Inlägg från: Sorbus |Visa alla inlägg
  • Sorbus

Träningsnördar - här samlas vi!

Maria1982 skrev 2013-10-01 17:46:32 följande:
    Kul med förnyelse
    fint! Både före och efter
  • Sorbus
    Wilowa skrev 2013-10-01 13:34:45 följande:
    Nu har jag äntligen hittat en sjukgymnast som vet vad det är för fel på mig! Solig Hon kunde visa att det var så genom att testa min muskelstyrka och hon gav mig övningar som faktiskt känns rätt. Tidigare sjukgymnaster jag varit till har fokuserat på helt andra saker och gett mig övningar som inte alls känts rätt. Precis som jag alltid känt så sitter grundproblemet i mina höfter och inte alls i nacken och ryggen.
    Vad skönt!
  • Sorbus
    Johan75 skrev 2013-10-20 16:53:30 följande:
    Varför är det dåligt att det är snygga kvinnor här?
    Wilowa skrev 2013-10-20 19:10:59 följande:
    MissKaos skrev 2013-10-20 19:30:31 följande:
    Aha. Nu trillade poletten ner *blond*

• Sorbus
    Nayara skrev 2014-01-16 18:31:42 följande:
    Var ute och joggade i dag och insåg vilken förfärlig kondition jag har. Hur länge tar det innan man inte längre tycker att joggningen är en plåga?
    Hur länge det tar innan du slutar tycka det är en plåga kan ju ingen annan svara på, det är väldigt individuellt. Det beror på din form idag, hur snabbt du bygger på kondition, hur du har möjlighet att träna och hur du lever i övrigt.

Men mitt bästa tips för att att det inte ska kännas outhärdligt är att satsa på att göra vägen från ur form till i form njutbar. Låt det ta sin tid, var realistisk i dina förväntningar. Känns det jättejobbigt att springa nu så gå inte inför att du ska springa långa sträckor direkt, börja med att gå och så springa små intervaller istället, och med tiden minskar du gången och ökar löpningen. Ett bra sätt kan vara att testa en app för nybörjarlöpare, som c25k (couch to 5 km), det finns ett antal olika, varav flera är gratis. Om det är löpning du vill satsa på alltså. Vill du bara få konditionen finns det ju massor med andra alternativ också.
  • Sorbus
    Wilowa skrev 2014-01-16 19:57:09 följande:

Det där sättet funkar inte för mig. När jag började springa så började jag med att gå promenader (hade inte planerat att börja springa, det bara blev så). Allt eftersom konditionen blev bättre så ökade jag tempot tills jag inte kunde gå snabbare och då började jag jogga istället. Jag höll ett jämt tempo som jag höjde allteftersom. Jag vet att många börjar med att växla mellan att gå och springa, men det passar inte mig alls. Nayara du kanske är som mig? testa att sänka tempot och frsök hålal samma tempo hela tiden. Om det blir för jobbigt så fortsätt springa men sänk tempot...det går att springa löjligt sakta.
    Det är ju också en variant värd att testa. Men börja lugnt och bygg på, oavsett vilket. Och välj något som känns roligt att göra
  • Sorbus
    Scratchy skrev 2014-03-20 18:52:04 följande:
    Vem eller vad är bea mao?
    Det är kamrat Maos okända hustru

• Sorbus
    k girl skrev 2014-03-20 19:55:39 följande:
    Herregud. En timmes intensivt mördarpass avklarat med supersets; bland annat push press med hantlar, promenadutfall, kettlebellswing och sjukt mycket mountain climbers. Död, dödare, dödast. Imorgon ett pass med dynamiska plankor, också supersets. Bävar.
    Det låter skräckinjagande, i synnerhet det där med sjukt mycket mountain climbers. Mountain climbers är min nemesis
  • Sorbus
    Scratchy skrev 2014-04-22 19:30:31 följande:
    On topic:

Jag har ett val mellan två olika jobb.

Det ena jobbet är med arbetspass ungefär 07:30-20:30. Det tar runt en timma att åka till jobbet och en timma hem. Där går alltså 15 timmar per dygn jag jobbar. När jag kommit hem är det fucking omöjligt att träna på gymmet för det är helt överfullt fram till midnatt. Har nattöppet gym. Jag kan då antingen träna midnatt-01:00 och sedan sova några timmar, eller sova först och träna i ottan.

Det andra jobbet är nattjobb, med tider från 20:00-09:00, men med färre arbetspass, så jag kan träna nattetid de nätterna jag inte jobbar.

Jag planerar några bulk-månader framåt och funderar på vad som är bäst för mig just nu. Lättast praktiskt är att ta nattjobbet, men jag har hört (men har ingen vidare koll på det) att det är svårt för kroppen att ta till vara på näringen om man hela tiden har nattjobb. Å andra sidan så kommer dagjobbet att leda till sömnbrist de dagar jag tränar.

Någon som har några tankar om vad som är bäst?
    oj... Det första alternativet låter som rena döden. Med sömnbrist brukar inte träningen gå särskilt bra för mig, och jag tränar inte exceptionellt hårt. Och viktmässigt är det inte heller något vidare, dålig sömn leder lätt till ökat sug på skräpmat och sämre matvanor. Ska man satsa extra på träningen bör man försöka få till bästa förutsättningarna. Nu låter inget av alternativen som det, men nattjobbet verkar ändå vara det minst dåliga alternativet. Hur man klarar av nattjobb är ju individuellt, men generellt brukar i alla fall ständig natt vara ett betydligt bättre alternativ än olika former av skiftesjobb där man växlar mellan arbetstider. Så det verkar fungera så länge man håller sig till samma dygnsrytm hela tiden. Men som sagt, det funkar bättre för vissa än andra att jobba natt så har du inte jobbat så innan får du nog testa för att veta säkert hur det är för dig.

Något liv utöver jobb, sova och så träning verkar du ju inte inte få mycket tid till oavsett vilket alternativ du väljer...

• Sorbus
    Alvolina skrev 2014-05-23 21:42:45 följande:
    Skulle bli väldigt glad om någon ville svara mig. Jag är en normal tjej, smal, men lider lite av min otränade kropp. Har lagt på mig något extra kg som jag skulle vilja bli av med också. Tränar ingenting idag. Min fråga är : Om jag löptränar 3 ggr i veckan, lite styrka på det och försöker tänka på vad jag äter. Kommer jag då att se resultat?
    Du kommer garanterat att kunna se och framförallt känna en förändring efter ett tag. Om det är de resultat du förväntar dig/hoppas på är omöjligt att säga, det beror dels på vad du har för personliga förutsättningar och dels på vad det är du egentligen vill uppnå.

Rent generellt:
    att kombinera styrka och konditionsträning är bra. Inkludera gärna någon form av träning som ger smidighet/rörlighet också.
    Varaktighet är a och o om du vill se förändring, att tokträna några veckor och sedan ge upp kommer inte att medföra någon större förbättring. Det innebär att det är klokt att dels välja träningsformer man själv gillar för då lessnar man inte så lätt, och dels att bygga upp träningen i en sansad takt så att kroppen hinner med så man undviker skador och sjukdomar. Så om du idag inte gör något alls så skulle jag rekommendera dig att inte rivstarta och börja med tre löppass plus ett eller flera styrkepass i veckan. Sätt istället upp det upplägget   som ditt träningsmål och lägg upp en plan för hur du tar dig dit från det läge du är idag genom en gradvis upptrappning. Och det är något som ska få ta en tid.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!