äter liksom lite extra. Har tagit igen vikten jag förlorade tidigare i somras trots att midjemåttet minskar. Känns bra! Jag ligger på 34 kilo (12 x 4) i latsdrag, vilket är en ökning med nästan hälften om jag jämför med vad jag tog i januari. Har kunnat höja med 5 lbs på två pass i rad nu!

• K grrl
    MissKaos skrev 2014-08-15 22:10:49 följande:

Min svank.. Aj.

Och löpningen idag. Det går inte fort när det går långsamt. Hemjogg. Blir omsprungen av 85åring.

kunde inte växla upp och köra.. var ifs trött efter intervaller men ändå.

Dottern har fått äggallergi konstaterat idag. Låg mao

Aj då. Vad tråkigt! 

Nytt underkroppspass idag, plus mage. Gick bra. Jag kände inte av knäet någonting, vilket var asskönt! Värmde upp på cykel och högreps knäböj utan annan belastning än stången. Bulgariska utfall, front knäböj, good mornings, höftlyft och benspark i dragmaskin, sista setet blev ett drop set som tog död på benen. Sedan mage: fällkniven på boll mot bänk och sidohöftlyft med fötterna på bänk. Har kört den länge nu, fick dem av Olga och är lite sugen på att byta.

Jag fick hem Olgas nya bok igår och läste den från pärm till pärm. Insåg att mitt nuvarande upplägg är en blandning av hennes, om än jag gör fler träningspass i veckan och tränar mer isolerat. Grundstommen är dock densamma. Det mesta lärde jag mig ju när jag hade PTO, men det fanns ändå en del bra tips (på övningsvariationer, framför allt) som jag gillade.
  • K grrl

Frivändningar är för övrigt något jag skulle vilja lära mig.

• K grrl

Oh, förresten. Jag testade dips för första gången sedan jag började träna mer seriöst. Killen som tyckte jag skulle testa utbrast: "Åh jävlar vad du har gainat!". Klarade ingen när vi tränade ihop, nu gick det lite lättare.

• K grrl

Har aldrig testat benpress!

Axlar, triceps och bröst idag. Gick helt ok men kändes sådär.

• K grrl
    lille Birger skrev 2014-08-19 10:14:50 följande:
    Ja, det stämmer nog. Tjejer gillar också att träna rumpan mer än killar. Ska man hitta de allra starkaste benen ska man dock titta bland männen:

Det är mer nödvändigt för kvinnor än män att träna säte och ländrygg eftersom man tappar enormt mycket funktion där under graviditet - se på svanken på en gravid kvinna t ex. Generellt sett är dock kvinnor starkare i underkroppen än män (i förhållande till kroppsvikt) och vice versa. Jag är ett undantag, jag är långt mycket starkare i överkroppen - svårare med styrka i underkroppen när man är långbent.

---

Och apropå det körde jag underkropp igår. Benböj med stång som teknik- och uppvärmningsövning, raka marklyft - höjde, snart uppe i kroppsvikt i 4 x 12! - utfall bakåt, bulgariska utfall och hip thrusts; kunde höja där också utan problem.
  • K grrl
    lille Birger skrev 2014-08-20 13:50:23 följande:
    Folk som tränar med mens är också ofräscht.
    Va?
  • K grrl
    lille Birger skrev 2014-08-20 16:53:05 följande:
    Ja, om de inte har något trosskydd och det kommer flytningar på bänkarna där man sitter.
    Är det något du har märkt av menar du?
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!