Inlägg från: Inorr |Visa alla inlägg
  • Inorr

Vilken häst passar

Jag är 163 cm och väger ca 75kg
    Är så sugen på att skaffa häst så smång om men har så svårt att veta vad jag vill ha och vad som passar.

Jag kommer mäst rida i skog och mark men vill kunna rida lite dresyr men ej tävla.
    Vill inte ha en allt för stor häst.
    Vad tror ni skulle passa?

• Svar på tråden Vilken häst passar
  • Inorr
    Jasmin skrev 2012-02-14 21:19:44 följande:
    Om du inte vet det - vet du då tillräckligt om hästar över huvud taget för att äga en.

ja har det vet jag har hållt på med hästar sen jag vet 7 år är nu 27 år utbildad djurskötare mot jordbruk. Men har aldrig ägt nån egen har alltid tagigt hand om andras eller på ridskola då jag var ung.
  • Inorr

nää men de står nog ändå mellan nordsvensk, Islandshäst eller welsh Com men lutar åt Islandshäst

• Inorr
    SofiaO skrev 2012-02-15 14:18:21 följande:
    Ja, islandshästar är underbara.... Också väldigt allsidiga Har tillgång till ett par stycken när tid finns, och tolkade bakom dem i pulka med barnen förra året *hehe* Vet inte vem som garvade mest  

Lycka till med ditt hästletande! Uppdatera gärna i tråden vad du har kollat på, hur det gick och vad du tyckte
    det kommer dok att dräja mist 2 inan jag har tid för att köpen ska plugga klart först och bygga om min gammla ladugård.
  • Inorr

Får se vad det blir men lutar åt isläning jusst nu men älskar nordisar så får de vad som finna till salu den dagen jag ska skaffa en

• Inorr
    Lilla My21 skrev 2012-02-17 02:23:20 följande:
    Jag tycker du skall försöka att inte fokusera så mycket på ras utan på individ.

* Vad kan du? Hur bra rider du?

*Har du tillgång till hjälp?

*Vad vill du göra med din häst?

*Är det en unghäst eller en äldre häst du söker?

*Behöver den vara utbildad?

Sätt dig och beskriv din drömhäst efter vad den skall kunna och hur den skall vara och leta sedan efter det.
    En häst att rida i skogen på och rida lite dressyr på kan vara allt från Kalle Halvblod på 15 år till Nisse Nordsvensk brukshäst på 9 år, en Islandshäst eller ja i stort sett vad som helst som är lagom i storlek och det gäller ju de flesta raserna utom de minsta ponnytaserna.
    Jag kan mycket väl täbka mig köpa en häst som är runt 3 år och rida in själv. Vill ha en lung trygg häst men som har motor då man ber om det.
  • Inorr
    Diablo skrev 2012-02-18 23:19:35 följande:
    Jag får slå ett slag för Arabhästen. Trevlig ras med lätthanterade hästar. De har ett helt underbart steg och underbart temperament. Inte alls så stressade som man ser på utställningar. Lättlärda, roliga att rida, inte så höga och otroligt söta.

Jag har ridit många olika hästar och ändå fastnat för araben. Växte upp på ett litet stuteri och ridet in ett antal hästar. De är så mjuka. Rekomenderas varmt!
    De är fina men Araber känns inte rätt typ av häst för mig
  • Inorr

lutar åt att det blir Islandshäst

Svar på tråden Vilken häst passar