• Inorr

Vilken häst passar

Jag är 163 cm och väger ca 75kg
    Är så sugen på att skaffa häst så smång om men har så svårt att veta vad jag vill ha och vad som passar.

Jag kommer mäst rida i skog och mark men vill kunna rida lite dresyr men ej tävla.
    Vill inte ha en allt för stor häst.
    Vad tror ni skulle passa?

• Svar på tråden Vilken häst passar
  • Jasmin

Om du inte vet det - vet du då tillräckligt om hästar över huvud taget för att äga en.

• Inorr
    Jasmin skrev 2012-02-14 21:19:44 följande:
    Om du inte vet det - vet du då tillräckligt om hästar över huvud taget för att äga en.

ja har det vet jag har hållt på med hästar sen jag vet 7 år är nu 27 år utbildad djurskötare mot jordbruk. Men har aldrig ägt nån egen har alltid tagigt hand om andras eller på ridskola då jag var ung.
  • Scream2

Travhästar kan bli himla trevliga har jag sett!

• SofiaO

Haflinger, tinker eller nordsvensk skulle jag nog överväga.
    Även frieser är en trevlig ras. Dock lite dyrare.... Vet inte vad du har för budget?

• Stoltmamma11

Någon äldre läromästare alternativt en pensionerad häst som inte ska gå så hårt? Halvblod, varmblod, det finns så många olika att välja på.
    Kolla massa annonser och provrid flera innan du bestämmer dig. Provrid gärna flera gånger när du hittat någon du gillar så du är säker. Jag har gjort flera "felköp" då jag varit för ivrig och köpt första bästa sötaste hästen jag sprungit på...

• CandyCandy

Nordsvensk bruk eller Nordsvensk travare är helt underbara, väldigt stabila och trevliga i all hantering

• Imquelle90

Hade jag vart i din sits. Med andra ord du behöver inte bry dig som mycket om storleken på häst, om den är viktbärande osv, samt att du mest vill ha en kompis så hade jag mer tittat på individ än ras.

Ska jag föreslå ras föreslår jag nordsvensk, för det är min absoluta favorit och är uppväxt med dem och har en egen.
    Men stirra dig inte blind på det, en arab kan passa minst lika bra (iaf om man frågar min syster).
    Nej men finns så otroligt många mysiga hästar, allt ifrån korsningar till renrasiga. 
    Har två halvblod/nordis bla hemma och dem är underbara. 
    Sök annonssidorna och se vad som finns som kan passa, åk och provrid och se vad du känner för.  

fotografpaulinewirenborg.blogg.se/ - en fotoblogg om allt ifrån foto&redtips till häst, hund, the sims 3 och inredning.
  • Inorr

nää men de står nog ändå mellan nordsvensk, Islandshäst eller welsh Com men lutar åt Islandshäst

• Frelin

Islandshäst är perfekt om man ser till dina "krav"
    ofast stabila o trygga.
    Men som någon annan sa se gärna till individen o inte rasen.

• SofiaO
    Imquelle90 skrev 2012-02-15 08:51:31 följande:
    Hade jag vart i din sits. Med andra ord du behöver inte bry dig som mycket om storleken på häst, om den är viktbärande osv, samt att du mest vill ha en kompis så hade jag mer tittat på individ än ras.

Ska jag föreslå ras föreslår jag nordsvensk, för det är min absoluta favorit och är uppväxt med dem och har en egen.
    Men stirra dig inte blind på det, en arab kan passa minst lika bra (iaf om man frågar min syster).
    Nej men finns så otroligt många mysiga hästar, allt ifrån korsningar till renrasiga. 
    Har två halvblod/nordis bla hemma och dem är underbara. 
    Sök annonssidorna och se vad som finns som kan passa, åk och provrid och se vad du känner för.  
    Just det! Korsning halvblod/nordsvensk är ju ofta en lyckad mix. Har erfarenhet av ett otroligt trevligt sto med de raserna. Har även hört andra med samma erfarenhet.

Håller med dig i övrigt; att ts ska kolla på MÅNGA hästar och provrida; det kan vara den häst man tror minst på som faktiskt passar bäst.
Svar på tråden Vilken häst passar