Flisan79 skrev 2012-05-29 20:04:37 följande:
Biter mig i läppen men kan inte låta bli....själva iden är halvsann men nej, ett ägg kan inte fästa dag 3 efter befruktning eftersom att ägget måste bli en blasocyst först (vilket tar ca 5 dagar) och göra sig av med sitt skyddande hölje för att kunna fästa i livmodern. Och nej, ägget börjar föra över hormonet hcg direkt det fäst ordentligt vilket är nödvändigt eftersom att det är detta hormon som talar om för kroppen att sluta producera fler ägg och stoppa utstötning av slemhinnan (mens). Däremot är det sant att det kan ta upp mot 10 (eller tom några fler dagar) innan ägget fäster. Sen verkar det väldigt olika hur mycket av hcg:et hamnar i tex urinet.
För de som får + på ÄL+7 tex har ägget fäst redan dag 5-6 och har hög halt av hcg i urinet. Vissa är så känsliga för hcg hormonet att de börjar få gravsymtom samma dag ägget fäster.
Källa: Lennart Nilssons bok "ett barn blir till" (rekommenderas då det är en fantastisk bok om graviditet och fertilitet)
Förlåt förlåt, jag blir väll bannad nu som BW
näää då inte alls
jag drog till med siffror som jag lade ihop från olika trådar och brydde mig fakiskt inte om (för en gångs skull) att kolla källor... Boken du nämner ÄR fantastisk även om jag har en gammal upplaga så är den ju väldigt korrekt och helt fantastisk att kolla i.
Vad jag menade... även om det kanske inte framgick var dock att det kan ta 4-5 dagar innan hcg-halgen är så hög att den kan synas på test, men precis som du säger så börjar det ju direkt...
Jag är själv en testoman och älskar att testa tidigt för att kunna spåra något ev svagt plus, men man måste måste måste vara medveten om att de allra flesta av oss inte får tydliga plus förrän bim eller senare och kan man inte hantera det faktumet måste man nog omvärdera sitt testande lite.
Folk som skriker att de ger upp på bim-5 känns lite som väl desperata och borde kanske inte testa så pass tidigt.
Även om man plussade på bim-5 en grav. så betyder det inte att man per automatik testar positivt lika tidigt nästa grav för det har ju för det första att göra med allt som Flisan skrev här ovan... det sker olika fort olika gånger, sen hur mycket hcg som embryot lyckas pumpa ut - det är också olika från gång till gång...