Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

Träningsnördar - här samlas vi!

Bihåleinflammation och penicillin ingick inte i mina träningsplaner.

• Wilowa
    Tessou skrev 2014-01-11 10:32:53 följande:
    Åh nej...
    Ganska väntat tyvärr eftersom mina bihålor har krånglat ett år nu, men undantag för sommarmånaderna. Hade min första förkylning sedan det började förra helgen och det gillade inte bihålorna. Fast penicillinet har börjat hjälpa så idag känns det inte som att näsan ska sprängas i alla fall...väntar bara på att allt trevligt gojs ska komma ut. Kräks
  • Wilowa
    Maria1982 skrev 2014-01-12 09:03:19 följande:
    Jag gick till läkare efter läkare efter läkare med samma skit. Tillslut fick jag en remiss till ö.n.h och där konstaterades det att jag har rinit. Kronisk nästäppa. Den är bra och hanterbar i värme (sommar) och värdelös i kyla.
    Jag har fått hyfsad bukt på min och har utskrivet dunderkortison.

Ja det är nog nåt sånt jag har med, men jag var till önh i våras. Antar att jag måste ha problemen lite längre för att få den diagnosen. :-/ Annars kanske det är en spolning av bihålorna som krävs, det är de bakre som krånglar, så jag är inte tät där jag andas utan längre in. Det känns jättekonstigt och jag kommer verkligen inte åt det.

Jag har en telefontid med min läkare i slutet av veckan och jag vet att han skickar remiss till önh om det inte är bättre då. Fast har det inte släppt imorgon så ringer jag nog dit själv eftersom det var de som behandlade mig i våras.

Nu har vi fått lite snö och kyla, tyvärr inte tillräckligt med snö för att de ska kunna göra längdspår, men förhoppningsvis kommer det mer. Det är tillräckligt kallt för att lägga snö, men nog lite för fuktigt. Hoppas verkligen att de kommit igång idag, för vi har ett hundratal barn och ungdomar som vill komma igång med sin träning och skidskola.
  • Wilowa
    Tessou skrev 2014-01-12 10:09:44 följande:
    Bra att du har kontakt med ÖNH, de är ju inriktade på sånt! Här har vi massa snö, så himla mysigt!! Tyvärr så blir det ingen skidåkning för mig denna säsong... OM nu inte snön ligger kvar länge och jag kan efter bebisen är ute och man känner sig piggare..

Min sjukgymnast vill att jag åker längdskidor eftersom det tränar mig på helt rätt sätt och jag kände ju att hon hade rätt när vi var i Sälen. Började nästan tycka att det var kul ju. Nej men jag fick lite snits på det så jag slipper vara livrädd för minsta lilla nedförslut. Sjukt egentligen för med slalomskidor tar jag mig ner hur brant det ens är...även om jag inte gillar branta backar. Har jag längdskidor på mig så får jag jätteproblem. Fast nu vågar jag åka ner för backarna bara jag kliver ur spåret och det inte är isigt.

Nät litet åk kan du nog hinna med om du bor så du har massor med snö. Det hade jag nästan hunnit med här om denna vinter varit normal. Hoppas nu att kylan är här för att stanna, det blir ju inte vår tidigare ändå. Det gråa tråkiga vädret som varit den senaste tiden är så tråkigt!

Jag har en av få läkare som faktiskt lyssnar och som skickar remisser när det behövs och som hellre kollar än inte. Jag är inte speciellt orolig över att inte få hjälp.
  • Wilowa

Äntligen snö! Jag trotsade bihålor och penicillinkur och åkte en lugn runda på längdskidorna, det var riktigt skönt!

• Wilowa
    Tessou skrev 2014-01-16 11:22:32 följande:
    Här vräker det ner, vi som skulle få sol...? Inte för att det gör något med snö heller! Hoppas du inte blir värre/dålig igen efter skidturen..

Nej det gick bra, men jag började dagen med att ta hand om ett magsjukt barn, så jag blir väl magsjuk den här helgen då...bihåleinflammation förra och förkyld helgen före det. Kräks
  • Wilowa
    Sorbus skrev 2014-01-16 18:49:44 följande:
    Hur länge det tar innan du slutar tycka det är en plåga kan ju ingen annan svara på, det är väldigt individuellt. Det beror på din form idag, hur snabbt du bygger på kondition, hur du har möjlighet att träna och hur du lever i övrigt.

Men mitt bästa tips för att att det inte ska kännas outhärdligt är att satsa på att göra vägen från ur form till i form njutbar. Låt det ta sin tid, var realistisk i dina förväntningar. Känns det jättejobbigt att springa nu så gå inte inför att du ska springa långa sträckor direkt, börja med att gå och så springa små intervaller istället, och med tiden minskar du gången och ökar löpningen. Ett bra sätt kan vara att testa en app för nybörjarlöpare, som c25k (couch to 5 km), det finns ett antal olika, varav flera är gratis. Om det är löpning du vill satsa på alltså. Vill du bara få konditionen finns det ju massor med andra alternativ också.

Det där sättet funkar inte för mig. När jag började springa så började jag med att gå promenader (hade inte planerat att börja springa, det bara blev så). Allt eftersom konditionen blev bättre så ökade jag tempot tills jag inte kunde gå snabbare och då började jag jogga istället. Jag höll ett jämt tempo som jag höjde allteftersom. Jag vet att många börjar med att växla mellan att gå och springa, men det passar inte mig alls. Nayara du kanske är som mig? testa att sänka tempot och frsök hålal samma tempo hela tiden. Om det blir för jobbigt så fortsätt springa men sänk tempot...det går att springa löjligt sakta.
  • Wilowa

Suck! Pratade med min läkare igår och han tyckte att jag skulle äta penicillin i tre dagar till eftersom jag inte är helt bra än. Jourläkaren som skrev ut det till mig tyckte att det räckte med sju dagar, men nu blev det tio. Är det inte bättre på måndag så blir det röntgen. Irriterande! Jag vill och behöver träna!

• Wilowa
    Tessou skrev 2014-01-18 18:23:15 följande:
    Det får du göra när du e frisk... Se till att vila nu.. Jag fick äta penicillin i 10+7 dagar för några veckor sedan för att jag inte blev frisk, för jag tog det inte lugnt - som jag borde ha gjort! Oskyldig
    Jo men jag behöver träna för att må bra med...var ju sjukskriven nästan hela hösten och dit vill jag inte tillbaka.

• Wilowa
    Tessou skrev 2014-01-19 09:47:56 följande:
    Jo, visst mår man som bäst när man tränar.. Men så det inte blir värre, tänkte jag..
    Det är ett moment 22, kroppen blir sämre när jag inte tränar...det jag var sjukskriven för under 13 veckor i höstas. Samtidigt ska jag inte träna när bihålorna krånglar. Tänker dock ta en lugn tur på längdskidorna idag så kroppen får röra på sig i alla fall.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!