• Liten men naggande

Män i amningsrum?

Satt och ammade på NK:s amningsrum idag. Toppen att de erbjuder ett rum där mammor kan sitta ifred med sina små när man är på stan och handlar. Min dotter är bara 8 veckor så jag känner mig ännu inte helt bekväm med att amma offentligt (kanske aldrig gör det men just nu har jag fullt sjå med att få allt annat att flyta rent praktiskt så det är skönt att kunna gå undan lite).

I amningsrummet finns även ett skötbord, så ja det är nog ett kombinerat sköt- och amningsrum. När jag satt där och ammade så kikade en pappa som behövde byta på sitt barn in genom dörren (det var fullt så han gick inte in -men jag reagerade ändå). 

Det kändes oerhört märkligt med en man som går in där vi kvinnor sitter med brösten ute (visst man kan skyla men ändå syftet med rummet är ju att få gå undan lite).

En del av mig tycker att män uttryckligen borde förbjudas att gå in sk. amningsrum eller egentligen att det borde fatta det olämpliga i detta själva -men en annan del av mig tänker ju att män som behöver byta på sina barn också såklart borde få göra det och att det är typiskt oss kvinnor att stänga ute männen från "föräldrasaker".

Vad tycker ni? Bör män portas från amningsrum ?? Är jag överkänslig som reagerade på att han kom in i rummet?

Kanske ska tilläggas att det finns en toalett med skötbord precis brevid (kostar visserligen 10 kr  att använda den men jag tvivlar på att den pappa som förklarar situationen skulle behöva betala för att använda den). 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-18 20:28
    Som vanligt ångrar man lite att man startar trådar här på FL då det är så många som bara ÄLSKAR att missförstå och göra sig lustiga över TS -intressant att det alltid händer här på FL.

Jag tycker dock att ni har gett många kloka åsikter och vill poängtera att mina känslor också är/var tudelade -det är därför jag frågade er hur ni resonerade för att få vrida och vända lite på hur man kan fundera i dessa sammanhang.

Märkligt nog skulle jag nog inte ha samma "problem" med en man (eller lesbisk kvinna med lysten blick haha) som satt och flaskmatade sitt barn i rummet. Det var kanske mest att mannen ifråga bara skulle in och byta vilket han ju kunde göra i rummet bredvid. Men men...

jag inser ändå att lösningen kanske är att jag slänger över en filt och hoppas på att Lillan inte fäktar bort den allt för ofta -att förbjuda män helt från dessa rum blir inte heller helt rätt och ni har rätt i att det inte känns så 2011 att göra så.

Obehaget om män kommer in kommer jag nog ha kvar men det får väl stå för mig och jag försöker nog lösa det så gott det går genom att skyla mig.

• Svar på tråden Män i amningsrum?
  • Alexi

Helle333: varför måste din man med in, han kan väl gå i affärer så länge om ni ändå är i ett köpc eller så för att göra det?

• Flytning
    Alexi skrev 2011-08-18 16:20:28 följande:
    Helle333: varför måste din man med in, han kan väl gå i affärer så länge om ni ändå är i ett köpc eller så för att göra det?
    Min man skulle nog också hellre följt med in hellre än att strosa runt i affärer, vilket är något han avskyr. Det är liksom inga som tänker i de termerna att det skulle vara stötande på något vis för en man att gå med in i amningsrummet när hans fru och barn går in dit. 
  • Liiza

Jag ser nog amningsrummet som ett rum där bebisarna får äta i lugn och ro.
     med andra ord får pappor mata sina bebisar där med.

• beccagranen

Har också vart på lite olika amningsrum. Några har vart kombinerade med mat/skötrum och en avskild del med skiljevägg där man kunde amma. Och i andra rum där det bara funnits bänkar för att amma. Tycker iaf att man kan ha en skötdel och ett "insynsskydd" till amningen, så är det fritt fram för alla atyt komma in utan att någon kvinna känner sig blottad. Har själv haft med min man till amningsrum, men då var vi själva där inne, vi satte oss längst ner och han satte sig på en stol och var vänd med ansiktet mot väggen ifall någon skulle komma in, så att dom inte skulle känna sig uttittade.

• Liten men naggande
    augustisten skrev 2011-08-18 12:26:14 följande:
    ...men om pappan i fråga inte skulle byta på sitt barn utan mata med flaska - ska han sitta inne på en toalett och göra det då? Om inte måste väl den här typen av rum vara menat för honom också. Och för mammor som matar med flaska. Personligen skulle jag hellre amma på en taolett än flaskmata där - det om något vore väl ofräscht...

För mig känns det självklart att rummet finns för barnens behov av lugn och ro vid matning och inte för att skyla ammande mammor. Så har jag faktiskt aldrig tänkt på det. 
    du har helt rätt -jag hade inte ens tänkt på det scenariot  men NEJ konstigt nog skulle det nog inte störa lika mycket då han lättare skulle bli en del av matningsgemenskapen (lite märkligt kanske det skulle kännas -lite ovant men ändå inte "fel".
  • Liten men naggande
    Helene70 skrev 2011-08-18 12:42:26 följande:
    Jag tycker att du överreagerar TS.
    Det är väl en självklarhet att en pappa har lika stor rätt till att gå in i ett matrum/skötrum som en mamma. Var ska han byta blöja och mata sitt barn?
    skötrummet bredvid....
  • Liten men naggande
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-08-18 12:45:18 följande:
    dessutom tycker jag att de är lite elakt att du anser att en man ska se de som självklart att behöva betala pengar för att få byta på sitt barn, medans en kvinna ska få göra de gratis. snacka om att ta jämnställdheten ett stort kliv bakåt å verkligen påpeka att en pappa har inget där att göra. tror nog de är svårt nog för dom att gå in i ett rm fullt med kvinnor som "visar tuttarna" av rena rädslan att någon ska tro att dom tittar på dom. dom män jag set som suttit med sina sambos har typ kollat i golvet å jag kan lova att de är för att dom är rädda att någon ska få för sej att tro att dom glor på dom!
    om du läser vad jag har skrivit så tror jag att mannen nog skulle få gå in gratis (säger alltså inte att jag tycker att han ska få betala för att byta). Annars har du rätt -självklart är det fel om det ska vara gratis för tjejer att byta medan män får betala.
  • Liten men naggande
    littlepixiegrl skrev 2011-08-18 08:30:54 följande:
    Vad jag vet så finns det varken amningsrum eller familjerum någonstans i Lund, men hade det funnits så hade även pappor, självklart, varit välkomna! Något annat vore ju absurt. Kan man inte tåla att en förälder av ett annat kön matar sitt barn i närheten av en själv, så får man faktiskt själv hålla sig ifrån amnings/familjerum!

TS: Som flera andra har nämnt; Skulle du ha samma problem med en lesbisk/bisexuell mamma, som kom in i amningsrummet med sitt barn?
    Nej eller ja om de satt och dregglade över mina bröst skulle jag nog ha problem oavsett kön men det är inte ett särskilt troligt scenario.... äve
    Trivelina73 skrev 2011-08-18 10:38:54 följande:
    Segregerade amningrum och skötrum är nog lösningen för män är vidriga bestar vilka spelar fickpingis så fort de ser ammande kvinnor. Och de ska förbjudas egentligen att tas hand om sina barn för alla är ju pedofiler oxå! Nä allvarligt, nog har en pappa lika mycket rätt till rummet som en mamma. Alla mammor ammar inte, ska de oxå förbjudas inträde i rummet? Eller det bara en fråga om könsfixering?
    oj nej så många växlar ska man nog inte dra på sitautionen. Det är nog bara en fråga om könsfixering från min sida (sorry är inte mer än människa men läs ovan om att jag ändå inser att män också behäver kunna byta på sina barn och att detta riskerar bli en sak där vi kvinnor ytterligare motarbetar och gör det svårare för män att ta hand om sina barn vilket ju tyvärr är fel väg att gå.
    pusselbitar skrev 2011-08-18 09:12:05 följande:
    Jag tänker att ett amningsrum är till för föräldrar med små barn som behöver lugn och ro, för föräldrar som vill ge sina barn mat i lugn och ro. Om det så är bröstet eller flaskan spelar inte så stor roll.

Jag kan förstå din känsla av att vilja vara ifred när du ammar. Men Jag tror inte att man kan stänga ute folk ur ett amningsrum för att personen i fråga har snopp. Han var en föräldrar med ett barn som troligtvis var i behov av rummet. Kanske flaskmatades barnet?

Jag tror inte att någon som är i ett amningsrum ser det som en möjlighet att spana på tuttar. Jag som är flata har då aldrig sett vare sig amningsrum, omklädningsrum på gymmet eller något annat ställe där viss nakenhet förekommer som en chans att spana på bröst i hemlighet. Borde jag portas från amninsrummen? ;) ska bögar ges tillträde då som bevisligen inte alls är tutt-intresserade?
    du har faktiskt rätt och får mig att tänka till -tyvärr tror jag att min spontana reaktion alltid är heteronormativ -dvs män känns fel medan en kvinna skulle ja inte tänka tanke om att hon skulle spana (när det kan vara tvärt om att killen är en ointresserad bög medan kvinnan går igång på mina finisar ) Tack för att du gav mig ett nytt perspektiv -ibland tänker man lite tokigt och glömmer att verkligheten inte är så enkel som man spontant uppfattar den.

• viseversa
    shine skrev 2011-08-17 23:23:59 följande:
    Äsch, jag bryr mig inte. Min sons huvud är ju ändå i vägen. Har mannen inte sett ett bröst innan så är det på tiden han får göra det.

Jag tycker att även män ska få byta på sina barn!

Håller med. Jisses dom är ju pappor för bövelen. klart dom klarar av att se en liiiten bit tutte. jag bryr mig inte alls. Ler vänligt och fortsätter amma mitt barn.
  • Mysna

Jag tycker det känns bra att det finns ett amningsrum, Finns inte i Umeå...

Svar på tråden Män i amningsrum?