chiqitua skrev 2011-09-08 22:51:36 följande:
hej alla. Hittade denna tråden och tänkte lämna en liten kråka. födde våran son för 3 månader sedan, och känner av ett framfall. På efterkontrollen så sa BM att det var främre slidväggen som var "förslappad" men att jag skulle knipa knipa och knipa lite till. Innan graviditeten så tränade jag iaf 3 ggr i veckan, om inte mer ibland.
Hade ju inte en aning om att man blev som man blev i kroppen efteråt och att man inte kan börja träna ordentligt på lång tid.
När började ni köra på efter förlossningen? Jag har varit på gymmet två ggr och kört lite styrka, och en gång vart på ett yoga pass. Men vågar inte köra så mycket mer med tanke på att det kan bli vrre där nere.
Hur har ni gjort?
Hej! Jag fick min son med kejsarsnitt och började gå på ett mamma/babypass (en gång i veckan) när han var fyra månader. Innan dess var det bara dagliga promenader och post-caesarian Pilates. Jag var ganska medtagen efter snittet (det kändes ju som att alla inälvor skulle hoppa iväg när man t ex skrattade) och det tog lååång tid innan jag hittade min bålstyrka igen och magen såg ut som i femte månaden i ett år efteråt. Mitt råd till dig är att skynda långsamt, om du känner dig svag "där nere". Om bäckenbotten stressas ännu mer kan du förvärra saker. Man kan inte jämföra sig med andra och när de började träna, eftersom varje kropp är så individuell och vilka fysiska effekter graviditet och förlossning har haft på kroppen varierar så mycket. Självklart finns det generella råd (tidsmässigt brukar det vara: "6 veckor efter vaginal och 3 månader efter snitt, kan du börja träna" t ex)
Det viktiga, vad gäller knipövningarna, är att du gör dem, såklart (och de är supertrista, tyvärr). Men också att du känner att du gör rätt och att du känner att de har någon verkan innan du börjar träna "på allvar" igen. Det är inte alltid helt lätt att "hitta" sina muskler där nere, inte minst efter en förlossning. Men det är jättebra att knipa, och viktigt att du känner att du får resultat av det (för det kommer inte automatiskt och fungerar inte på alla). Det du främst ska undvika är "stötande" träning - så ingen "hight impact" som löpning, aerobic-klasser av olika slag. Inte heller tyngre styrketräning, där pressen på bäckenbotten kan bli ganska stor. Du ska, allmänt, försöka att undvika att lyfta tungt och ev. inte bära ditt barn mycket i bärsele, åtminstone inte om du är ute och promenerar. Promenera är annars bra - så det kan du ju göra. Och lättare styrketräning, som du gör tyngre successivt, gärna sittande övningar. Försök att knipa med bäckenbottenmuskulaturen vid det tyngsta skedet i övningen. Annars är det jättebra om du gör ett litet pass (kanske på en halvtimme) med lämpliga Pilatesövningar (inte för avancerade!) flera gånger i veckan. Kanske prova på om kinesis-träning känns bra (inte för starkt motstånd i maskinen, dock) - om du har tillgång till det på ditt gym t ex.
Lycka till med att få kroppen "back on track"!