• Person

Jag orkar snart inte mer!

Ja du bör begära en utredning. Det har man rätt till efter 3 missfall. Vissa sjukhus vill dock ha sett fostret på UL för att det ska räknas som ett missfall. Så det är bra att kontakta vården direkt du ser att du är gravid för att få ett VUL. Om du har haft missfall tidigare så brukar de inte vägra en ett VUL.

Själv har jag haft tre missed abortions där fostret dött i vecka 8 alla gångerna. Jag har blivit utredd för sköldkörteln, blodproppsbenägenhet, livmoderns form och "insida" och mina kromosomer. Om något visar sig vara fel kan man ofta göra något åt det. Tyvärr visar dock utredningarna oftast ingenting, inte heller i mitt fall. Det vanligaste är att det är något kromosomfel på embryot och att det därför dör. Det kan man tyvärr inte göra något åt annat än att fortsätta försöka. Vilket är j***** jobbigt. 

• Person

De sade att min sköldkörtel fungerade bättre än normalt. Det sjuka med upprepande missfall är att jag blev ledsen över att höra det...Jag längtar efter att få höra att något är fel. Helst något som går att göra något åt men även något som inte går att göra något åt vore en lättnad. Då kan man ju ge upp, sörja och gå vidare. Det är så plågsamt att bara fortsätta utan att veta om det någonsin kommer att lyckas. 
    Du hade problem med din sköldkörtel eller? 

• Person

Vad bra! Hoppas att det är det som är problemet så att det löser sig för dig!!

Själv har jag också ägnat månader åt att läsa forskarrapporter om missfall (jag är själv forskare så jag kommer åt databaser) men nu orkar jag inte läsa mer. I mitt fall tror jag tyvärr som min läkare att det troligaste är att mina ägg har något problem (gissningsvis mitokondrierna). Hypotesen är att mina ägg är tillräckligt bra för att bli befruktade men efter ett tag orkar inte embryot utvecklas längre utan avstannar.

Om så är fallet så kan det komma ett fint ägg så småningom men de dåliga blir tyvärr också befruktade helt i onödan.

• Person

Jag har hållit på i 2 år. Precis som du har jag lätt för att bli gravid, men tyvärr dör mina foster. Jag har tagit pauser mellan försöken för att försöka leva lite också. Det är så påfrestande med missfall. Jag hoppas att din utredning visar något enkelt åtgärdat problem! 

Svar på tråden Jag orkar snart inte mer!