Inlägg från: Margaux |Visa alla inlägg
  • Margaux

Träningsnördar - här samlas vi!

Denna vecka har sett ut så här hittills:
    Måndag kväll cross-training. Jag blev så stel efteråt att det har varit riktigt plågsamt.
    Idag gick jag på träning bara för att kunna sträcka ut ordentligt. Det blev en timme Strenght and Core på Elexia.
    I morgon har jag pt timme.
    Har i det sista varit 4 ggr hos kiropraktor för en ond axel. Han är väldigt duktig och har gett mig ett helt träningsprogram. Tänkte snacka med min pt om det i morgon. Skönt att få ordning på axeln som ger bla huvudvärk när det är riktigt illa.

Jag äter det mesta( jobbar med mycket representation så det är mycket restaurangmat) men tänker på fördelningen av maten. Hemma äter jag ungefär såhär:

Frukost: chiagröt med hackade mandlar och blåbär. Lite müsli. Ett kokt ägg och kaffe. Stort glas vatten med citron.

Lunch: sallad med groddar, quinoa, bönor etc. Bröd!

Middag: fisk eller kött på grillen, sallad. Pasta bolognese, risotto med kyckling etc.

Frukt och nötter som mellanmål.

Vi har också barn och äter därför inte så komplicerad mat. Jag köper enbart ekologiskt och/eller närproducerat. Är inte nitiskt men väljer oftast bort om det inte passar i min ideologi. Jag köper heller inte odlad fisk! Nu är det vildlax säsong och fest!!

• Margaux

Jag lagar enbart mat med rena, fullfett produkter som smör, olivolja, grädde, crème fraîche. Margarin är djävulens påfund....

• Margaux
    Ramiz skrev 2015-06-17 16:35:29 följande:

Tjolahopp på er :)

Hoppas att jag kan få joina er :)

Älskar att träna, men har en ryggskada så just nu blir det bara rehab och korta promenader.

Såg att det finns en kostråd oxå, den ska jag kika in i nu när jag inte kan röra på mig så mkt...

Tanken är att jag ska göra mellan 2-6 pass om dagen med rehaben och ja, jag blir svettig och får träningsvärk efteråt :D även om det är vääääldigt enkla pass...

Nån mer som kör rehabträning el har gjort som kan komma med lite tips?

Hej! Vad tråkigt att du skadat dig. Har som tur är inte någon egen erfarenhet av ryggskador! Krya på dig!
  • Margaux

Jag tänker att fullfeta produkter mättar bättre och så smakar maten bättre. Jag äter dessutom mycket avokado och gärna turkisk yoghurt. 

Jag funderar på om jag ska skynda på midjemåttet med att utesluta kolhydrater helt i två veckor. Men vet inte riktigt hur det skulle påverka humör och ork till träning.....

• Margaux
    Wilowa skrev 2015-06-17 22:12:46 följande:

Ni som tänker på vad ni äter och har barn på förskola/skola, har ni kollat upp vad era barn äter om dagarna? Det varierar väldigt mycket från kommun till kommun och från olika kök inom samma kommun. Vi får skaplig mat, men jag äter mer av den utan att känna mig mätt, så nåt vajsing är det.

Vi har fått order om att inte servera nåt socker. Sylt på filen är bannlyst och lika så den lilla glasspinnen när nån fyller år. Fast samtidigt köper köket in t ex messmör som pålägg och har bara cornflakes och havrefras som flingor...och russin till. Vi har order om att servera grönsaker till både frukost och mellanmål, men får bara 2-3 tomater och en gurka i veckan till ca 15 barn per måltid. Jag får inte riktigt ihop det där. Jag vill kunna servera socker på förskolan så jag får en chans att lära dem vad som är lagom, för det märker jag att alla inte får lära sig hemma.

Vi är på en privat förskola och de har varm lunch 4 dagar i veckan. Tidigare hade de en ekologisk leverantör men den har de dessvärre slutat med. Till frukost får de hårt bröd, smör, kaviar, leverpastej, salami etc. Samt yoghurt(med smak och socker) samt havregryn och cornflakes. Det serveras frukt till alla måltider samt gurka, tomat, paprika om det är smörgåsar. Varmmaten är typiskt lax i ugn med broccoli, potatis etc. Köttbullar i brunsås etc. Jag är mest bekymrad av att frukten inte är ekologisk och att apelsin serveras i klyftor med skalet på. Små barn bör inte äta sånt. Till födelsedag är det ok att ta med till smoothies eller fruktspett. Just nu bakar jag morotsmuffins utan ägg, gluten och raffinerat socker som ska vara med på sommaravslutningen på fredag. 
  • Margaux

Idag har jag tränat med pt och haft fokus på att rehabilitera min axel. Själva programmet var bra, och många nya övningar. Svettigt och flåsigt var det också. Men nu har jag mer ont i axeln än innan. Undrar om det är normalt, man blir ju gärna sliten av ett pass så det kanske ska gå till lite värre innan det blir bättre? Ska till kiropraktorn igen på måndag så får väl han fälla domen....

• Margaux

Jag hade mitt 4 pass denna vecka idag. Det är rätt bra för att vara mig! Tänkte nog gå i morgon också.... Idag var det pulse och Core med en vikarie och det var back to the 90's med aerobics. Hatar aerobics! Inga fler pass med henne!
    Nu på kvällen har jag haft besök av väninnor och ätit ost nog för en hel armé. Brie, Langres, Pontleveque etc. Inte direkt diet....

• Margaux

Idag har jag varit med min pt och vi gjorde cirkelträning med en station med huvudstående push-ups. Han var nog mer imponerad än jag tror jag... Men i efterhand känns det ju bra att få va tuff ibland! Jag har fått hemläxa till nästa vecka att träna med armgång på cross-fit stativet... Jag är riktigt dålig på detta så det är bra!

• Margaux
    Studentpappa skrev 2015-06-23 21:30:42 följande:
    Vad innebär det? Armgång längs ett rör eller stege?
    Tänk dig att cross-fit stativet ser ut som en bur utan sider. Så armgång runt toppen så att säga. Längs med kanten. Jag har problem med en axel så jag måste tänka på att inte bara bli hängande i armarna utan lyfta ordentligt med skulderbladen ihop. Så det blir nog några veckor innan jag kommer runt hela.
  • Margaux
    Studentpappa skrev 2015-06-24 08:15:07 följande:
    Skulle nästan kunna tro att du är hälsing, här pratar vi mycket på "e" :P

Vårt Crossfit-gym är otroligt spartanskt inrett och det händer förbannat lite från ägarna, vilket är märkligt då en av dem är väldigt intresserad och lever för att träna. Men hon är väl inte den som styr tyvärr. Vi har bra stänger från Eleiko och bra vikter men resten är typ skräp eller icke existerande, lokalen är dock nyinflyttad så jag hoppas att det beror på att de inte hunnit ordna det än. Men tyvärr så är magkänslan inte så..
    Inte helt säker på om jag förstår vad du menar.. Men hur som helst är jag värmlänning men sedan länge utvandrad till Norge. Så om jag skriver dåligt är det för att jag är rätt dålig på svenska...

Jag var på väg ut för att springa när himlen öppnade sig och man undrade om det var dags att bygga ark.... Så det blev hemmaträning med tabata. Körde 20 min så 4 omgångar och det blev väl bättre än inget.... Har helst sjuk träningsvärk i magen och sidorna sen igår när jag gjorde armhävningar med ett sånt där rull hjul... Han hittat på rätt bra saker min pt.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!