• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • familjha
    Freja150 skrev 2012-04-03 20:42:41 följande:
    Hej på er!Nu tar jag steget in i en IVF-grupp. Har varit in och läst lite då och då men inte aktiverat mig då jag egentligen velat avvakta tid hos IVF-kliniken. Men nu har jag en fråga till er alla!Vi har försökt få barn i 3 år nu och remiss för IVF i Umeå ska nu skickas från kvinnokliniken i Gällivare, men innan de skickar remissen vill de att vi tar nya prover - naturligtvis (med vår otur...) missade vi precis denna menscykel så jag måste vänta till slutet av april innan jag kan lämna mina prover. Och DÅ först skickas remissen, eller kanske rent av när provsvaren analyserats.... I bästa fall kommer väl remissen iväg i maj, och med vårdgarantin innebär det att vi borde bli kallade i augusti. Är det någon som har koll på när Umeåkliniken har semesterstängt?    Som ni säkert alla känner igen er i vill vi ju inte vänta längre än nödvändigt och att det ska vara semesterstäng mitt i allt känns väldigt irriterande!!!Hur fort har det gått för er att få en första tid i Umeå efter att remissen är skickad?    

1/7 -9/8 sommarstängt i Umeå. Vi har fått vänta samanlagt 6 månader, men detta pågrund av att första remissen blevvilandes pågrund av att vi blev spontangravid. Tyvärr slutade det i mf och vi blev åter igen skickad till Umeå men då hade våran första remiss försvann och de var tvungen att utreda vart den tog vägen så vår andra remiss gick iväg i slutet av februari och nu har vi haft vår första introduktion. Vi har försökt i snart 3 år nu.
  • pinglan2012

Oj, här har det skrivits flitigt sen jag var inne sist!

Igår skickade vi iväg hälsodeklarationen+ journalerna... men det lär ju inte hända något innan påsk. Såg i min journal att de har bedömt att jag har PCOS, vilket var lite av en nyhet för mig! För något år sedan sa de att jag hade symptom på det bara...

Drömmer om ett barn: Förstår precis hur du tänker! Men på ett annat sätt har jag inställt mig på att man gör bara ett IVF-försök (det var nog sen innan jag visste något om IVF), så jag lär nog bli besviken om det inte lyckas

Går det fortfarande bra med sprutorna? Åååh, vad lättad jag blir att höra att de känns mindre än blodprov! Har inte varit rädd för det förut heller, men när en sköterska tog på mig nu nyligt stack hon igenom ådran och det gjorde ont som f-n! Sen dess har jag blivit rädd..
    Du får gärna tipsa om ställen som gör lite mindre ont att sticka på sig på?
    Vad bra att du börjar kunna rutinerna, visst var det i helgen du måste ta dem själv?

Det känns så overkligt med hela den här IVF-karusellen... jag oroar mig jättelätt så jag kommer att gruva mig inför alla besök - och det gruvar mig också för! Sen så gruvar jag mig för att om man får ett plus, tänk allt som kan hända och man ska gruva sig för då! Kan nog inte känna mig helt lugn förrän barnet är fött och ligger tryggt i vår famn

Mustikka: grattis till försäljningen av lägenheten!!

• familjha
    pinglan2012 skrev 2012-04-04 13:12:44 följande:
    Oj, här har det skrivits flitigt sen jag var inne sist! Igår skickade vi iväg hälsodeklarationen+ journalerna... men det lär ju inte hända något innan påsk. Såg i min journal att de har bedömt att jag har PCOS, vilket var lite av en nyhet för mig! För något år sedan sa de att jag hade symptom på det bara... Drömmer om ett barn: Förstår precis hur du tänker! Men på ett annat sätt har jag inställt mig på att man gör bara ett IVF-försök (det var nog sen innan jag visste något om IVF), så jag lär nog bli besviken om det inte lyckas Går det fortfarande bra med sprutorna? Åååh, vad lättad jag blir att höra att de känns mindre än blodprov! Har inte varit rädd för det förut heller, men när en sköterska tog på mig nu nyligt stack hon igenom ådran och det gjorde ont som f-n! Sen dess har jag blivit rädd.. Du får gärna tipsa om ställen som gör lite mindre ont att sticka på sig på? Vad bra att du börjar kunna rutinerna, visst var det i helgen du måste ta dem själv? Det känns så overkligt med hela den här IVF-karusellen... jag oroar mig jättelätt så jag kommer att gruva mig inför alla besök - och det gruvar mig också för! Sen så gruvar jag mig för att om man får ett plus, tänk allt som kan hända och man ska gruva sig för då! Kan nog inte känna mig helt lugn förrän barnet är fött och ligger tryggt i vår famn Mustikka: grattis till försäljningen av lägenheten!!

Vad är PCOS för något!?
  • pinglan2012
    familjha skrev 2012-04-04 13:21:27 följande:
    Vad är PCOS för något!?
    "Polycystiskt ovariesyndrom" står det för och innebär att man har lika stora äggblåsor (har alltså inget med cystor att göra). Man har helt enkelt inte ägglossning och mensturationsstörningar...  Jag blöder ca 20-25 dagar per månad och har aldrig haft någon ägglossning.

Förut trodde de att det  var min undervikt som orsakade PCO-symptomen, men det var det inte iom att det inte har blivit någon förändring trots att jag nu är normalviktig (det är vanligast att få PCO om man är överviktig). 
  • pinglan2012
    familjha: ser att ni också försökt bli gravida i 3 år... visst är väntan lång?

Läste  att ni fått MF, jag beklagar verkligen!

Hur långt är det mellan Sundsvall och Umeå? Vi har 15 mil till Umeå så det känns ändå okej, för då kan man ju köra hem utan att behöva bo på hotell
  • drömmer om ett barn
    Emilotta: Eftersom du är van vid dessa gigant-sprutor som du beskrivit så kommer puregonsprutan inte kännas värre än ett myggbett.. Skrattande Håller med om att sprayen smakar illa. Ryser varje gång men det går mycket bättre nu när jag har halverat till en puff/gång. Tror jag har börjat få torra slemhinnor i näsan eftersom jag blöder näsblod ganska ofta, men är svårt att säga då jag gör det lätt i vanliga fall också.

Familjha: Det måste vara hemskt att hamna på samma avdelning som nyblivna föräldrar med sina nyfödda när man precis har förlorat sitt barn. Det var inga uppmuntrande ord av läkaren heller.. att säga så gör knappast att eran sorg känns lättare.

Så du blev också lite ostadig på handen när det var dags för provstick på kliniken? Glad Vet inte varför det är så läskigt att sticka sig själv men det beror säkert på att man inte är van att göra det. Jag försökte sätta nålen flera gånger men slutade så fort den rörde huden, det kändes bara så fel! Men till sist lyckades jag iallafall. Vad kul att du och Emilotta har äggplock ungefär samtidigt, inte långt kvar för er heller nu.

Mustikka: Grattis till försäljningen! Glad Hoppas ni hittar det drömboendet ni söker efter. Blir det hus eller lägenhet?

Freja150: Hej och välkommen! {#emotions_dlg.flower} Trevligt med en till Gällivarebo i tråden, ibland känns det som att man ensam i hela kommunen med sina problem. Vad synd att ni missade denna menscykel.. Såg att du redan fått svar på din fråga om semesterstängningen så jag svarar på din andra fråga istället. Vi fick aldrig någon bekräftelse från Umeå att remissen var mottagen så när det gått nästan 3 månader ringde jag dit och sen fick vi komma på infomöte två veckor senare. Har ni gjort utredningen via kvinnokliniken?

pinglan: Jättebra att era papper är inskickade, ni blir säkert uppringda om ett möte när kliniken har mottagit dessa. Jodå, det går bara fint med sprutorna. Var och gjorde ett vanligt blodprov igår och det var inte en lika trevlig upplevelse.. men hon var duktig att sticka och jag fick inte ens några blåmärken. Ajj, stack hon igenom ådran! Förvånad Förstår att du är rädd nu.. men jag hoppas att det kommer gå bra i fortsättningen. Är mest rädd för sprutorna man kommer få i samband med smärtlindring vid äggplocket.

På lördag och söndag blir det att ta sprutan själv och jag tänkte öva i skarpt läge på fredag. Min man frågar varje dag om jag inte ska prova själv men jag gör det inte så länge jag inte behöver.. Glad Hittills tycker jag inte något ställe har gjort ont. Har hört att man inte ska sticka i området som är rakt nedanför naveln så har tagit på höger och vänster sida och försökt att inte ta på exakt samma ställe två gånger.

Oj, du verkar oroa dig mer än oroliga mig! Tror faktiskt inte att jag heller kommer sluta orora mig förrän den dag allt går vägen och vi har knytet i vår famn. Fast när/om den dagen kommer så får man väl nya saker att oroa sig för. Jag måste börja försöka ta dagen som den kommer! Skrattande

Det måste vara jobbigt att blöda så många dagar som du gör, har du alltid gjort det?
  • pinglan2012
    Drömmer om ett barn: Åh vad jag hoppas att de hör av sig snabbt, gärna till veckan! Det kommer att kännas så mycket mer verkligen om man får en tid och får mer info om alltihop...!

Är du mer rädd för sprutorna inför äggplocken än själva äggplocket? Efter att ha läst om folk som tycker det gör jätteont så gruvar jag mig massor! Men det kan ju variera hur ont det gör, gång för gång? Och alla har ju olika smärttrösklar också... en del tycker ju det gör ont att ta cellprov t.ex. Jag "tröstar" mig med att det inte kommer att göra lika ont som att föda barn

Förstår att du drar ut på det! Men det kommer att gå bra Tänk att du ju oroade dig inför sprutorna från början och det var mindre hemskt än du trodde!
    Jaha, där ser man.. undrar varför området rakt under naveln är ett dåligt ställe att sticka på? Vågar dock inte testa för att få svar Flört

jo, jag är allt duktig på att oroa mig... men jag försöker se detta som ett test inför en graviditet/förlossning. Om jag inte klarar av alla besök på kliniken, hormonsprutor och äggplock - hur ska jag klara av "the real deal"? Det är en liten tröst iaf Tungan ute

Jepp, jag har alltid haft såna långdragna blödningar, men jag blöder olika mycket.. Men man vänjer sig faktiskt! Nu, mensen efter pergo, blödde jag bara fem dagar helt otroligt! Fast då fick jag mensvärk för typ första gången och blödde ofantligt mycket de två första dagarna. Har ni det så varje månad??
  • EEJ

Hej hopp!

Har varit på UL idag och läkaren såg 5 jämnstora blåsor på varje äggstock + några mindre. Men han trodde att de jämnstora skulle följa samma kurva och då har vi ju iaf 10 äggblåsor på äggplocket att hoppas på!

Väntar på att IVF Umeå ska ringa och ge besked om jag måste komma på ytterligare ett UL på lördag samt om jag ska reglera dosen, jag hoppas verkligen att jag slipper köra till Umeå bara för att ligga i en gynstol i 10 min.

Glad påsk!

• drömmer om ett barn

Idag har jag också varit på VUL och kollat äggblåsor. Det fanns två stycken på 16 mm + två stycken på 10 mm på höger sida och två stycken på 16 mm på vänster sida. Har för mig att han pratade om någon 10 millimetare på vänster sidan också.. blev lite förvirrad av alla mätningar. Han mätte inte dom som var mindre än 10 mm men sa att det fanns flera folliklar och att allt såg jättebra ut. Är rädd att äggblåsorna ska bli för stora och försöker läsa till mig info om detta på forumet men får ingen riktig klarhet i det hela!

EEJ: Det gick ju riktigt bra för dig på ultraljudet, du kommer säkert få 10-20 äggblåsor! Glad Hur stora var dom jämnstora blåsorna? Har Umeå ringt och gett vidare information? Jag väntar och väntar på att dom ska ringa.. var klar med undersökningen just före kl 11 och läkaren skulle faxa svaret direkt. Hoppas dom inte glömmer bort mig, det är säkert stängt fr.o.m imorgon till måndag. Nu blev jag hispig!

pinglan: Jo, när man väl har varit på första mötet så känns det som att man är mer "inne" i det hela. Man får all info man behöver och blir insatt i det på ett helt annat sätt än man var innan (och då trodde jag ändå att jag visste mycket om IVF).

Tror faktiskt att jag är mer rädd för sprutorna än själva utplocket. Men har ställt in mig på att det kommer göra sjukt ont för då blir jag bara positivt överraskad om det inte blir så. Hoppas verkligen att det blir äggplock och att det inte ska krångla till sig med blåsorna nu på slutet. Hemska tanke.. Bra tankesätt du har: det kommer absolut att vara en baggis jämfört med en förlossning och tänker man i dom banorna så kommer det nog gå ganska bra ändå! Glad

Har för mig att jag läst att det ska vara fler nerver precis under naveln och det därför är ett känsligare ställe. Tror inte att jag heller kommer ta reda på om detta stämmer.. kanske vi har någon frivillig testpilot som känner sig manad? Tungan ute

Måste ha varit skönt med bara 5 dagars blödning, men mindre trevligt med mensvärken. Jag brukar blöda mycket dom första 1-2 dagarna och sedan lugnar det ner sig. Men det är väldigt individuellt förstås.

GLAD PÅSK PÅ ER ALLIHOPA! {#emotions_dlg.flower}

• familjha
    pinglan2012: Jaha, men då vet jag vad det är! Tack för förklaringen.
    Tack, vi repar oss långsamt men bra.
    Ja du. Jag har inga ord att beskriva hur otroligt lång väntan är. Bara att det är år gör så att det nästan känns outhärdligt.
    Men känns så fruktansvärt bra nu att det iallafall är på gång igen.

Vi har 26 mil så vi måste övernatta. Eller måste och måste, vi väljer det eftersom det känns så drygt att fara hem om man måste dit igen. 
    Får ju tillbaka en del av pengarna från landstinget för hotellet.

drömmer om ett barn: Ja, jag tyckte det var lite förnedrande att hamna där. Men nu vet jag att det inte fanns plats men ändå. Hårt slag mot någon som som redan ligger.

Ja jag fattar inte varför sprutor på sig själv ska vara så svårt att ta. Grymt imponerad av att du kunde ta din!!! Stort stort pluss till dig!

Ja det är ju alltid roligt att höra någon som är på samma ställe på färden så att man kan jämföra allt. :) Bara för att se om det blir någon skillnad.

EEJ: Åh men Grattis EEJ till dina stora fina många äggblåsor! :)
    De där hoppas vi ska gå jätte bra.. 
    Lycka till.

Glad påsk alla underbara människor!! Solig{#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden IVF Umeå