Inlägg från: ellen2008 |Visa alla inlägg
  • ellen2008

Träningsnördar - här samlas vi!

Jogging 35 minuter innan frukost och sedan 1.5h tennis. Imorgon har jag mitt första möte med min PT för att få ett program för styrketräning. Ska bli spännande. 3-4 gånger i veckan planerar jag att styrketräna. Vad tror ni om det?

• ellen2008

ni som vet, varför ska man inte träna helkropp på en och samma dag? eller kan man det? hur många olika "stationer" eller vad det kallas kör ni då ni kör styrka? och hur många reps? 
    som ni hör är jag nybörjare vad gäller styrketräning.... men galet motiverad !! vill köra hela kroppen 5-6ggr i veckan....  

• ellen2008

Tack för alla svar. Jag är nybörjare för denna gång om ni förstår vad jag menar.... jag tränade styrka fram till 6-7 år sen men tänkte att en del kanske har ändrats hur man ska lägga upp det.... 
    Jag har tränat en hel del konditionsträning senaste åren bl a mycket tennis, cykling och löpning.... 
    Är inte överviktigt men skulle gärna bli av med ett par  kilon fett och få ett par kilon muskler....

Ligger på 21-22% i fettprocent enligt min våg. Kan man lite på en sån våg, någon som vet?

Ska då satsa på att träna helkropp varannan dag och se vad som händer. 

Har bett om ett program från en PT här men han har aldrig tid att fixa fram det till mig.... bor i Australien och de kan vara lite väl "easy going" här.....  

• ellen2008
    LIDAA91 skrev 2013-06-16 13:23:56 följande:

Tänk på att alltid värma upp innan i ca 10-15 min. Och stretchingen efter är super viktig efter! Kom även ihåg att 70% har med kosten och göra, kanske bra och ändra den lite oxå.. Mycket proteiner är bra, speciellt direkt efter ditt tränings pass om du vill behålla din muskel massa;).
    Bra att du säger det där med stretchingen, jag är superdålig på det.... hur länge ska man strecha efter? 
    Kan man köra kondition innan eller efter ett styrkepass eller är det bättre att göra det en annan dag?

Jag har lagt om kosten, körde LCHF innan och sen när jag slutade med det gick jag upp en del, mer än innan jag började.... 

Nu ser en dag ut såhär för mig:

Frukost: Havregrynsgröt på 1.5 dl havregryn och med 100 gram frysta hallon, 1 kokt ägg, kaffe med minimjölk

Mellanmål direkt efter träning om jag tränar, (annars inget): 200 gram kesella utan fett med 100 gram frysta hallon, 1 rå äggvita - mixar så det blir som glass 

Lunch - omelett på 2 ägg, 100 gram räkor eller tonfisk, 100 gram keso - 2 ryvita multigrain eller fincrisp, sallad och grönsaker. Kaffe med minimjölk

Mellanmål - keso med hallon eller banan eller samma mellanmål som innan. kaffe med minimjölk

Middag - 200 gram kyckling eller annan protein med tex broccolimos och keso.

Det blir ca 1500-1800 kalorier per dag.  

Skulle bli jätteglad för kommentarer !! (är 175 cm lång och väger 64 kg) 
  • ellen2008
    LIDAA91 skrev 2013-06-16 15:40:14 följande:

Jag hade inte kört kondition samma dag som jag tränar styra, mer än min uppvärmning innan tränings passet. Ta en dag i vecka där du endast tränar bara din kondition. Stretcha ut dem muskler du tränat, Ca 10-15.. Där kommer ut olika dieter hela tiden. Själv faller jag inte för och testa då jag inte tror det funkar i längden. Jag menar kör man LCHF så ska man helst göra det alltid. Jag äter efter talriksmodellen. Grösaker, protein och kolhydrater. Kolhydrater är viktigt att du får i dig om du tänker träna mycket, då du behöver energi. Du får i dig kolhydrater via gröten, ta gärna lite kolhydrater till lunch med och sen skippa det till middag/kvällsmat. Fullkorns pasta brukar jag oftast äta, potatis e bra de med. Fokusera inte så mycket på hur mycket kalerior du får i dig, väg maten istället! Men du verkar ha bra kropp nu med. Testa och äta kvarg som du blandar med funlight (wild berry). Riktigt gott och nyttigt är det! .
    ja, lchf var verkligen inte en bra idé för mig.... jag gick ju ner i vikt och var nere på 17% i fett men när jag slutade gick jag upp allt och lite till.... som du säger, det funkar inte i längden.... 
    ska prova kvarg med funlight, tack !
    när du säger att jag ska väga maten, hur menar du då? vad ska den väga?  
  • ellen2008

Tack för alla svar. 
    Min tanke var att spela tennis under 60-90 minuter och sen gå och styrekträna 60-90 minuter men då ska jag försöka att inte göra det samma dag.... eller åtminstone vänta till kvällen om jag spelar tennis på morgonen...

• ellen2008
    LIDAA91 skrev 2013-06-16 17:10:54 följande:

Precis man vill liksom ändå hitta en livsstil som håller och där man ska kunna äta vad man vill då och då. Så en syndar dag i veckan tycker jag du ska ha där du kan äta vad du vill, det behöver kroppen. Tex; du sa att du väger 64kg. Då ska du få i dig 2g protein/kg= 128g protein / dag, som du fördelar jämt under dagen. Sen kan du äta ungefär 1-1, 5 dl kolhydrater likaså med grönsaker. Beror på hur mycket du vill ner. Inte så supernoga då du inte ska dieta inför en tävling:P. Men viktigt att du får i dig mer utav proteiner än kolhydrater.
    Jag äter ca 100-140 gram protein om dagen så det är ju bra.  haha, än ska jag inte dieta inför en tävling;)) 
    När du syndar, överäter / frossar du då eller menar du att man ska äta måttligt men av det man vill?
  • ellen2008
    Scratchy skrev 2013-06-18 01:02:40 följande:
    Vad har du för mål exakt? Är det att statistiken (BMI, fettprocent osv.) ska gå ihop, eller tänker du mer kolla i spegeln och se vad du är nöjd med?

21-22% fett för en kvinna (vilket jag utgår från att du är) är ju verkligen inget du behöver göra dig av med, om vågen nu talar sanning. Om du bygger muskler och äter mycket protein så kommer du också att öka den passiva fettförbränningen så om du inte har mer fett ser jag ingen poäng i att fokusera på att bli av med det. Snarare behålla det du har. Men det beror ju som sagt på vad du vill uppnå och hur du vill må, och hur sant vågen talar.

Hade jag varit i din situation hade jag fokuserat på att träna allmän styrka med fokus på bålstyrka under någon månad och sedan se vilka muskler som ska få växa lite extra av praktiska och estetiska skäl. Bara min åsikt.
    Tack för ditt inlägg. Jag struntar helt i BMi och vikt och egentligen i fettprocent också men något är ju kul att kunna hålla koll på för att se förrättningar.... men som du säger, ingen aning om vågen talar sanning... 
    Mitt mål är att må bra att att få lite synliga muskler.... ska sluta väga mig under en månad och köra styrka och se vad som händer.... tack för tips !!  
  • ellen2008
    Scratchy skrev 2013-06-18 01:06:03 följande:
    Man känner ganska bra hur mycket kroppen orkar och hur snabbt den återhämtar sig. Man ska känna sig starkare och starkare när man tränar. Om man orkar mindre efter ett tag så måste man ändra någonting. Det är så individuellt så det bästa är att testa sig fram.

Jag klarar inte varannan dag, men det är för att jag inte har någon fettreserv och bränner för mycket kolhydrater på annat under dagarna. Tar mig minst tre dagar att återhämta mig efter ett hårt gym-pass. Andra kan köra nästan varje dag.
    hur ser din träning ut? vad gör du när du bränner kolhydrater på annat? om du vill dela med dig alltså.... 
    så du tränar styrka typ 2 ggr per vecka? helkropp då eller ?
    ska prova mig fram....  
  • ellen2008
    Scratchy skrev 2013-06-19 13:35:43 följande:
    Nu tränar jag oftast helkropp 3 gånger i veckan för jag har ganska mycket kroppsmassa just nu. När jag började träna var jag 190 lång och vägde 60. Inte okej. Varenda revben var synligt. Då är det lätt att man övertränar för man har inget inlagrat fett att ta från och för lite muskler att lagra kolhydrater i. Jag försökte köra splitpass och träna 4-5 gånger i veckan men det funkade inte. Man blev bara deprimerad och bröt ihop efter fem minuter. Hehe...

Det var alltså inte bara musklernas återhämtning utan mest att kroppen skulle få tillbaka energi som var mitt problem.

Jag bränner kolhydrater på att jag rör mig mycket annars och ibland har jobb där jag är aktiv, står, går, lyfter och bär saker i åtta timmar om dagen.  Det bränner en del.
    tack för ditt inlägg !! 
  • ellen2008

Hej, 
    Har en fråga, har en pulsklocka som visade att jag förbrukat 1345 kalorier då jag spelade tennis i 2,5h.... känns lite mycket... kan man lite på den siffran? det står även att 16% av de kalorierna var fettförbränning. Vad är då resterande kalorier? Försöker gå ned i vikt och ska ligga på ett underskott på 500 kalorier per dag, kan jag räkna in dessa 1345 kalorier i min dagsförbrukning eller endast 16% av dem? 
    Tack för hjälpen !!

• ellen2008

Tack för ditt svar!
    Väger 63 kg.... så det måste vara fel..... i tennis springer man ju inte hela tiden heller.... 

• ellen2008

Hej på er, 
    Har en fråga till er som säkert vet;)
    Jag brukar springa runt 7 km varje morgon innan frukost på fastande mage (6 dagar i veckan). Har läst på flera ställen att man ska äta protein och snabba kolhydrater efter träningen för att återhämta sig. Och minimum med fett. Sedan är det viktigt med bra fett under andra mål men inte direkt efter träning. Stämmer det? Och om det stämmer, har ni tips på bra frukost som innehåller protein och kolhydrater? Helst inte proteindryck... 
    Jag styrketränar även 3 ggr per vecka samt kör en hel den annan konditionsträning.

TACK !!

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!