Ett litet blogginlägg om min medicinska abort
Jag märkte inga biverkningar alls men jag kan bara svara för mig själv. Jag har läst någonstans har jag för mig att man kan bli illamående. Tabletten heter Mifegyn så det borde stå i fass tycker jag.
Här är utdraget ur biverkningar från fass.se
4. EVENTUELLA BIVERKNINGAR
Liksom alla läkemedel kan Mifegyne orsaka biverkningar men alla användare behöver inte få dem.
Mycket vanliga (förekommer hos fler än 1 av 10 patienter): sammandragningar eller kramper i livmodern under de timmar som följer på intaget av prostaglandin, effekter relaterade till prostaglandinintag, såsom illamående, kräkningar eller diarré.
Vanliga (förekommer hos fler än 1 av 100 patienter men hos färre än 1 av 10 patienter): riklig blödning, infektion i samband med abort. Lätta eller måttliga gastrointetinala kramper.
Mindre vanliga (förekommer hos fler än 1 av 1000 patienter men hos färre än 1 av 100 patienter): hudutslag och blodtrycksfall har iakttagits.
Sällsynta (förekommer hos fler än 1 av 10000 patienter men hos färre än 1 av 1000 patienter): huvudvärk, sjukdomskänsla, vagala symtom (värmevallningar, yrsel, frossa), feber, nässelutslag och hudreaktioner, ibland allvarliga (erytrodermi, epidermal nekrolys och erytema nodosum) har också rapporterats.
Mycket sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 10000 patienter): fall av mycket svår infektion i livmodern, som i några fall varit dödlig, orsakad av Clostridium sordellii, och som inträffat utan feber eller andra tydliga symptom på infektion.
Hos ett mycket litet antal kvinnor, speciellt de som har genomgått en operation av livmodern eller som har fött barn med kejsarsnitt, finns en risk för att livmodern kan brista.
Det visade sig dock att jag skulle vara en av dem som inte riktigt klarade Mifegynet så bra....
Jag hade så ont att jag skrek rakt ut och fick morfindropp till slut. Jag hade feber och spydde som en gris för att allt bara snurrade, jag blödde ca en liter (det var så jag upptäckte att jag tydligen inte kan koagulera blod så bra). Jag fick ligga kvar över natten...
Jag vill inte skrämma folk, jag var ett extremfall. Men det händer att det går snett, så se till att ha någon med er, eller att ringa 112 om det krisar. Och ge er för fan inte när de cp-ar sig och vägrar skicka en ambulans.