Scratchy skrev 2014-04-22 19:30:31 följande:
On topic:
Jag har ett val mellan två olika jobb.
Det ena jobbet är med arbetspass ungefär 07:30-20:30. Det tar runt en timma att åka till jobbet och en timma hem. Där går alltså 15 timmar per dygn jag jobbar. När jag kommit hem är det fucking omöjligt att träna på gymmet för det är helt överfullt fram till midnatt. Har nattöppet gym. Jag kan då antingen träna midnatt-01:00 och sedan sova några timmar, eller sova först och träna i ottan.
Det andra jobbet är nattjobb, med tider från 20:00-09:00, men med färre arbetspass, så jag kan träna nattetid de nätterna jag inte jobbar.
Jag planerar några bulk-månader framåt och funderar på vad som är bäst för mig just nu. Lättast praktiskt är att ta nattjobbet, men jag har hört (men har ingen vidare koll på det) att det är svårt för kroppen att ta till vara på näringen om man hela tiden har nattjobb. Å andra sidan så kommer dagjobbet att leda till sömnbrist de dagar jag tränar.
Någon som har några tankar om vad som är bäst?
oj... Det första alternativet låter som rena döden. Med sömnbrist brukar inte träningen gå särskilt bra för mig, och jag tränar inte exceptionellt hårt. Och viktmässigt är det inte heller något vidare, dålig sömn leder lätt till ökat sug på skräpmat och sämre matvanor. Ska man satsa extra på träningen bör man försöka få till bästa förutsättningarna. Nu låter inget av alternativen som det, men nattjobbet verkar ändå vara det minst dåliga alternativet. Hur man klarar av nattjobb är ju individuellt, men generellt brukar i alla fall ständig natt vara ett betydligt bättre alternativ än olika former av skiftesjobb där man växlar mellan arbetstider. Så det verkar fungera så länge man håller sig till samma dygnsrytm hela tiden. Men som sagt, det funkar bättre för vissa än andra att jobba natt så har du inte jobbat så innan får du nog testa för att veta säkert hur det är för dig.
Något liv utöver jobb, sova och så träning verkar du ju inte inte få mycket tid till oavsett vilket alternativ du väljer...