Inlägg från: mindi82 |Visa alla inlägg
  • mindi82

Ett litet blogginlägg om min medicinska abort

Situationen innan aborten såg ut såhär
    Vi hade pratat lite om att skaffa kids och jag kände att jag skulle kunna tänka mig det. Blir det så blir det liksom. Såhär i efterhand känner jag att det var så jävla naivt. Han har lite missbruksproblem bakom sig (anabola) och även lite annat trassel, men nu är han ju faktiskt nästan 35 och jag nästan 34 och det ingår inte i hans liv längre. Och att han hade lagt det där bakom sig var rätt uppenbart. Han hade lite tillfälliga jobb medans han väntade på en utbildning. Men nu till saken.
    Jag börjar må illa och tuttarna blir större, jag känner mig som en fet padda och det går inte över. Påverkad av hormoner och driven av en längtan efter att diskutera så säger jag att jag tror att jag är gravid. Jag känner mig ambivalent och vill diskutera om vi verkligen ska gå den här vägen eller inte. Nu tar saker en oväntad vändning, han börjar att hitta fel med relationen, säger att detta är fel osv, pratar om hur jobbigt han haft det på jobbet, han pratar bara om sig själv hela tiden. Det slutar med att han åker hem till sig på natten med orden att allt är mitt fel och att jag ju själv ville köra oskyddat och då fick skylla mig själv. Så hade definitivt inte jag uppfattat situationen utan snarare att vi körde oskyddat och om det skulle bli något så var det okej.

Jag känner direkt att näe, någon som reagerar så kan jag inte ha som far till mitt barn, det går inte. Hela min kropp skrek nej. Någon måtta får det vara. Att han har ett brokigt förflutet med läs- och skrivsvårigheter var en del i det hela, att det ärvs gjorde att jag kände att jag orkar inte ta ett sånt barn själv, jag vill ha med honom i ekvationen isåfall. Som en stabil och trygg punkt för barnet med liknande erfarenheter. Jag ringde och fick tid om 5 dagar.

Första pillret heter Mifegyn    
    När man ropas upp från väntrummet går man till ett rum där dom tar blodtryck, puls och blodvärde. Man får även fylla i någon slags hälsodeklaration inför en kirurgisk abort. 

Sen kommer man in till en hagga utan empati som säger, varför är du här?
    Efter lite prat om man har varit gravid tidigare, preventinmedel osv går man in till ultraljudsapparaten och så tas det ett klamydiprov och kollas hon hur långt gången man är.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-06 20:33
    Därefter är kontakten med läkaren slut och man kommer in till barnmorskan. Hon förklarar hur det går till och man får svälja Mifegynet som tar död på fostret.

När man går därifrån har man med sig lite förpackningar med slidpiller och smärtstillande. Och inväntar morgonen om två dagar för då är det dags att få sammandragningar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-06 20:39
    Jag känner mig som en mördare. När jag tänker på vad det kunde blivit, när jag ser barn på stan. Jag hatar honom för vad han gjorde. Han bara klippte. Det jag skulle velat är att han i alla fall stöttade mig och följde med mig och fanns där när det var dags för själva aborten.

När läkaren frågade mig om han kunde vara med mig under aborten (man får inte vara själv), och jag såg tveksam ut och sa att jag tror inte det sa hon:
    "den där killen verkar inte vara något att räkna med" sammanfattade hon alla mina känslor.

Jag känner mig så himla själv. Jag ljög och sa att jag skulle ha sällskap, i själva verket kommer jag vara själv. Det känns som jag inte har någon just nu och så ska det förbli.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-06 20:40
    Jag saknar det där inom mig någon så fruktansvärt. Att inte ha det där längre kommer vara en sorg för resten av livet.
  • Svar på tråden Ett litet blogginlägg om min medicinska abort
  • mindi82

catlover
    Jag märkte inga biverkningar alls men jag kan bara svara för mig själv. Jag har läst någonstans har jag för mig att man kan bli illamående. Tabletten heter Mifegyn så det borde stå i fass tycker jag.

Här är utdraget ur biverkningar från fass.se

4. EVENTUELLA BIVERKNINGAR

Liksom alla läkemedel kan Mifegyne orsaka biverkningar men alla användare behöver inte få dem.

Mycket vanliga (förekommer hos fler än 1 av 10 patienter): sammandragningar eller kramper i livmodern under de timmar som följer på intaget av prostaglandin, effekter relaterade till prostaglandinintag, såsom illamående, kräkningar eller diarré.

Vanliga (förekommer hos fler än 1 av 100 patienter men hos färre än 1 av 10 patienter): riklig blödning, infektion i samband med abort. Lätta eller måttliga gastrointetinala kramper.

Mindre vanliga (förekommer hos fler än 1 av 1000 patienter men hos färre än 1 av 100 patienter): hudutslag och blodtrycksfall har iakttagits.

Sällsynta (förekommer hos fler än 1 av 10000 patienter men hos färre än 1 av 1000 patienter): huvudvärk, sjukdomskänsla, vagala symtom (värmevallningar, yrsel, frossa), feber, nässelutslag och hudreaktioner, ibland allvarliga (erytrodermi, epidermal nekrolys och erytema nodosum) har också rapporterats.

Mycket sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 10000 patienter): fall av mycket svår infektion i livmodern, som i några fall varit dödlig, orsakad av Clostridium sordellii, och som inträffat utan feber eller andra tydliga symptom på infektion.

Hos ett mycket litet antal kvinnor, speciellt de som har genomgått en operation av livmodern eller som har fött barn med kejsarsnitt, finns en risk för att livmodern kan brista.

• mindi82
    Momalicious
    Jag håller med. Han måste sakna medkänsla och empati, och vara oerhört egoistisk för att kunna handla sådär. Jag skulle vilja kunna förhindra att han någonsin blir tillsammans med någon tjej mer, ingen mer borde behöva gå igenom detta.Jag hoppas dom avslöjar honom snabbt och dumpar honom.
  • mindi82

catlover
    Jag glömde ju svara på graviditetssymptomen. Jag tycker dom klingade av väldigt snabbt. Mina ömma bröst är redan betydligt mindre ömma och illamåendet gav sig nästan direkt, det känns mer stabilt i kroppen eller vad man ska säga.

Eller menade du dom eventuella biverkningarna kanske.... ?
    Isåfall så vet jag inte eftersom jag inga hade.

Ska du också genomgå en medicinsk abort?  Varför? DU behöver inte svara men det känns så skönt att höra andra som är i samma sits.

• mindi82

TIll catlover

Illamående
    Förutom att äta innan, kanske någon annan vet, men det finns ju läkemedel mot illamående. Något av dom kanske hjälper i detta också? Glad

Och _om_ du skulle må illa, det är ju inte ens säkert att du gör det, så är det ju inte ens säkert att du kräks. Och _om_ du kräks så reder du ut det. Det är jag helt säker på.   

Ang graviditeter, jag förstår vad du menar. Visst är det skönt att vi bor i Sverige där det är så lätt att få välja själv. Tanken av att behöva gå runt och bära på något man inte vill ha får mig att rysa. 

• mindi82
    Verra88 skrev 2011-09-09 20:47:58 följande:
    Måndag 13.30 har jag tid för undersökning och vag ultraljud för att se i vilken v man e i. Får vi se om man får tabletten då eller nån dag efter. Nervös och orolig för illamående som sagt. Sen tyckte jag det var mysko besöket kosta 300 kr som om man skulle in på akuten ska det kosta ca 600 för en abort eller mer : s
    Ok, hur upplever du väntan inför undersökningen?

Ang. tabletten. Jag fick den vid samma tillfälle. Detta sa jag att jag ville ha möjlighet att få. Jag vet inte om det är standard eller inte. Vet någon annan?
Svar på tråden Ett litet blogginlägg om min medicinska abort