Inlägg från: Primrose |Visa alla inlägg
  • Primrose

Träningsnördar - här samlas vi!

MissKaos skrev 2011-09-09 07:59:19 följande:
    VArför är gudarna så elaka??
    Jag vill med var asådan!
    Hon är också från Karibien/Västindien (Barbados), så det sitter i generna. Å andra sidan blir även hon åderförkalkad, med dålig mathållning, om det kan vara någon tröst.
  • Primrose
    Jennnyn skrev 2011-09-09 10:14:18 följande:
    Nu har jag gått ner alla tre semesterkilon jag lade på mig. 2.5 v tog det.

Idag blir det en lång ridtur i det fina höstvädret! Det blir intervallträning och klättring, då även hästen måste bygga
    Duktigt!
  • Primrose
    Jennnyn skrev 2011-09-10 23:45:07 följande:
    Hej på er! Hoppas er dag varit bra! Själv har jag haft en mysig lördag som inleddes med en skogspromenad med fotograferande och kantarellplockning. Var sedan på gymmet och körde igenom rygg och biceps. Ökade vikterna på den sittande rodden, hantelrodden samt hantelcurlen. Känns härligt att det börjat hända något och att man inte fastnar för länge på samma vikter. Nästa gång ska jag försöka öka på även på latsdragen.
    Här har det också plockats kantareller.

Vi började dagen med att vara med sonen på hans gymnastik (det blir ett himla springande eftersom denna, snart 3-åring har en otrolig massa bus och rörelse i kroppen!). Sedan var vi på ett trevligt fik, innan vi gav oss iväg till stugan. Och väl vid stugan gav jag mig ganska raskt ut i skogen i två timmar och "pulsade" över stockar och sten (så mycket att jag var vilse och litet orolig ett tag, eftersom solen hade gått nerObestämd, men med hjälp av min iPhones kompass lotsade jag mig i rätt riktning igen). Därefter grävde jag upp potatislandet och rensade ogräs.

Men INGEN träning den här veckan. Jag har sovit dåligt (lagt mig sent osv.) hela veckan, bara 4 timmar per natt och ryggen svider som attan. Men på måndag hoppas jag att jag ska kunna gå igen.

I morgon är sista dagen på sonens penicillinkur (mot borrelian) - hurraaa! Sonen har fått ont i magen och ett bajs från "underjorden" - men borreliafläckarna är helt borta och han är, förhoppningsvis, botad nu!
  • Primrose
    {#emotions_dlg.flower}Grattis miss Kaos!!{#emotions_dlg.flower}
    Tullemi skrev 2011-09-13 10:32:07 följande:
    Nu sitter jag och dricker en proteinshake (med banan, hallon och gul kiwi) för jag har TRÄNAT . Första gången på 2 veckor och jag fick ta det ganska lugnt med tanke på knät, som inte är helt 100 än. Men det gick bra . Fast jag märkte att jag tappat lite styrka på dessa 2 veckor - skrämmande ju Förvånad.Förfallet går snabbt!
    Idag har jag ett segt kvällspass på jobbet, men det ska väl gå det mä . Ha en bra dag alla glada!
    Skönt att få komma iväg, äntligen. .-) Själv ska jag försöka komma iväg i kväll, hade tänkt att gå igår, men mensen satte igång, med dunder och brak så då kände jag att det fick vara. Ischiasen gjorde sig påmind också. Nu ska jag lägga mig på spikmattan en stund och sedan sitta och skriva litet. Senare ska jag gå med maken och titta på en lägenhet - hoppas så på att den kan vara något för oss. Vi bor alldeles för trångt nu - även om vi tycker mycket om området.

Vilket märke på proteindrink använder du?
  • Primrose

Jaha - förkylningskänslor här också nu under kvällen, med ont i halsen och ledvärk. Så ingen träning i dag heller.Rynkar på näsan Jag tror inte jag har varit förkyld sedan i höstas/vintras, då sonen började dagis.

mileas mamma: Ok, det märket känner jag till.

Jennyn: Snyggt gym. Verkar ha bra prylar också! Jag älskade att använda BOSUn när jag bodde i England. Men på SATS är de inte särskilt vanliga (finns på något enstaka ställe) och VARFÖR pumpar de inte sina bollar?!

Molly: Vilken sötnos! Det ska böjas i tid.

• Primrose

Blev litet inspirerad av dig Molly. Sonen kör hårt på mamma/baby klassen. Han var då fem månader.

• Primrose
    Tullemi skrev 2011-09-14 07:15:06 följande:
    Jennnyn: Det finns några Bosu-övningar på www.dintraning.se.

Morr morr; min chef har lagt in mig på utbildning på min lediga tid. Jag vill verkligen gå på kursen (och jag ska gå) men jag uppskattar inte när saker hamnar utanför schemat. Där rök tex min torsdagsträning
    Måste man vara medlem för att kunna se övningar på länken du gav?
    Jennnyn skrev 2011-09-14 02:18:02 följande:
    Nej, det där med pumpning av bollar är det ständigt störingsmoment. Dock har det varit bättre på sistone, så jag antar att någon sagt till eller i ren ilska gått och blåst i dom, ha ha

Jag har inte använt BOSUn. Har du några bra tips på övningar?
    Det är egentligen bara att använda sin fantasi!
    *Man kan göra armhävningar (med den runda gummidelen neråt). *Man kan göra plankan (med ettbenslyft osv.). *Sit ups/crunches *Olika typer av ryggövningar (ligga på mage över den runda delan) - där man lyfter överkroppen och/eller ben/armar. *Man kan göra "single leg stretch" eller "double leg stretch" (puh!) liggandes på rygg mitt på. Det finns massor av Pilatesövningar som lämpar sig bra (precis som det gör med en fitball). *Man kan stå på den runda delen av BOSUn och göra olika balansövningar på ett ben. *Man kan göra hantel-/ eller skivnstångsövningar när man står på BOSUn, på ett eller två ben. *Man kan stå på BOSUn vid kabelmaskiner och utföra övningarna man brukar göra där. Allt för att utmana sin balans och bålstabilitet.
  • Primrose

Här är det förkylt, ont i halsen, ledvärk och febrig. Så ingen träning, förstås.

• Primrose

Här är det fortfarande förkylt och energilöst som gäller. I morgon är sonen ledig från dagis och då brukar vi hitta på någon aktivitet ute på stan och så ska vi titta på en lägenhet framåt kvällen. Jag tänkte gå och träna efter det, litet lätt,  - jag får se om det finns någon energi kvar då.Drömmer
    Tyvärr känner jag också, automatiskt, mer av min rygg då jag är sjuk - det hänger väl samman med att jag blir stelare och får allmän värk i lederna och då påverkar det min knäppa rygg också. Men nu kunde jag ligga på spikmattan på kvällen och det kändes ganska bra.

• Primrose
    MissKaos skrev 2011-09-16 08:04:41 följande:
    det är väl inte så konstigt att du får mera ont när du är förkyld? Det sätter sig ju i lederna gärna. Ibland tycker jag det är som om det hjälper att döda av förkylningar med träning!
    Mollly skrev 2011-09-16 07:35:08 följande:
    Det är ju märkligt. Det är bara efter träning jag får ont i halsen och näsan börjar rinna. Annars känner jag inget, jo igår på morgonen hade jag lite ont i halsen. Men det försvann sen.. suck. Vet ju inte om man ska träna eller inte. Men lika bra att ta det lugnt ett par dagar, så kanske det försvinner.
    Nej inte konstigt men likförbaskat jobbigt, eftersom jag redan har sådan problem och daglig ångest över att ryggen kan smälla till igen. Det är otroligt frustrerande att inte var sig själv i kroppen längre. Jag har inte tränat så litet som jag har gjort under de senaste månaderna på 20 år! (förutom de 4 första månaderna efter mitt snitt, men det räknas inte riktigt). Jag har aldrig ätit värktabletter på det sättet jag har gjort nu heller. Det är så tråkigt.
    Jodå, tidigare har även jag kört kondition (INTE styrka) i o m förkylningar och fått dem att fly sin kos litet snabbare. Men det går inte att utsätta kroppen för det nu - när jag redan är i så pass skruttig form. Jag vågar inte få tillstymmelsen extra stelhet i ryggen av träning när jag redan är så stel och har ledvärk.

Favete - usch vad jobbigt med sömnproblemen! Själv tål jag värme dåligt så jag skulle inte kunna fungera bra i den miljön du befinner dig - och jag skulle definitivt sova dåligt. Men du klarar väl värme ganska bra, som jag har förstått det? Du har säkert hamnat i en ond cirkel nu. Har du testat någon form av avslappningsövningar på kvällen? Djupandningsövningar, mild yoga (det finns ju speciella program med övningar anpassade för att förbättra sömnen), ligga på spikmatta (jag brukar somna ibland ... INTE kul att vakna med svidande perforerad rygg efter 1-2 timmarFörvånad) och djupandas är mycket avkopplande, meditera etc. Men det kanske är svårt i o m att du har flera barn - att få tid till något sådant. Hoppas att det blir bättre snart.

Själv har jag också sömnbrist - men det beror på att jag ibland har den dåliga vanan att sitta uppe och uggla på nätterna (jag är nattmänniska i ryggmärgen) - det går liksom inte riktigt att kombinera med daglivet, utan att få sömnbrist. SÅ nu ska jag gå och lägga mig!
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!