MissKaos skrev 2013-10-13 20:41:44 följande:
Skiträdd att ryggen ska pajja pga för mkt kilon. Men just nu är det jäkligt gott med kanelbullar. Och choklad. Och mat! All vällagad mat, långkok etc.. Folk påstår att dom inte kan äta i slutet på grav magen blir full fort. Det drabbade inte mig sist, och verkar inte göra det nu heller...
Har du inga sjukgymnastövningar du kan göra för att stärka ryggen lite extra? Det är nog viktigare att du har rätt hållning än att du inte väger lite för mycket. Du kanske ska söka upp din sjukgymnast igen? Be denne kolla om du står okej med tanke på framvikten.
Det är ju lite det som drabbat mig. Jag har nåt som kallas för "snapping hips", vilket i mitt fall innebär att senan på utsidan låret fastnar på framsidan när jag står upp. Detta har gjort att jag gått/stått mer och mindre fel i många år, men speciellt sedan i våras...kan väl konstatera att "plocka snö" inte är en övning jag ska roa mig med...inte heller svarta backar en hel dag. Musklerna har ju blivit helt felbelastade och de på framsidan är överansträngda pga att de bak har gett upp typ. När jag låg på sidan och hade benet rakt utsträckt, lyft uppåt och bakåt, så hade jag inget alls att sätta emot när sjukgymnasten tryckte benet nedåt.
Nu är du visserligen betydligt mer tränad än vad jag är, men har du nån liten muskel som inte blir tränad på rätt sätt nu när tyngdpunkten ändrats så kan det få stor betydelse om du har otur...fast jag tror inte du behöver vara orolig, du verkar träna så medvetet. Fast som sagt kontakta gärna en sjukgymnast om du är orolig.
Kan säga att det inte drabbade mig helle...tyvärr.