Inlägg från: Primrose |Visa alla inlägg
  • Primrose

Träningsnördar - här samlas vi!

Fattig student skrev 2011-08-26 07:02:19 följande:
    Har du sett PT som tävlar genom att träna 40 åringar som har fått rejäla musklerkroppar på runt 10 veckor? Så nej, det är inte omjöjligt på 1 år.
    Nej, det har jag inte sett. Jag kan dock, personligen, konstatera att jag var, i princip, i mitt livs form när jag var 39 år (även om jag inte har underkroppen att se ut som på bilderna som visas här). Så jag är helt medveten om vad träning kan göra med kroppen, även när man är närmare 40 år.  Men vid 46 år och efter att ha fått min son vid nära 44 år, är det en liten annan historia. Många kvinnor genomgår också hormonförändringar när de är kring 45+, som gör att det kan vara mycket svårare att bli av med kroppsfettet och att bli "deffade". Och så har vi ju alla små eller stora extra "krämpor" som kommer smygande ... och som kan hindra personen att träna som mest effektivt. Att träna en man i 45-50-årsåldern är en annan femma.... Men, självklart, finns det alltid undantag - och "supermänniskor" som kan träna stentufft långt upp i åren (och för att se ut som tjejen på bilden så handlar det om stentuff träning, och ev. ett och annat "kosttillskott"), men det gäller inte de flesta.

Jag skulle ALDRIG kunna få en kropp som kvinnan på den första bilden inom ett år, eller tre år eller tio år (då är jag 56 år ). Men, visst, förbättringar kan de flesta åstadkomma. Sedan beror det ju på hur träningsvan kroppen är och hur den reagerar på olika typer av rörelse. Det här med att promenader eller sk power walks är en effektiv träningsform funkar definitivt inte på mig t ex (alldeles för tidsödande, eftersom min kropp är så van att röra på sig). Medan en träningsovan eller någon som bara har tränat litet grann i ett par år kanske kan få jättebra förbränningsresultat genom att gå på några 5 kilometers powerwalks i veckan. Och de som kan få bra resultat av att köra med band och boll hemma (men absolut inte se ut som tjejen på bilden av det...), existerar ju också.

Den andra tjejen (som är "närmare 40 år" - fast jag hittar inte hennes ålder någonstans - hon ser ut att vara 35 år, vilket är en viss skillnad...) har genomgått en helt normal fysisk förändring på tio veckor genom disciplinerad och bra träning (och kost). Det betyder dock inte att hon skulle kunna se ut som tjejen på den första bilden efter 1 år. Träning fungerar ju inte riktigt så att om man bara kör på med bra träning så får alla samma "slutresultat".

Nej, slut med åldersdiskussioner! Här ska, i alla fall, tränas idag. Och jag hoppas att även jag, när diskbråck och andra krämpor har lagt sig litet, kan bli litet mer deffad och snygg  igen.Drömmer
  • Primrose
    Fattig student skrev 2011-08-26 15:20:17 följande:
    Såg du hur hennes rygg såg ut efter 5 månader? Muskelberg!
    Men som du säger så är det väldigt individuellt som allt annat. Man får helt enkelt kämpa på så gott det går och se vad det blir därefter, men ingenting är omöjligt. =)
    Nej, den såg jag inte. Men när jag, två månader innan jag fyllde 44 år, var på sjukhuset för mitt snitt sa först sköterskan som satte dropp etc. "Vilka bra ådror, du måste träna mycket!" och narkosläkaren som la ryggbedövningen sa " Man ser varenda muskel på ryggen". Och då var jag ändå odeffad pga graviditeten (körde, i princip, ingen styrketräning när jag var gravid, bara cardio och litet lättare motståndsträning, pga tre missfall innan). Jag har aldrig varit muskelbyggare. Bara kört styrketräning i snart 20 år. Sedan jag fick barn väger jag 10 kilo över min normalvikt (jag har aldrig sett dessa siffror på vågen någonsin i mitt liv tidigare) - och det är inte så lätt som vid 30 att gå ner i vikt, det kan jag säga med säkerhet. Tvärtom kollade jag t o m mina sköldkörtelvärden eftersom INGET jag gjorde hade någon större effekt (vad gäller kost osv.). Så det som gällde för 5-15 år sedan funkar inte nu.

Ja, alla får kämpa på, efter vad som är rimligt och  möjligt. Men visst är vissa saker "omöjliga" - det är bara att gilla läget s a s. Annars kan man orsaka sin kropp mer skada än det är värt, inte minst.
  • Primrose
    Mollly skrev 2011-08-26 17:13:59 följande:
    Frågan är om man bränner så mkt fett genom att dricka något och sen träna?Obestämd
    Jag känner inte till vad Celsius innehåller i övrigt, men koffein höjer, bevisligen, prestationsförmågan och, därmed, förbränningen. Så en kopp kaffe innan träningen är inte fel.
  • Primrose

Oj, oj, vad ni skriver! Hinner inte läsa allt.Drömmer
    Hann i alla fall träna i fredags kväll. Litet tomt på gymmet, kan jag säga. Kanske tre killar och jag i hela byggnaden.
    Det blev ett litet lugnt styrkepass även i fredags, nu när jag har tränat så litet de senaste två månaderna. Jag ska, så sakteliga, komma upp i en träningsdos som känns mer normal (dvs. 4-5gg per vecka i gymmet). Jag älskar att splitta min träning (och bara köra en eller ett par muskelgrupper hårt i en workout), så jag hoppas att ryggen är med på litet mer hårdkörning inom ett par månader (easy does it, som läget nu är...).
    Så i fredags blev det helkropps: Chest press i maskin, stationära lunges, seated row i maskin, lateral raises med hantlar, bicep screw curls och tricep dips på bänk - 3x12 av allt, utom ryggen som bara fick två set. Så två styrkepass den vecka som har varit. Nu ska jag det bli 2-3 pass i den kommande veckan, beroende på hur återhämtningen känns. Jag ligger 30-60 minuter om dagen på spikmattan, kan tilläggas. För att bli av med en del av det ömma och få igång cirkulationen. Snacka om att känna sig som en mes!

I går plockade jag svamp och blåbär i skogen och jag brukar då passa på att gå mycket upp för kullar med "sjumilakliv" för att få upp pulsen och träna benen, litet kul faktiskt.
    I dag blev det nog en mil i promenerande med make och son, men i mestadels lugnt tempo - så det räknas inte riktigt.

Den här tråden är så inspirerande - med alla glada tränande människor!

• Primrose
    Tullemi skrev 2011-08-29 09:08:44 följande:
    Jaha, då bär det av till jobbet: första dagen på mitt nya ställe och jag är lite nervös . Jag jobbar till kl 19 och om jag orkar så cyklar jag direkt till gymmet efteråt. Det är dock väldigt tveksamt om det blir av eftersom jag vet att man kan vara ganska så mör i kropp och knopp när man inte arbetat på ett tag, plus att jag i mitt jobb är på benen hela dagarna (förutom lunchen då). Vi hör ikväll alla! Ha en bra dag .
    Lycka till!
    AnPa skrev 2011-08-29 07:04:08 följande:
    ETSS: Är det ett pass? Alltså med kettlebells? Jag kommer nog börja träna på SATS, var där jag oro tränade igår. Någon annan som tränar där och kan rekomendera pass för en nybörjare?
    Jag är SATS-medlem. Shape kan nog vara ett bra pass att börja med. Det är en "gul" klass - dvs. passar bra för nybörjare och de som inte vill köra dunderhårt. Jag går inte på den själv, men jag kör ju helst min styrka själv i gymmet. När det gäller konditionsklasser kan ju en lättare spinningklass var bra att börja med (SATSCycling, tror jag att den heter), om man gillar cykeln. Själv vill jag helst ha litet koregrafi och ha fötterna på marken och därför är aerobics och step kul för mig. Det är en smaksak.
  • Primrose
    Gryndrömmen skrev 2011-08-29 20:37:24 följande:
    Så trist när man är på pass och man ska jobba två och två och man hamnar med en person som inte vill lika mycket som en själv. Train hard or go home!!
    Ja, och eftersom jag är en "asocial" träningstyp skulle jag aldrig vilja träna så.
  • Primrose
    Mollly skrev 2011-08-31 15:47:17 följande:
    Idag gick träningen kanon bra. Känns som den går bättre nu när jag har lagt om den. Idag sprang jag 2.8km på hastighet 9. Inte så illa tycker jag. Så det känns som jag absolut kommer klara mitt mål med 5 km per gång. Sen har jag lagt upp schemat som så att jag springer alltid innan jag börjar träna. Sen kör jag magen ena dagen, andra dagen rygg och axlar och tredje dagen ben och armar. Den fjärde dagen kommer jag bara springa.
    Så jag borde märka någon skillnad kring midjan snart hoppas jag. Hoppas verkligen inte det dröjer flera månader.
    Nu kanske jag blandar ihop litet, men hade inte du börjat träna nyligen igen? Du får förlåta om jag tar fel.Skäms
    Jag ville bara säga att när man börjar på nytt med styrketräning eller är helt ny så är det ingen större idé att splitta träningen på en gång. Om du kör med en "riktig" split och tränar respektive muskelgrupp hårt (dvs. kanske 3-4övningar, med t ex 3x12 reps i varje övning på bara den muskelgruppen) så är det litet för hårt att börja med, om man säger så. Om du, å andra sidan, splittar som så att du bara kör 1-2 övningar per muskelgrupp 1 gång per vecka, tränar du kanske litet för litet för att få riktigt bra resultat. Du kanske kan ta några veckor där du kör helkroppsträning (1-2 övningar per muskelgrupp, litet beroende på om du kör övningar där stora muskelgrupper och små tränas mycket samtidigt, eller om du isolerar mer) och löpning på dag 1 och 3, och mage/core och löpning på dag 2 och 4. Om du springer innan du kör styrkan kan du behöva fylla på en gnutta med kolhydrater innan styrkan (förlåt, igen, om du redan gör detDrömmer). Jättebra är dock att köra mage/core efter löpningen. Du behöver bålstyrkan under löpningen och om du tröttar ut den via styrketräning av magen innan så är risken att du springer med sämre teknik och att du har högre risk att skada dig, när din inre "gördel" inte är med och stabiliserar.
  • Primrose

Kom iväg till gymmet i kväll (var hemma först kl. 22, så makenCool och sonenBaby och kattenKatt hade alla somnat). Nu var det kanske jag och 10 andra i gymmet (bara killar). Skönt - jag gillar att ha bastun för mig själv.Drömmer

Jag gjorde ett liknande helkroppspass som tidigare. Bara litet mer ben och ett extra set för ryggen. Får se hur det känns i morgon/övermorgon. Easy does it. Inga värktabletter eller antiiflammatoriska på tre dagar! Yuippeee!

• Primrose
    MissKaos skrev 2011-08-31 21:39:30 följande:
    JAG ÄR STOLT!
    Sprang iform loppet, 10km på 51:56 och kom in som nr 72. Vet att det totalt i alal 3 grupperna (Spring 5km, gå 5km och 10km) startade över 3000 pers!
    Oj, vad bra! Grattis!!{#emotions_dlg.flower}
  • Primrose
    Mollly skrev 2011-09-01 18:23:11 följande:
    Jag har tränat sen i februari, men började med mitt nya träningschema för  10 veckor sedan. Så tror det är lugntSkrattande
    Ok! Det låter bra.

Tränar man bara t ex ryggen eller benen (som är stora muskelgrupper) en gång i veckan så får man inte så stora resultat, om man inte tränar rejält. Men, å andra sidan, om det är kondition du främst är ute efter så är även ett ganska lätt styrkepass på resp. muskelgrupp bättre än inget.
    Mollly skrev 2011-09-01 18:21:42 följande:
    PT:n på gymmet sa tvärtom. Att jag ska springa innan jag tränar. Eftersom att jag inte nu kommer vara ute efter att bygga muskler på samma sätt.
    Jag håller med och inte. Dvs. när det gäller de stabiliserande, djupliggande, musklerna ("core"-musklerna), så tycker jag att h*n har rätt. Men när det gäller annan styrketräning så kommer du troligen inte ha energi kvar att träna dem effektivt och tillräckligt tufft om du har löppasset innan. Såvida du inte tar något att äta eller dricka för att få upp blodsockret litet (läs: glycogen). Det behövs kanske bara en druvsockertablett eller något annat. Om musklerna inte har någon energi under styrkepasset kommer du att känna det som att du jobbar hårt, men du utmanar dem inte tillräckligt för att träna dem bra. Vad hade PT:n för argument för sitt råd? Eftersom jag själv har arbetat som instruktör och PT vet jag att man kan ge ett råd om man t ex inte tror att klienten kommer att göra det ena eller andra om de inte får göra det som de, psykologiskt, gillar att göra det. Jag vet t ex några som säger: om jag inte gör konditionen först kommer jag att vara så trött efter styrkan att jag skippar konditionsdelen. Då är det självklart lämpligt att ge rådet att ta konditionen först (men att påpeka att ett litet kolhydratstillskott  innan styrkan är passande). Det finns allmäna råd och mer individbaserade råd.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!