• Liten men naggande

Män i amningsrum?

Satt och ammade på NK:s amningsrum idag. Toppen att de erbjuder ett rum där mammor kan sitta ifred med sina små när man är på stan och handlar. Min dotter är bara 8 veckor så jag känner mig ännu inte helt bekväm med att amma offentligt (kanske aldrig gör det men just nu har jag fullt sjå med att få allt annat att flyta rent praktiskt så det är skönt att kunna gå undan lite).

I amningsrummet finns även ett skötbord, så ja det är nog ett kombinerat sköt- och amningsrum. När jag satt där och ammade så kikade en pappa som behövde byta på sitt barn in genom dörren (det var fullt så han gick inte in -men jag reagerade ändå). 

Det kändes oerhört märkligt med en man som går in där vi kvinnor sitter med brösten ute (visst man kan skyla men ändå syftet med rummet är ju att få gå undan lite).

En del av mig tycker att män uttryckligen borde förbjudas att gå in sk. amningsrum eller egentligen att det borde fatta det olämpliga i detta själva -men en annan del av mig tänker ju att män som behöver byta på sina barn också såklart borde få göra det och att det är typiskt oss kvinnor att stänga ute männen från "föräldrasaker".

Vad tycker ni? Bör män portas från amningsrum ?? Är jag överkänslig som reagerade på att han kom in i rummet?

Kanske ska tilläggas att det finns en toalett med skötbord precis brevid (kostar visserligen 10 kr  att använda den men jag tvivlar på att den pappa som förklarar situationen skulle behöva betala för att använda den). 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-18 20:28
    Som vanligt ångrar man lite att man startar trådar här på FL då det är så många som bara ÄLSKAR att missförstå och göra sig lustiga över TS -intressant att det alltid händer här på FL.

Jag tycker dock att ni har gett många kloka åsikter och vill poängtera att mina känslor också är/var tudelade -det är därför jag frågade er hur ni resonerade för att få vrida och vända lite på hur man kan fundera i dessa sammanhang.

Märkligt nog skulle jag nog inte ha samma "problem" med en man (eller lesbisk kvinna med lysten blick haha) som satt och flaskmatade sitt barn i rummet. Det var kanske mest att mannen ifråga bara skulle in och byta vilket han ju kunde göra i rummet bredvid. Men men...

jag inser ändå att lösningen kanske är att jag slänger över en filt och hoppas på att Lillan inte fäktar bort den allt för ofta -att förbjuda män helt från dessa rum blir inte heller helt rätt och ni har rätt i att det inte känns så 2011 att göra så.

Obehaget om män kommer in kommer jag nog ha kvar men det får väl stå för mig och jag försöker nog lösa det så gott det går genom att skyla mig.

• Svar på tråden Män i amningsrum?
  • samban

När jag får barn kommer min sambo att vara pappaledig första tiden. När han och barnet ska ut på stan kommer min sambo alltså vara tvungen att mata vårt barn mitt i köpcentret bara för att vissa mammor anser sig ha ensamrätt till amningsrummen? Och han måste betala för att få byta blöja på barnet eftersom vissa mammor i amningsrummen inte vill riskera att någon ser deras bröst. Det låter rättvist. Inte.

Jag förstår att TS inte vill amma inför en massa främlingar. Jag känner mig inte alls lockad av tanken på att sitta i ett rum med andra människor och amma mitt barn. Men det får väl lov att gå ändå, eller så får jag planera lite annorlunda. Jag tror det är viktigt att vi jobbar för att föräldraskapet inte ska bli en kvinnogrej. Både jag och min sambo har fått en massa åsikter om att jag inte ska vara ledig första tiden, utan att pappan faktiskt ska vara den som tar ut ledighet. Jag skulle tycka det var trevligt om det var lika lätt för min sambo att få tillgång till allt som rör föräldraskapet som det är för mig. Därför tycker jag att även han ska få ha tillgång till amningsrummen.
    Om det är ett jätteproblem kanske det vore en idé att ha mammarum och papparum? Och kanske helst ett separat rum för skötbord, lagom mysigt att sitta i bajslukt...

• augustisten
    Liten men naggande skrev 2011-08-18 04:01:06 följande:
    nk:s rum har ingen micro men jag förstår vilken typ av amningsrum ni menar (de som är lite mer av typen familjerum såsom Åhléns city har.

jag är på inga sätt superblyg men när det finns ett rum som är som detta med så starkt fokus på lugn o ro o amning och när det finns ett annat rum brevid där män (o andra) kan gå in o byta på sina barn då tycker jag att de i första hand borde använda det.

men men detta är inget stort problem för mig ( i-landsproblem) jag bara reagerade på att män ens kunde få för sig att gå in just där.

i mitt fall kanske de förstärks av att min tjej är inne i en period där hon inte bara suger tag o lugnt ammar tills hon är nöjd.nej hon böka o släpper supermkt så man sitter ofrånkomligen med bröstet bart vare sig man vill eller inte..

men menar ni på allvar att man borde gå in o amma på en toalett ( ofräscht) ?eller som ngn föreslog stanna hemma..men det verkar ju alla som är motståndare till offentlig amning ändå tycka att man ska... trodde det var själva poängen med att amningsrum fanns (när de är av sån karaktär som nk's o inte är ett allmänt hängrum för barnfamiljer..

damned if you do damned if you don't...(ren reflektion allmänt om offentlig amning)
    ...men om pappan i fråga inte skulle byta på sitt barn utan mata med flaska - ska han sitta inne på en toalett och göra det då? Om inte måste väl den här typen av rum vara menat för honom också. Och för mammor som matar med flaska. Personligen skulle jag hellre amma på en taolett än flaskmata där - det om något vore väl ofräscht...

För mig känns det självklart att rummet finns för barnens behov av lugn och ro vid matning och inte för att skyla ammande mammor. Så har jag faktiskt aldrig tänkt på det. 
  • MammaTillDomFinaste

på dom ställen jag varit på heter de också familjerum, bara IKEA som har ammningsrum som jag avrit på, å då är de ett litet rum med lite leksaker för dom äldre barnen. Familjerummet på köpcentrummen jag varit på så är de bord, fotöljer, skötbord å vatten till tvättning. Inte bara ammande kvinnor som sitter där, utan även dom som flaskmatar, för de är lugnare. Sist jag satt där satt en ensam man och flaskade sin bebis, bytte på den å tog vagnen å gick, så de känns lite hårt att förbjuda dom tillträde till detta rum. Eller som min sambo, ska han måsta gå runt själv då medans jag ammar?
    visst, han överlever, men om de är jag som ska handla saker så har han itne så mycket att göra om jag inte går runt...

Dessutom, alla män som följer med kvinnor in dit, skulle dom sitta å stirra på andras bröst så är de nog mer genant för hans flickvän än för den som blir stirrad på..... 

• Lindreas
    pusselbitar skrev 2011-08-18 10:29:43 följande:
    Jo, jag anade att det var så ... en tutte sen är det kört ... Min fru blir galen varje gång jag kommer hem och kräver sex på direkten pga ett litet nipslip i amingsrummen ...

Nej men helt ärligt så förstår jag att det kan kännas obekvämt att amma inför folk, jag ville inte ens amma inför min mamma. Men jag tror att det blir skevt när man ska börja göra såna här skillnader. Såna här rum borde rimligtvis finnas till i första hand för att barnen ska få en lugn stund, med mamma eller pappa är inte det viktiga. Män är inga djur som tappar fattningen för att de ser ett bröst. De flesta vuxna människor är på det klara med att barn får mat från sin mammas bröst, det är ingen stor grej. Ingen går in för att glo allt vad de kan utan de gör sin grej medan den ammande mamman gör sin grej.
    Din fru måste ju verkligen anse att du är sjukt otrogen varenda gång du sticker in näsan i ett amningsrum. Och det tycker jag också!

Det är absolut okej att tycka det är obekvämt att amma inför främmande människor, men jag tycker ju att det är lika obekvämt framför en kvinna som inför en man. Nästan värre med kvinnor förresten, för de kommer ofta med "goda råd"...
  • Flytning

Detta var et rum som både var skötrum och amningsrum om jag förstod det rätt. Det måste ju innebära att föräldrar som ska byta på deras barn har exakt samma rättighet att använda rummet som de föräldrar som ska amma. Så pappan ska definitivt inte ha någon som helst kritik i det här fallet. Hans barn har lika stor rätt att få en torr blöja  i rummet som ditt barn har att få mat. Om något så är det såklart NK du ska klaga till som blandar skötrum och amningsrum. Du skulle ju knappast kunna klandra en man som gick in på toalettrum när du var där om toalettrummen är avsedda för båda kön.

• Momalicious

Håller inte med dig ts. Jag kände mig inte heller bekväm med att amma offentligt, men det hade inget med män att göra utan i allmänhet människor som tittade. Jag vill också kunna gå in i amningsrum och ge min 8-månaders burkmat utan att det är "fel".

• Helene70

Jag tycker att du överreagerar TS.
    Det är väl en självklarhet att en pappa har lika stor rätt till att gå in i ett matrum/skötrum som en mamma. Var ska han byta blöja och mata sitt barn?

• Helle333
    Liten men naggande skrev 2011-08-17 23:15:39 följande:
    Satt och ammade på NK:s amningsrum idag. Toppen att de erbjuder ett rum där mammor kan sitta ifred med sina små när man är på stan och handlar. Min dotter är bara 8 veckor så jag känner mig ännu inte helt bekväm med att amma offentligt (kanske aldrig gör det men just nu har jag fullt sjå med att få allt annat att flyta rent praktiskt så det är skönt att kunna gå undan lite).

I amningsrummet finns även ett skötbord, så ja det är nog ett kombinerat sköt- och amningsrum. När jag satt där och ammade så kikade en pappa som behövde byta på sitt barn in genom dörren (det var fullt så han gick inte in -men jag reagerade ändå). 

Det kändes oerhört märkligt med en man som går in där vi kvinnor sitter med brösten ute (visst man kan skyla men ändå syftet med rummet är ju att få gå undan lite).

En del av mig tycker att män uttryckligen borde förbjudas att gå in sk. amningsrum eller egentligen att det borde fatta det olämpliga i detta själva -men en annan del av mig tänker ju att män som behöver byta på sina barn också såklart borde få göra det och att det är typiskt oss kvinnor att stänga ute männen från "föräldrasaker".

Vad tycker ni? Bör män portas från amningsrum ?? Är jag överkänslig som reagerade på att han kom in i rummet?

Kanske ska tilläggas att det finns en toalett med skötbord precis brevid (kostar visserligen 10 kr  att använda den men jag tvivlar på att den pappa som förklarar situationen skulle behöva betala för att använda den). 
    nä jag har gärna min sambo med in. vår dotter tar lång tid på sig att äta. ska han behöva sitta utanför och glo i 45min?
  • MammaTillDomFinaste

dessutom tycker jag att de är lite elakt att du anser att en man ska se de som självklart att behöva betala pengar för att få byta på sitt barn, medans en kvinna ska få göra de gratis. snacka om att ta jämnställdheten ett stort kliv bakåt å verkligen påpeka att en pappa har inget där att göra. tror nog de är svårt nog för dom att gå in i ett rm fullt med kvinnor som "visar tuttarna" av rena rädslan att någon ska tro att dom tittar på dom. dom män jag set som suttit med sina sambos har typ kollat i golvet å jag kan lova att de är för att dom är rädda att någon ska få för sej att tro att dom glor på dom!

• Machapuchare

Självklart måste ju män ha tillgång till skötbord och annat som har med bebisskötsel att göra.
    Föräldralediga pappor som flaskmatar sina små behöver kanske också sitta i lugn och ro i ett "amningsrum", eller?

Svar på tråden Män i amningsrum?