Inlägg från: cosinus |Visa alla inlägg
  • cosinus

Träningsnördar - här samlas vi!

Eleonor86 skrev 2014-01-15 09:51:51 följande:
    Sitter på motionscykeln på gymmet och fiscyklar just nu, min foglossning gjorde sig påmina och satte käppar i hjulet för mig idag. Jag hoppas innerligt att det beror på att jag varit sjuk i 2 veckor och att om jag tränar regelbundet nu så lugnar dom sig igen.

Det har varit ovanligt lugnt på gymmet trots att det är januari.. hur är det hos er?
    Ajdå, hoppas det blir bättre snart.

Tänkt samma faktiskt! Inte alls så farligt mycket folk trots januari :)
  • cosinus
    Nayara skrev 2014-01-16 18:31:42 följande:
    Var ute och joggade i dag och insåg vilken förfärlig kondition jag har. Hur länge tar det innan man inte längre tycker att joggningen är en plåga?
    Aldrig om du frågar mig :D

Nä men allvarligt så är jag ingen löpmänniska egentligen men har nu faktiskt börjat uppskatta det  :)

Det jag har lärt mig, efter många års småhatande av löpning, är att jag tenderar att gå ut för hårt. Om jag börjar med att gå raskt 5-6 minuter och sen jobba så långsamt det går i ytterligare 2-3 minuter då kan jag börja springa sen. Utan att önska mig ett nackskott 5 minuter senare och sen hata resten av löpturen.

Men även då börjar jag oftast lite lugnare för att höja farten mot slutet. Sen när jag sprungit klart brukar jag gå någon minut för att sen springa 2 minuter i princip så fort jag orkar den tiden. För att bara känna på och få in lite fart i benen iaf.

Det här lärde jag mig inte föränn jag började springa inne på löpband, det är mycket lättare att mjukstarta och tänka logiskt när man ställer in hastigheten på displayen och inte bara ska justera farten med benen :)

Det som är lurigt är att jag känner att jag har naturligast löpsteg någonstans runt 12 km/h (alltså 5 min tempo) men det orkar jag ju aldrig hålla när jag inte sprungit på ett tag, mer än möjligen 2 minuter. Men genom att springa lite fortare på slutet och dessa 2-minutersintervaller som jag kör på slutet så orkar man till slut ett högre tempo under en längre tid. Och nu i sommar och vinter så har jag faktiskt kommit dit hän att jag orkar springa i den hastigheten 5-7 km och då är det ju plötsligt kul. Men det tog tid.

• cosinus
    Tessou skrev 2014-02-07 11:01:47 följande:
    Vet du vad som gäller med badhus när man fått barn? När kan man bada/simma? Vi var till simhallen för några veckor sedan men sonen, och jag blev så himla sugen på att simma... Men har inga badkläder som passar för tillfället så jag får vänta tills bebisen kommit!
    Det är väl inte svårare än att avslaget ska vara slut?

Så jag hade gått på när jag tyckt det varit slut och plussat på en vecka. Vet att där på slutet så kunde det vara borta någon/några dagar för att sen komma en liten skvätt igen. Inga stora mängder iofs vid det laget men ändå.

Har man lätt för att få mjölkstockning kanske man får tänka till men jag har badat sommartid ute i svinkallt vatten när bebisarna varit 2-3 månader och mina bröst har aldrig haft synpunkter.
  • cosinus
    MissKaos skrev 2014-02-12 13:10:38 följande:
    Olgas styrka. 9min plankor tar livet av mig
    35min rask promenad m vagnen. Tvungen gå hem och äta sen. Vikten går neråt o jag blir starkare i magen. Bra. Imorgon mammacore på friskis. Och antagligen en kortare promenad eg är det promenaddag enl schemat. Kanske får försöka traska 45min.
    Härligt! Skönt när man känner hur någon form av fysik återvänder.

Jag har aldrig kunnat ligga i och göra plankor, får ont i knät (ingen menisk sen tonåren och knät gillar inte att sträckas ut max och belastas) men nog känner man att de tar.
  • cosinus

Plankor är bra - men där tycker jag ändå att det finns andra riktigt bra magövnignar.

Har svårare med rumpa, mitt knä vill helst inte böjas så djupt heller vilket gör att squats ger mig ont i några dagar. Så sitter du eller någon annan på knävänliga effektiva runpövningar så shoot :)

• cosinus

Mör i armarna! Dottern på 9 år ville åka längdskidor idag.

Insåg direkt att om jag bara stakade höll vi jämn fart och jag fick faktiskt kämpa. Så då gjorde jag det, dumt tacka nej till ett gratis träningstillfälle :)

Så drygt 5 km enbart stakning, för mig som extremt sällan åker skidor, det kommer kännas imorgon åtminstone i triceps men förmodligen i rätt många delar av överkroppen.

Sen ett pass på spinningcykeln när jag kom hem, känns som en bra söndag.

Vad har ni gjort idag?

• cosinus

Tycker den tävlingen låter superkul och är också sugen men bor 30 mil ifrån så jag vet inte om det passar. Men avis på dig som ska köra!

• cosinus
    MissKaos skrev 2014-03-11 21:30:54 följande:
    2, 5 km löpn idag. Sjukt ont i ljumskarna nu. Får nog vänta ett tag till m springsndet
    Trist, vänta några dagar tills det är bra och halvera sträckan och ser hur det går.

Så trist när man vill mer och orkar mer men det inte håller ihop riktigt :(
  • cosinus

Förbaskat så stel jag är. Har bara sprungit löpband i vinter men fick nu för mig att springa ute (asfalt) och dessutom dryga 9 km ist för 5-6 som jag brukar springa på bandet.

Ont/stel i vristen, knäna och höfterna samt bara lagom trött i ryggen.

Note to self: Börja inte med att dubbla sträckan nästa gång du går ut från löpbandet.

• cosinus
    MissKaos skrev 2014-04-07 11:41:32 följande:
    Öka max 10% per vecka.
    Det kan nog kanske vara en bra utgångspunkt!
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!