Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

Träningsnördar - här samlas vi!

MissKaos skrev 2013-10-11 13:03:40 följande:
    Nej. Inflyttad från Jönköping. Något mindre!
    Massagen var underbar. Varför tog den slut.. spänningar i massor!

Jönköping är en fin stad, jag läste en distanskurs på högskolan där när jag var arbetslös. Själv är jag uppväxt i en liten håla, vi var typ 45 elever på hela skolan (1-6).

Skulle inte du unna dig två behandlingar? ...eller hur var det nu? Tungan ute 
  • Wilowa

Tror jag börjar bli för stark och tog i lite för mycket igår...är skakig i den muskeln idag. Plågade mig trots det till ishallen och såg en väldigt bra hockeymatch mellan två bra juniorlag.

• Wilowa
    MissKaos skrev 2013-10-13 20:29:18 följande:
    Skulle kunna tänka mig både en ansiktsbehanding fotvård och en massage till... Hrm.

Spinning idag! satt två och kacklade bakom mig. FAN vad det STÖR! HUr som, det  gick sådär. Sist gick det så himmla bra och jag höll alla pulsnivåerna (körde med activio) idag låg jag nog runt 80-85% hela klassen igenom. Max.
    Imorgon vattengympa. Evt simmma lite innan typ 200meter. Gympan är bara 45 min.
    Tis spinning. Evt kör jag lite gym med, på kvällen kommer morsan och ons ska sonen vara ledig med oss. BM besök lunch på stan etc. Tors Ullared. Kasst med träning mao.. Fre måste det bli ett pass igen.

Denna veckan blev det fyra pass.
    Och idag, kära träningsvänner går jag in i v 33. Väger mig på badhuset imorgon. Pissar ut massa vatten efter passet och "tjänar" några 100gr på det.  Går upp för mkt men bibehåller iaf det jag kan av kondition och styrka.
    Det kan jag mycket väl tänka mig att du gör! Tungan ute

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, jag tycker inte du ska oroa dig för vikten. Du är så grymt målinriktad så jag tror inte du kommer ha några problem att komma ner i vikt. Du tränar ju dessutom som sagt en hel del och kommer vara i relativt bra form efteråt. Du är även medveten och det ger dig de bästa förutsättningar!   
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2013-10-13 20:41:44 följande:
    Skiträdd att ryggen ska pajja pga för mkt kilon. Men just nu är det jäkligt gott med kanelbullar. Och choklad. Och mat! All vällagad mat, långkok etc..  Folk påstår att dom inte kan äta i slutet på grav magen blir full fort. Det drabbade inte mig sist, och verkar inte göra det nu heller...

Har du inga sjukgymnastövningar du kan göra för att stärka ryggen lite extra? Det är nog viktigare att du har rätt hållning än att du inte väger lite för mycket. Du kanske ska söka upp din sjukgymnast igen? Be denne kolla om du står okej med tanke på framvikten.

Det är ju lite det som drabbat mig. Jag har nåt som kallas för "snapping hips", vilket i mitt fall innebär att senan på utsidan låret fastnar på framsidan när jag står upp. Detta har gjort att jag gått/stått mer och mindre fel i många år, men speciellt sedan i våras...kan väl konstatera att "plocka snö" inte är en övning jag ska roa mig med...inte heller svarta backar en hel dag. Musklerna har ju blivit helt felbelastade och de på framsidan är överansträngda pga att de bak har gett upp typ. När jag låg på sidan och hade benet rakt utsträckt, lyft uppåt och bakåt, så hade jag inget alls att sätta emot när sjukgymnasten tryckte benet nedåt.  

Nu är du visserligen betydligt mer tränad än vad jag är, men har du nån liten muskel som inte blir tränad på rätt sätt nu när tyngdpunkten ändrats så kan det få stor betydelse om du har otur...fast jag tror inte du behöver vara orolig, du verkar träna så medvetet. Fast som sagt kontakta gärna en sjukgymnast om du är orolig.  

Kan säga att det inte drabbade mig helle...tyvärr.   
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2013-10-13 21:40:01 följande:
    Jag har ett diskbråck. Vet ganska exakt hur jag ska träna det. Precis tvärt om mot fogproblem. Och jo, vikten är ett stort problem för min rygg. Även i vanliga fall. Jag har minst problem på gränsen till undervikt typ.. Tyvärr!
    Jag har varit hos en sjukgymnast och fått en del råd och övningar. Kör med dom, samt med det som funkar. Sen är det väl så att grundträningen från innan är det som ska hålla ihop mig nu.
    Fick en ryggpaj min förra graviditet. Med skjuv (Alltså en förskjutning -av höften utåt åt ena sidan kommer då från ländryggen typ) Hemskt. Skräckupplevelse.

Jo jag vet att du har diskbråck och jag förstår om du är orolig. Vad jag menade med sjukgymnasten, var att du skulle besöka en nu i slutet för att kontrollera din hållning och belastning. Sånt är ju svårt att se och känna själv. Det är ju extra viktigt för dig att hitta en hållning där du avlastar ryggen som mest. Var i ryggen sitter ditt diskbråck? Finns det nåt stöd du kan vara hjälpt av?

Detta med skjuv känner jag igen, även om jag inte hört nåt namn på det, så har jag nu. Fast konstigt nog så har jag inte så ont, jag känner mig mest ostadig och numera, efter träningen,  mest svag. 
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2013-10-13 22:32:56 följande:
    Jag kunde inte gå knappt när det slog till. Det såg rätt kul ut dock. Ringaren i nottredam.

Sitter nere vid L3-L4 tror jag eller ung den höjden. Sen har jag skolios på det. Fick diagnos på kronisk värk på gymnasiet. Jippie..  Behöver sträcka ut Gluteus och sannolikt även Iliopsoas. Det var väldigt bra med den där massagen för det. När Gluteut släpper efter så drar det ju mindre i ländryggen. Såklart. Mina gluttar är dessutom lite för starka av all löpning. MEN marklyften och all coreträning har kompenserat upp det endel..

Tror faktiskt inte sjukgymn kan göra så mkt. Kan kolla av med en eller två typ imorgon.. (har det bra med vänner som är sjukgymnaster. Brukar få snabba råd på det viset)

Nu ska jag sova! DET är en bra aktivitet även om den numera är avbruten av pissepauser..

Måste ju vara pigg och fräch till vattenympan imorgon. Jag och pensioärerna. Får iaf höra hur snygg jag är gravid av dom! Bra det Åhh du har ju BARA mage (hmm ja alla 16 kilona.. *not*) och åhh vilken FIN mage.

Det är astrist med vattengympa. Men det har sina ups!

Bra med rätt vänner ibland! Nej jag tror att du är rätt duktig på detta själv, men vad de kan göra är att titta på din kropp utifrån med rätt kunskap...som en extra liten koll för att vara säker. Håller tummarna för att du kommer klara även de sista veckorna!

Hihi! komplimanger är alltid kul!  
  • Wilowa

Idag har jag varit på mitt andra besök hos sjukgymnasten och det var en aha-upplevelse! Jag har länge känt att jag har en obalans i kroppen och att jag har en starkare sida. Problemet är bara att det visade sig vara tvärt om mot vad jag trodde. Tungan ute Bara att ställa om hjärnan och försöka belasta rätt igen...jätteenkelt då jag nog felbeslastat i många, många år. Tur att jag fått lite övningar till hjälpen, för jag vet ärligt talat inte hur jag ska stå för att det ska bli rätt.

Först fick 40-åringen lära sig att sitta och nu ska hon lära sig att stå. Fast jag är visserligen inte 40 än på några timmar.

• Wilowa
    MrC skrev 2013-10-16 19:25:46 följande:
    Åh vad jag längtar tills imorgon, för då får jag mitt nya gymkort!
    Tidigare har jag tränat på Fitness24seven och jag har ca 4 km dit. Okej, inte så farligt kanske ni tycker, men det är många gånger man struntat i att åka för att man är lat. haha, hur går det ihop. Nämen, det tar ändå 15 min dit och 15 hem. Kanske längre med buss. Skitväder ibland osv.
    Nu får jag 200 meter till gymmet, helt perfekt. Bättre gym med bättre maskiner osv.
    100 kr dyrare, men nu blir träningen av iaf. Så utslaget per gympass blir det billigare.

Träningsvärk? Jag har funderat på detta. När jag började träna för igen för nästan 2 år sedan hade jag mycket träningsvärk och jag orkade inte träna på 3 dagar efter ett pass.
    Nu, några hundra träningspass senare har jag aldrig träningsvärk. Jag stretchar sällan och passen är dessutom mycket hårde nu än för 2 år sedan.

Bra utveckling!

...och jag som ratar gymmet som ligger två kilometer bort mot ett som ligger nästan två mil bort. Jag ska lösa träningskort på gymmet där min sjukgymnast håller till. Har länge funderat på gymmet här, men jag verkligen avskyr deras källarlika lokaler. Åker hellre till ett fräscht ställe.
  • Wilowa

Min sjukgymnast är min nya idol! Solig
    En liten simpel rörelse och kroppen fattar sånt som den inte fattat på många, många år!

Ett litet tips om ni har stela muskler som ni inte kommer åt med stretch, ta hjälp av en tennisboll.      

• Wilowa
    ander25k skrev 2013-10-18 11:55:51 följande:
    Precis när man känner av förbättring i underarm armbåge , så blir man förkyld :( , nåja , tror det blir lindrigt den här gången ..... hoppas
    Fast rehabträna armbåden måste du väl kunna göra även om du är förkyld? Hoppa över alla annan träning om det behövs, men träna just armbågen.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!