Inlägg från: GustafM |Visa alla inlägg
  • GustafM

Vad är rimligt att betala hemma?

1700kr låter alldeles för lite för en 20åring som får ut 10000. Om hon fick betala det dubbla skulle det fortfarande vara billigt jämfört med att flytta hemmifrån. Dessutom finns det ett stort problem med detta, en fälla som jag själv gick i när jag var i den åldern och jobbade ett år, att man vänjer sig vid att ha massor med tusenlappar i fickpengar varje månad. Det blev en ganska stor och jobbigt omställning att börja plugga sen, när man plötsligt skall klara sig på mycket lite.

Tycker 3000-4000kr för mat och boende är rimligt i detta fall, sen får hon betala alla sina övriga utgifter själv. Är man 20år är det dags att ta steget ut i verkligheten, ni som föräldrar gör henne ingen tjänst genom att låta henne leva i en låtsasvärld där allt är gratis eller väldigt billigt. Barn bor hemma gratis, din dotter är VUXEN.

För mig var det en björntjänst när mina föräldrar lät mig komma undan alldeles för billigt, jag lärde mig ingenting om pengars värde och fick helt orimliga förväntningar på hur privatekonomi fungerar. Om du vill kan du ju (i hemlighet) spara en del av pengarna åt henne för att användas vid ev flytt hemmifrån eller liknande.

Svar på tråden Vad är rimligt att betala hemma?